Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Verkligheten har kommit ikapp, släppa vissa lån, söka sanering?

Hej forumet.

Jag har under ca 8 år haft problem med spelande. Under dessa 8 år har jag nu totalt lån på ca 1.5 miljoner, exklusive bolån på 440.000:-

För 4 månader sen började jag gå i terapi för mina problem, och har stängt av mig från spelande.

Senaste månaden har jag tagit ett samlingslån på 315.000, samt 6 olika snabb krediter på ca 90.000:, försökt pussla och få ekonomin att gå ihop men med alla räntehöjningar och snabbkrediterna så är läget ohållbart nu.

Skattejämkar just nu och får ut ca 35.000:/mån, men har fro.m denna månad fasta utgifter på ungefär 32.000 och då ska mat/bränsle och andra rörliga kostnader betalas, så det går ej längre ihop.

Tankarna lutar nu till att söka om skuldsanering, och släppa alla lån förutom bolånet och eventuellt snabb krediterna och betala på dom.

Sambon äger huset men jag står på halva bolånet, har försökt läsa lite och det som jag kommit fram till så kan jag fortsatt ha kvar bolånet och ansöka om sanering endå? Någon som vet mer om det?

Om någon har egna liknade erfarenheter så skriv gärna ner dom.

Är 32 år, inga barn. Är det helt kört med skuldsanering?

Hur mycket får man behålla vid löneutmätning?

Mvh..

Hej forumet.

Jag har under ca 8 år haft problem med spelande. Under dessa 8 år har jag nu totalt lån på ca 1.5 miljoner, exklusive bolån på 440.000:-

För 4 månader sen började jag gå i terapi för mina problem, och har stängt av mig från spelande.

Senaste månaden har jag tagit ett samlingslån på 315.000, samt 6 olika snabb krediter på ca 90.000:, försökt pussla och få ekonomin att gå ihop men med alla räntehöjningar och snabbkrediterna så är läget ohållbart nu.

Skattejämkar just nu och får ut ca 35.000:/mån, men har fro.m denna månad fasta utgifter på ungefär 32.000 och då ska mat/bränsle och andra rörliga kostnader betalas, så det går ej längre ihop.

Tankarna lutar nu till att söka om skuldsanering, och släppa alla lån förutom bolånet och eventuellt snabb krediterna och betala på dom.

Sambon äger huset men jag står på halva bolånet, har försökt läsa lite och det som jag kommit fram till så kan jag fortsatt ha kvar bolånet och ansöka om sanering endå? Någon som vet mer om det?

Mvh..

Vet inte hur det blir när du inte ens står som ägare på bostaden osäkert om du får behålla pengar för betala det lånet när det ser ut sådär.
Du har ju då gått i borgen för din sambo för lånet till bostaden, tror inte det kan räknas in i boendekostnaden då, vore konstigt eftersom du betalar någon annans skulder. @Lasseman kan nog svara om det är någon skillnad på det.

vad du får behålla vid utmätning finns en räknesnurra på kfs hemsida så bara googla så hittar du den.

Hej forumet.

Mvh..
Huset kan komma att värderas om du har ett bolån, eventuellt övervärde kan generera i att de vill att du ska sälja huset och betala av skulder med.
Vid en löneutmätning kan din del utmätas.
Även om hon äger huset så bor ni båda där och du har dessutom lån på huset.

Ok, då får man kolla på möjligheten att hon tar över hela bolånet på sig själv isåfall. Och jag betalar en vanlig hyra åt henne då..

Ok, då får man kolla på möjligheten att hon tar över hela bolånet på sig själv isåfall. Och jag betalar en vanlig hyra åt henne då..
Rekommenderar dig inte att göra det, det kan ogiltigförklaras om man gör det inför en löneutmätning och vid en ansökan om skuldsanering kan det generera i att du inte får igenom den, avslag direkt.

Så vad är alternativen? Hon äger ju huset hursomhelst. Hon ska ju inte behöva sälja pg.a att jag som sambo har fuckat upp det.

Så vad är alternativen? Hon äger ju huset hursomhelst. Hon ska ju inte behöva sälja pg.a att jag som sambo har fuckat upp det.
Det är ju tyvärr konsekvensen av det hela ibland.
Vid övervärde kan hon lösa ut din del och så får du betala skulderna med det.

Bolån på totalt 880.000:+ huset värderat till ca 1.400.000:-

Ca 250k för min del i övervärde, sen ska det dras av vissa kostnader osv antar jag. Men vid löneutmätning så står det att man får behålla pengar för te.x bolån för att täcka ränta och amortering, så verkar lite diffust

Bolån på totalt 880.000:+ huset värderat till ca 1.400.000:-

Ca 250k för min del i övervärde, sen ska det dras av vissa kostnader osv antar jag. Men vid löneutmätning så står det att man får behålla pengar för te.x bolån för att täcka ränta och amortering, så verkar lite diffust
Ja om huset inte anses generera något övervärde.

Kanske läge att kolla med en jurist gällande huset. Kanske finns gratis juridisk rådgivning att få på nätet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp