Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vet man ungefär när löneutmätning kickar igång?

Har börjat rota lite i alla våra bostadskostnader och hoppas verkligen att KFM är förstående. Det är ett exceptionellt läge just nu där räntor, elpris mm är betydligt mycket dyrare än för bara 1-2 år sedan. Vi äger vår bostad men att sälja nu skulle innebära en förlust och inga pengar skulle bli över till varken skulder eller annat boende. Dagens hyresrätter har ju också höga avgifter, då även hyresvärdarna fått ökade kostnader.
Om KFM kan utmäta tex 10’ istället för 14’ på grund av dessa fördyrande omständigheter - kan de gå med på det? Under en begränsad tid? Tänker att det borde vända nedåt om 1-2 år.
Kan de man är skyldig pengar ha åsikter om detta?
Faktiska kostnader för boende förbehålls vid löneutmätning.

Faktiska kostnader för boende förbehålls vid löneutmätning.
Vet du om KFM kontaktar min bank innan jag har skickat in mina uppgifter? Kom en UC som min bank tagit utan att jag gjort något. Måste väl vara för att KFM letat fram mitt lönekonto? Hur får de tag på det? Via arbetsgivaren? Undrar bara varför banken tar en UC helt plötsligt.

Vet du om KFM kontaktar min bank innan jag har skickat in mina uppgifter? Kom en UC som min bank tagit utan att jag gjort något. Måste väl vara för att KFM letat fram mitt lönekonto? Hur får de tag på det? Via arbetsgivaren? Undrar bara varför banken tar en UC helt plötsligt.
Kronofogden använder sig inte av UC.
Kontakta banken och fråga, be borde veta varför de tagit en UC på dig.

Nej det vet jag. Tänkte bara om Länsförsäkringar bank blivit kontaktade av KFM om mitt lönekonto och därför tagit en UC? Jag har som sagt skött alla betalningar till dem.

Är det en nackdel att ha jämkning samtidigt som man har löneutmätning?
Kan någon förklara vad de olika beloppen som nämns i samband med löneutmätning betyder? Tex beloppet som arbetsgivaren får -vad kallas det? Har även sett ngn skriva om maxbelopp? För- och nackdelar? Vad är det som avgör vilken typ av avdrag på lön man får?
Ytterligare en fråga som jag funderar på; har lönekontoret tystnadsplikt? Dvs kommer min chef informeras eller inte? Har inget jobb som är säkerhetsklassat eller så.
Ingen som kan svara på min fråga om jämkning? Är det dumt att ha det vid löneutmätning? Jag jämkar nu och kommer snart ha löneutmätning.

Banken hann före. Deras kreditchef och en person till ringde och ställde frågor. De hade fått en förfrågan från KFM och tog då en UC på mig och min partner som äger 50% av vår bostad och som står på bostadslånet tillsammans med mig. De betalningarna har skötts prickfritt.

Ingen som kan svara på min fråga om jämkning? Är det dumt att ha det vid löneutmätning? Jag jämkar nu och kommer snart ha löneutmätning.
Jag jämkade med löneutmätningen och det gick kanon ! Däremot är risken stor om du jämkat nu så ser dom det och räknar in det i förbehållsbeloppet och dom drar mer

Jag jämkade med löneutmätningen och det gick kanon ! Däremot är risken stor om du jämkat nu så ser dom det och räknar in det i förbehållsbeloppet och dom drar mer
Förbehållsbeloppet påverkas inte av "dom drar mer".

Eftersom det blir lägre skatt kommer det ju finnas mer utrymme att det dras mer ! Det gjorde dom för mig iallafall 2 mån
Ja, men det påverkar fortfarande inte förbehållsbeloppet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp