Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

VCR Inkasso / Trust Buddy

Jag hade 2 på 5000 och de lade 970 på varje lån. Så min skuld blev 11940 innan INKASSO hade den legat kvar hos Trustbuddy skulle jag fått betala 12X1250= 15.000 innan skulden blev återbetald.

Senast redigerad av en moderator:
Tack ! Nu kan jag bättre sova och släppa till inkasso att blir av med de

Tack ! Nu kan jag bättre sova och släppa till inkasso att blir av med de

Ja låt VKC överta skulden visst kommer det ta längre tid att bli av med skulden men när jag blivit av med andra avbetalningsplaner jag har kommer jag höja månadsbeloppet till VKC . Jag ser fram emot den dag då jag är fri från alla inkasson och smslån har jag tur så blir det nästa höst eller vinter.

Nu ska det utredas om dessa extra avgifter som TrustBuddy lägger på. För det första så mailade jag och frågade vad den avgiften är till för (visste ju redan svaret, men i alla fall), och sedan frågade jag hur de motiverar avgiften då de enligt konsumentkreditlagen inte får ta ut extra avgifter högre än det de själva har kostnader för. Så 940:- i avgift för att skicka det till inkasso för ett lån på 5000:- tror jag de skulle ha mycket svårt att motivera.

Fick i alla fall svar efter ett tag att det är inte TrustBuddy själva som är kreditgivare, utan de är kreditförmedlare, och då får de ta ut avgiften utan att motivera, vilket också stämmer vad jag har hittat. Så långt allt någorlunda väl.

Jag blev i alla fall tvungen att släppa mitt lån till inkasso, och fick idag kravet från VKC. Där står nu att TrustBuddy är borgenärer och att VKC fått i uppdrag att inkassera skulden.

Så här står nu helt plötsligt att TrustBuddy visst är borgenär för lånet, och det skulle i så fall också innebära att de INTE får ta ut denna extra avgift för att skicka det till inkasso om de inte själva har kostnader i samma storleksordning, och det tror jag inte de har då ingen annan kreditgivare tar ut sådan hutlös avgift. En annan intressant sak jag noterade är att det på inkassokravet står att i mitt fall har den kostnaden uppkommit i samband med att lånet tecknades, och det stämmer ju inte då det är en kostnad de lägger på innan de lämnar till inkasso.

Så mycket fel har det blivit.

Har också sett att en del skriver att en del skriver att VKC övertagit/köpt fordringarna från TrustBuddy. Om det är så med mitt lån fast det står att de är ombud, ja då blir det genast ännu mer intressant.

Synd bara att få det dagen innan jul då det var lite dåligt med folk på VKC när jag ringde, men jag får kladda ihop ett mail istället.

Jag hade 2 på 5000 och de lade 970 på varje lån. Så min skuld blev 11940 innan INKASSO hade den legat kvar hos Trustbuddy skulle jag fått betala 12X1250= 15.000 innan skulden blev återbetald.
Det här gäller mig också men tack och lov ligger min skuld nu hos VKC sedan 4 månader tillbaka.

TB=TrustBuddy
VKC= VK Credit

Kan lägga till lite mer jag nu upptäckt gällande TB och VKC.
När ett lån från TB ligger hos VKC så är VKC ombud (enligt uppgift av TB's kundtjänst via telefon idag), alltså anlitade för att driva in fordran åt TB.

Tittar vi i villkoren till TB's lån punkt 5 angående avgiften de lägger på när de skickar till inkasso så står där att det är en avgift de lägger på när de överlåter fordran till inkasso, men eftersom VKC driver in det som ombud åt TB så är fodringen inte överlåten, och de får enligt sina egna villkor då inte lägga på den avgiften eftersom den då inte är villkorad.

Detta skulle med andra innebära att väldigt många som idag betalar eller betalat till VKC där denna avgiften varit pålagd har betalat mer än de skulle ha gjort om TB följt sina egna villkor.

Så nu är det alltså 2 saker som gör att TB inte får lägga på denna avgiften när de anlitar VKC. Dels det jag tog upp i detta inlägg, men också det jag tog upp i mitt tidigare där enligt inkassokravet TB är borgenär, och som borgenär måste de kunna styrka alla avgifter de lägger på med faktiska kostnader.

Vad jag upptäckte var att när jag förlängt mina båda lån 5 gånger hos TB och inte kunde förlänga längre så erbjöd TB själva avbetalningsplan hos dem för 1250x12 och då lade de på 970 per lån så de kostnaderna låg redan som skuld innan VKC övertog skulden.

Vad jag upptäckte var att när jag förlängt mina båda lån 5 gånger hos TB och inte kunde förlänga längre så erbjöd TB själva avbetalningsplan hos dem för 1250x12 och då lade de på 970 per lån så de kostnaderna låg redan som skuld innan VKC övertog skulden.
TB lägger på avgiften på 940:- i kapitalskulden på varje lån innan de skickar till VKC, så det är alltså inte VKC som lägger på den.
Eftersom det står som det gör i TB's villkor får de inte lägga på den när de använder VKC som ombud, det är bara när de säljer skulden.

TB lägger på avgiften på 940:- i kapitalskulden på varje lån innan de skickar till VKC, så det är alltså inte VKC som lägger på den.
Eftersom det står som det gör i TB's villkor får de inte lägga på den när de använder VKC som ombud, det är bara när de säljer skulden.
När jag pratade med TB när avbetalninsgplanen hos dem lades upp så sade de att det vare omkostnader för avbetalningsplanen hos TB själva. Så de har även även lagt på ytterligare avgifter innan de skickade till VKC. Min ursprungliga skuld var 10.000 sen lade på 970 per lån =11940 jag betalade av 1250x4=5000 så egentligen skulle skulden vara 6940 när den gick till VKC men den var 8300 så TB har lagt på ytterligare avgifter.

Jag antar att du lånade 2x5.000:- då? Avgifterna på 970:- är i så fall inte desamma som de jag pratar om. De 970:- är i så fall helt korrekta (om du inte blivit lovad avgiftsfritt vill säga) då de definitivt finns med i avtalet och även på sidan för låneansökan, i alla fall idag. Det är 600:- till långivarna i ränta, och 370:- i uppläggningsavgift/administrationsavgift till TB själva per lån.

Däremot så verkar det i så fall som de lagt på 680:-/lån i den avgift jag menar, och det är denna som inte får läggas på så länge de inte säljer fordran.

De verkar dock inte vara så bra på att förmedla korrekt information vad det verkar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp