Collector svarade mig " vi har verifierat din inkomst och den är även bra, men du har några betalningar till inkasso...vilket gör att vi inte kan godkänna dig.Det finns flera olika tjänster och olika aktörer tittar på olika saker. En av de viktigaste anledningarna för många aktörer som använder exempelvis tink är att de i första hand kan verifiera att kontot är kundens och även kan verifiera inkomsten.
I stort sett har du rätt och med det vill jag påstå att det är ytterst få här på forumet som aldrig haft en inkassoskuld men å andra sidan profilerar sig många kreditgivare med samlingslån där t o m bet.anmärkning kan godtas. Tror många här på forumet fått samlingslån beviljade och därmed kunnat städa sin ekonomi från bl a inkasso eller inkassovarning.Ja inte optippat direkt, då inkasso är riskdrivande.
Om man ser inkassobetalningar hos en sökande så har hen onekligen haft betalningssvårigheter på andra förhavanden. Varför skulle man då låna ut pengar "utan" säkerhert till en som har historik av att vara dålig betalare. Isåfall måste man väl lägga på X antal % i priset för att täcka risken.
I stort sett har du rätt och med det vill jag påstå att det är ytterst få här på forumet som aldrig haft en inkassoskuld men å andra sidan profilerar sig många kreditgivare med samlingslån där t o m bet.anmärkning kan godtas. Tror många här på forumet fått samlingslån beviljade och därmed kunnat städa sin ekonomi från bl a inkasso eller inkassovarning.
Hade Tink och PSD2 funnits för många år sedan så tror jag inte forumet hade existerat. Tink och PSD2 är bra men ordet inkomstverfiering rimmar dåligt mot vad dom kollar utöver det.