Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi är starka av vår erfarenhet!

Här på Lånforum har jag fått ta del av många livshistorier med både tårar och glädje, som ett resultat av det vi alla här har gemensamt: känslan av att vara under fruktansvärt stor stress och press på grund av ekonomiska misstag.

Några av oss genomlider detta helvete just nu, medan några av oss har lyckats lämna låneträskets baksida med den ständiga jakten på nya lån.

Vår erfarenhet av alla negativa konsekvenser som det innebär att fastna i lånekarusellen är något vi här inne har gemensamt. Vi förstår varandra och vi stöttar varandra. Vi dömer ingen.

Att hamna i ekonomisk knipa är tabubelagt i samhället och förknippat med stor skam som leder till att vi döljer våra misstag. Men här på Lånforum hjälper och stöttar vi varandra eftersom vi delar denna fruktansvärda erfarenhet.

Erfarenheten anser jag i längden gör oss starka. Ingen kan ta ifrån oss detta. Vi kanske blir lite mer ödmjuka och tacksamma till andra värden i livet med det bagage vi alla här bär med oss.

Av egen erfarenhet vet jag att det går att få tillbaka livet när man lyckas ta sig ur lånekarusellen. Jag har inte tagit några nya lån sedan senhösten 2014 och jag håller nu på att återbetala den ekonomiska röra jag ställde till med den senaste omgången min lånekarusell snurrade.

Trots att jag idag har över en halv miljon i olika lån och krediter, med en total månadsbetalning på 10.500 kronor till något som helt saknar konkret värde, så mår jag så himla bra.

Jag mår bra på grund av friheten av att slippa den ständiga ångesten, hopplösheten och den stora likgiltigheten. Jag kan istället njuta av livet och känna genuin glädje tack vare att jag kan fokusera på nuet utan någon stress. Det är en skön känsla som inte kan köpas för pengar.

Jag vill tacka er alla här på Lånforum för att ni delar med er av era livsöden. Allt blir verkligen bättre när man lyckas ta sig ur låneträskets baksidor - det finns hopp för alla!

Vår erfarenhet gör oss starka att klara av livets alla andra hinder. Kämpa på allihopa!

Här på Lånforum har jag fått ta del av många livshistorier med både tårar och glädje, som ett resultat av det vi alla här har gemensamt: känslan av att vara under fruktansvärt stor stress och press på grund av ekonomiska misstag.

Några av oss genomlider detta helvete just nu, medan några av oss har lyckats lämna låneträskets baksida med den ständiga jakten på nya lån.

Vår erfarenhet av alla negativa konsekvenser som det innebär att fastna i lånekarusellen är något vi här inne har gemensamt. Vi förstår varandra och vi stöttar varandra. Vi dömer ingen.

Att hamna i ekonomisk knipa är tabubelagt i samhället och förknippat med stor skam som leder till att vi döljer våra misstag. Men här på Lånforum hjälper och stöttar vi varandra eftersom vi delar denna fruktansvärda erfarenhet.

Erfarenheten anser jag i längden gör oss starka. Ingen kan ta ifrån oss detta. Vi kanske blir lite mer ödmjuka och tacksamma till andra värden i livet med det bagage vi alla här bär med oss.

Av egen erfarenhet vet jag att det går att få tillbaka livet när man lyckas ta sig ur lånekarusellen. Jag har inte tagit några nya lån sedan senhösten 2014 och jag håller nu på att återbetala den ekonomiska röra jag ställde till med den senaste omgången min lånekarusell snurrade.

Trots att jag idag har över en halv miljon i olika lån och krediter, med en total månadsbetalning på 10.500 kronor till något som helt saknar konkret värde, så mår jag så himla bra.

Jag mår bra på grund av friheten av att slippa den ständiga ångesten, hopplösheten och den stora likgiltigheten. Jag kan istället njuta av livet och känna genuin glädje tack vare att jag kan fokusera på nuet utan någon stress. Det är en skön känsla som inte kan köpas för pengar.

Jag vill tacka er alla här på Lånforum för att ni delar med er av era livsöden. Allt blir verkligen bättre när man lyckas ta sig ur låneträskets baksidor - det finns hopp för alla!

Vår erfarenhet gör oss starka att klara av livets alla andra hinder. Kämpa på allihopa!
Det va fint skrivet av dig! Det är sant, här kan man få råd, tröst, stöd eller bara skriva av sig! Det är bra vi stöttar varandra och använder våra erfarenheter till att hjälpa varandra. Jag har haft och har mycket stöd av alla här och är så tacksam för detta!

Så fint och så sant skrivet! Längtar till den dag då man kan känna sig ångestfri och sova gott på nätterna. Min man har precis fått veta om mitt omfattande spelmissbruk. Jobbigt som satan men ändå skönt att inte behöva ljuga något mer.

Då blir det också slut på den här lånekarusellen.

Bra gjort att du berättade! Hoppas han ger dig sitt stöd och att du kan få hjälp mot spelmissbruket! Kramar!

Bra gjort att du berättade! Hoppas han ger dig sitt stöd och att du kan få hjälp mot spelmissbruket! Kramar!
Tack Nystart! Kan inte ta åt mig äran att det var jag själv som berätade, tyvärr. Det var min mamma. Men ändå skönt att det kom fram.

Jag kan säga att i mitt fall var det lån som lånades för att lösa ett annat lån,men jag kan säga att själv göra själv har.En nyttig läxa som jag aldrig kommer att glömma.Tack vare "Bank Norwegian" så löste sig allt omedelbart med en väldigt stor tur och knappast skicklighet.

Tack för ett fint inlägg!. Ja, blir man inte stark som hulken efter detta så vet jag inte. Jag har mått bra sen jag tog beslutet att släppa all skit till KF. Löneutmätning sen sep-15. Men just idag känner jag mig så jävla värdelös över vad jag ställt till med, mår inte alls bra. Känner mig "jagad" att KF eller andra fordringsägare ska dyka upp huxflux och fråga efter mig, mår jätte dåligt när jag ser bilar här hemma som jag inte känner igen. Vet inte varför detta sköljer över mig nu, när jag känt mig så fri i ett år. Kanske är det för att jag blir rädd när jag ser hur lite skulden minskat trots att jag betalat in nästan 200.000 av lönen på utmätning. Räntorna är galna :-/. Men jag ska ta nya tag o tänka positivt, jag gick in här idag för att få tröst, och det fick jag, tack :)

Senast ändrad:
Jag är rädd att nån ska få för sig att dra mig till tingsrätten och sätta mig i personlig konkurs, är det vanligt..?

Loppan!

Oroa dig inte över dina fordringsägare. Ditt beslut att släppa dina skulder till Kronofogden består, och dina fordringsägare kommer nu att tids nog få sina delar av kapitalbeloppen genom din pågående löneutmätning.

Jag förstår känslan av din oro till fullo. Jag levde också med löneutmätning runt 2008 där jag drabbades av samma katastroftänk du just nu genomlider.

För att trösta dig lite så kan jag väl säga att det är en vanlig reaktion att förstora upp det hela. Jag blev till och med lite paranoid där jag inbillade mig att allt ändå var kört i perioder, under min pågående löneutmätning - och just rädslan av nya bilar som dök upp kring hemmet och eventuella konsekvenser av rättsväsendet skrämde skiten ut mig - men allt var endast i min fantasi som ett resultat av det ekonomiska helvete med all tidigare press och stress som ju överskuldsättning innebär.

Vissa fordringsägare har en tendens att skicka ut tomma hot där de formulerar sig väldigt aggressivt - i stil med att de löpande och i obegränsat antal försök, tills skulden är helt reglerad, kommer att kontrollera register hos Kronofogden och Skatteverket i syfte för ytterligare utmätning i deras specifika ärende, trots att det redan är fullständigt helt formellt omöjligt med en redan pågående löneutmätning. De kan också formulera sig som att de kommer att försöka göra egna utmätningsförsök. Detta betyder endast den vanliga vägen genom Kronofogden, och genom din pågående löneutmätning just nu gör du ju redan 100 procent rätt för dig - men man kan tolka deras formuleringar felaktigt på andra sätt, vilket är de aggressiva fordringsägarnas förhoppning, alltså att de till exempel skulle kunna dyka upp vid ens hem huxflux och leta efter en. Det är helt feltolkat.

Deras taktik är enligt min bedömning att skrämmas för att så snabbt som möjligt inkassera deras egna intressen på andra sätt än den enda korrekta - men även dessa aggressiva fordringsägare ska nu endast bara invänta och avvakta din löneutmätning - trots deras uppenbara ovilja att acceptera läget att det ju kan ta många år innan de får igen pengarna med en löneutmätning som Kronofogden fördelar proportionellt mellan alla fordringsägare. De aggressiva fordringsägarna som alltså kommer med tomma hot emellanåt, för att skrämmas i hopp om att de kan få sina pengar snabbare på andra sätt, ska du helt enkelt bara ignorera. Helt och hållet. Det är bara skrämseltaktik och trams.

Så försök att slappna av. Andas. Det kommer inte att hända något mer nu med ditt ekonomiska trassel. Det är inte brottsligt att få ekonomiska bekymmer. Det är inte brottsligt att återbetala förfallna lån och krediter genom löneutmätning. Det är inte brottsligt att göra rätt för sig. För det är precis det som du nu gör - du gör rätt för dig. Det är stort av dig!

Fortsätt kämpa på. Du gör allting rätt. Du har gjort allt du har kunnat tack vare din löneutmätning. Tids nog bör du se över möjligheten till skuldsanering. Efter en beviljad skuldsanering är du helt skuldfri efter ett antal år, trots att de ursprungliga kapitalbeloppen med tillhörande fruktansvärt galet höga räntor, inte är helt återbetalda. Allt avskrivs och du blir helt skuldfri efter en skuldsanering.

Jag önskar dig verkligen allt gott, med lugn och ro och riktig glädje utan stress!

Senast ändrad:
Tack Lampa för ditt fina svar. Precis ett sånt sms fick jag av en långivare förra veckan, en liten pluttskuld som jag glömt av. Att de kommer kontrollera mig med jämna mellanrum, att jag omedelbart ska betala skulden osv. Jätteotrevligt skrivet. Vet inte om det var det som satte igång all oro inom mig. Paranoid, precis, det är så jag känner mig. Får för mig att kreditgivare ska höra av sig och ifrågasätta sånt jag köpt på kredit, att kräva sakerna tillbaka. Känner mig bevakad på nåt konstigt sätt, men jag förstår ju egentligen att det inte är så.
Nej det är ju inget brottsligt jag gjort, men ibland när jag börjar inbilla mig saker så känns det nästan så. Jag gör rätt för mig och dessutom utöver utmätningen har jag betalat av ett par mindre skulder, försöker beta av de minsta med 40% räntor, men det tar ju tid. Skuldsanering kan jag alltid prova att söka, tror att jag tjänar för bra dock i förhållande till skulderna, men jag undrar ju hur många år detta kommer att ta eftersom allt går till räntor och avgifter känns det som. Man kan ju alltid prova att söka , kan inte få mer än nej. Kapitalbeloppet jag har är nästan 500.000 , och så räntor på det(har många lån). Man kräks ju :-/

Jag ska försöka släppa olustkänslorna jag har nu, tusen tack för ditt pepp och alla ord, det känns bättre nu faktiskt. Tack, och vad härligt att du är så postitiv trots eget skuldberg, precis så positiv och glad har jag känt mig sista året, förutom senaste dagarna. Men jag ska tillbaka dit! :-D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp