Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Veckovila, vad gäller?

Som sagt hur fungerar veckovila?
Jobbat måndag till fredag som vanligt och sen helgen ( övertid) och nu ska jag jobba måndag till fredag igen, totalt 12 dagar. Hur funkar det med veckovila, har jag fattat rätt att jag har lön som vanligt på vilan? Om inte så är ju övertiden bortkastad.

när jag hade jour över helgen på ett jobb så kompenserades man med en dags extra ledighet veckan efter. Som skulle tas i anslutning till veckovilan (fredagen eller måndagen). Nu är detta 8-10 år sedan så det kan ha ändrats. Din arbetsgivare har koll.

vi hade inget avdrag från lönen pga förlängd vila utan det blev då en ”betald” extra ledig dag.

Det beror förstås på vad man har för avtal. Men det normala är väl att man skall ha 36 timmars sammanhängande ledighet under en 7-dagarsperiod (som inte behöver vara en kalendervecka), och om det krävs att man är ledig från sin ordinarie arbetstid för att uppnå detta så får man ledigt med betalt.

Men det är som sagt beroende på vad man har för avtal. Det kan vara bra att veta hur avtalet ser ut där man arbetar...

Det beror förstås på vad man har för avtal. Men det normala är väl att man skall ha 36 timmars sammanhängande ledighet under en 7-dagarsperiod (som inte behöver vara en kalendervecka), och om det krävs att man är ledig från sin ordinarie arbetstid för att uppnå detta så får man ledigt med betalt.

Men det är som sagt beroende på vad man har för avtal. Det kan vara bra att veta hur avtalet ser ut där man arbetar...
Det är reglerat i lag. Det du skriver är minimum kravet. Ett kollektivavtal som är bättre kan finnas på plats dock.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp