Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Viaconto....lägst att betala?

Insatt-tror du att någon tar viaconto lån för att göra sig lycklig?Alla vi vet hur och varför tar man lån hos sona långivare. Om jag skulle säga oftast är man tvungen det skulle inte stämma, man är nästan alltid tvungen. Om lagstiftare tänkte som du kunde de också kanske säga:"vi skiter i, varför belånar de sig"!
Ja vem skulle överhuvudtaget ta ett sånt lån om man kunde få ett med bättre villkor?Det är ju för att man inte får nåt bättre som man dras till dessa skitlån med höga räntor och avgifter.

Lagen ville skydda låntagare, det var avsikt, att kringå lagen kan inte kalla för "bra affärsmodell ".
Tack för att du formulerade det sa bra
Exakt det jag menar. Det är en kriminell affärsmodell som en del bolag har.

Jag tror ingenting.
På en öppen marknad där köpare och säljare möts kommer produkter som inte efterfrågas försvinna.
De försvinner tyvärr inte utan istället kringgår de lagen för att fortsätta ta ut hutlösa ”räntor” och köra på som vanligt. Jag hör och förstår dina argument men skillnaden mellan oss är väl att jag kan se hela bilden, anledningen till varför de finns kvar är för att alla deras kunder inte har ett bättre alternativ, inte för att man aktivt väljer deras tjänster (man väljer de för att man inte har några andra val… alls)

De försvinner tyvärr inte utan istället kringgår de lagen för att fortsätta ta ut hutlösa ”räntor” och köra på som vanligt. Jag hör och förstår dina argument men skillnaden mellan oss är väl att jag kan se hela bilden, anledningen till varför de finns kvar är för att alla deras kunder inte har ett bättre alternativ, inte för att man aktivt väljer deras tjänster (man väljer de för att man inte har några andra val… alls)
Anledningen till att de finns kvar är att de säljer en produkt som marknaden efterfrågar.
Att de utnyttjar en svagare part anser vi antagligen samma sak om, men det är inte det som är min poäng.

Anledningen till att de finns kvar är att de säljer en produkt som marknaden efterfrågar.
Att de utnyttjar en svagare part anser vi antagligen samma sak om, men det är inte det som är min poäng.
Det är precis så att "marknaden "är egentligen en svagare part.Du kunde lika gärna skriva-de säljer en produkt som de överskuldsatta efterfrågar.

Min poäng är att ockerbolagen kringgår lagen för att kunna fortsätta vara ockerbolag. Det är vad diskussionen handlar om, att såna bolag kan fortsätta ta samma höga ränta som innan lagen kom fast det heter inte ränta nu utan administrationsavgift.

Min poäng är att ockerbolagen kringgår lagen för att kunna fortsätta vara ockerbolag. Det är vad diskussionen handlar om, att såna bolag kan fortsätta ta samma höga ränta som innan lagen kom fast det heter inte ränta nu utan administrationsavgift.
Precis!

Du har rätt och jag har rätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp