Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vet man ungefär när löneutmätning kickar igång?

Tack. Jag skulle allt så få 200kr mer med schablon beloppet

Ja min man fick 11000kr i hyra på schablon men vi har 10700kr för o va exakt vilket han oxå skrev till K . Jag trodde man var tvungen o göra det fast det bara skilde 300kr. Alltså vara helt ärlig .

Tilläggas Storstockholm 2 vuxna 2 barn o fick 11000kr i schablon

För hushåll utan barn kan det diffar det som mest 1 800 kr.

Saxat från
Försäkringskassans författningssamling
FKFS 2022:4

Storstockholm
1–2 vuxna 7 450
1–2 vuxna och 1 barn 9 000
1–2 vuxna och 2 barn 11 650
1–2 vuxna och fler än 2 barn 11650 + 2650 per barn utöver 2

Storgöteborg
1–2 vuxna 6 850
1–2 vuxna och 1 barn 8 125
1–2 vuxna och 2 barn 9 950
1–2 vuxna och fler än 2 barn 9950 + 1825 per barn utöver 2

Stormalmö
1–2 vuxna 7 075
1–2 vuxna och 1 barn 9 000
1–2 vuxna och 2 barn 10 750
1–2 vuxna och fler än 2 barn 10750 + 1750 per barn utöver 2

Kommuner med fler än 75 000 invånare
1–2 vuxna 6 575
1–2 vuxna och 1 barn 8 000
1–2 vuxna och 2 barn 10 100
1–2 vuxna och fler än 2 barn 10100 + 2100 per barn utöver 2

Övriga kommuner
1–2 vuxna 5 650
1–2 vuxna och 1 barn 7 125
1–2 vuxna och 2 barn 8 925
1–2 vuxna och fler än 2 barn 8925 + 1800 per barn utöver 2
Så om man inte uppger hyra tar de schablon och jag som bor i en hpla med två barn varannan vecka får då hyran faställd till 8925 kr?

Men om man inte uppger nått alltså låter dem gå på schablon så räknar de resor till jobbet som 0?

Så om man inte uppger hyra tar de schablon och jag som bor i en hpla med två barn varannan vecka får då hyran faställd till 8925 kr?

Men om man inte uppger nått alltså låter dem gå på schablon så räknar de resor till jobbet som 0?
Svårt att svara på gällande hyran, beror lite på vad som framgår i olika register. Kostnader som måste yrkas på sätts till 0 utan kontakt.

Om man är gift, hur kontrollerar de att uppgifterna om inkomst stämmer för den man är gift med men som inte har några skulder? Skatteverket eller arbetsgivaren? Vill inte att min bättre hälfts arbetsgivare blir kontaktad för att jag sitter med svarte-Petter.
Har till den 28/2 på mig att svara men inser att mars-lönen är rökt. På hemsidan står det att det är 20 dagars handläggningstid för verkställande. Men det gäller inte beslut om löneutmätningen?

Om man är gift, hur kontrollerar de att uppgifterna om inkomst stämmer för den man är gift med men som inte har några skulder? Skatteverket eller arbetsgivaren? Vill inte att min bättre hälfts arbetsgivare blir kontaktad för att jag sitter med svarte-Petter.
Har till den 28/2 på mig att svara men inser att mars-lönen är rökt. På hemsidan står det att det är 20 dagars handläggningstid för verkställande. Men det gäller inte beslut om löneutmätningen?
Skatteverket.

Det är har nog gått 20 dagar sedan målet kom in till du får löneutmätningen

Är det en nackdel att ha jämkning samtidigt som man har löneutmätning?
Kan någon förklara vad de olika beloppen som nämns i samband med löneutmätning betyder? Tex beloppet som arbetsgivaren får -vad kallas det? Har även sett ngn skriva om maxbelopp? För- och nackdelar? Vad är det som avgör vilken typ av avdrag på lön man får?
Ytterligare en fråga som jag funderar på; har lönekontoret tystnadsplikt? Dvs kommer min chef informeras eller inte? Har inget jobb som är säkerhetsklassat eller så.

Senast ändrad:
Det råder generellt ingen tystnadsplikt mellan ett lönekontor och chefen. Har din chef i uppdrag att ex tillstyrka och rapportera ledigheter och/eller har någon funktion som har att göra med din lön kommer din chef sannolikt kunna se att du har löneutmätning. Så är det för mig iaf.

Har börjat rota lite i alla våra bostadskostnader och hoppas verkligen att KFM är förstående. Det är ett exceptionellt läge just nu där räntor, elpris mm är betydligt mycket dyrare än för bara 1-2 år sedan. Vi äger vår bostad men att sälja nu skulle innebära en förlust och inga pengar skulle bli över till varken skulder eller annat boende. Dagens hyresrätter har ju också höga avgifter, då även hyresvärdarna fått ökade kostnader.
Om KFM kan utmäta tex 10’ istället för 14’ på grund av dessa fördyrande omständigheter - kan de gå med på det? Under en begränsad tid? Tänker att det borde vända nedåt om 1-2 år.
Kan de man är skyldig pengar ha åsikter om detta?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp