Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vattenfasta

Läser du förresten det du länkar till? Artikeln i science gäller inte vattenfasta tex…

Jag förstår inte iheller hur det skulle vara bra för hälsan långsiktigt att svälta sig själv under någon längre tid.

Denna översiktsartikel sammanfattar effekterna av långvarig vattenfasta (5–20 dagar) på olika metabola hälsomått, inklusive kroppsvikt, blodtryck, blodfetter och glykemisk kontroll. Resultaten visar att sådan fasta kan leda till betydande ökningar av ketonnivåer och måttlig viktminskning (2–10 % av kroppsvikten). Dessutom observerades förbättringar i fettmassa, blodtryck och leverhälsa hos vissa deltagare.

En översiktsartikel publicerad i Nature Reviews Cancer diskuterar hur fasta och FMD påverkar cancerutveckling. Studien visar att periodisk fasta kan minska nivåerna av tillväxtfaktorer som IGF-1 och glukos, vilket skapar en ogynnsam miljö för cancerceller. I djurmodeller minskade förekomsten av tumörer med cirka 43 % hos möss som följde en FMD jämfört med kontrollgruppen. Dessutom förbättrades immunförsvarets förmåga att bekämpa tumörer.

Så det är ju inte vad du förstår utan vad forskningen faktiskt visar :D

Vattenfastade i 11 dagar, efter att ha läst alla fördelar med det och dessutom går man ner fort i vikt. Tränade de första 5 dagarna, sen orkade jag inte det, arbetade som vanlig. Efter 11 dagar tog orken slut och jag avbröt långsamt med kokosvatten, sedan sallader och efter några dagar vanlig mat…men det tog ca 2 år för mina tarmar att återhämta sig och fungera normalt igen. Varje gång jag åt blev jag tvungen att se till att en toalett fanns nära. Gör aldrig om det där!

Om man är överviktig (har mycket energi att ta av) kan man kanske vattenfasta, men jag rekommenderar det inte till någon. Jag gick på allt hajp kring fördelarna. Tror idag det bästa är att sänka kalorierna måttlig och röra på sig mer. Men själv äter jag inget efter 17 och fram till frukosten. Där får magen vila.

Jag gick t.ex. ner 10 kilo på det sättet, genom att äta mindre och röra på mig mera, och kunde halvera min blodtrycksmedicin.

Rekordet på vattenfasta är över ett år, en man som vägde över 300 kilo…dvs, hade gott om energi att ta av. Han vattenfastade under läkarövervakning och fick kosttillskott för att få i sig vitaminerna.

Så jäkla nyttig var det väl ändå inte…han blev bara 52 år (om jag minns exakta siffran rätt). Det är en enorm påfrestning för kroppen att gå utan näring.

Vill man äta billig så är det bönor och ris som gäller. Mycket nyttigare på alla sätt och vis, om man frågar mig,än att bara dricka vatten. Säger en som vattenfastade i 11 dagar.

Så det är ju inte vad du förstår utan vad forskningen faktiskt visar :D
Efter min cancerbehandling så sa min Onkolog till mig att undvika socker och att försöka fasta 1-2 dgr/veckan. Tyvärr var inte min hjärna just då i skick att minnas varför det skulle vara bra. Men minns så mkt som att det handlade om cellernas tillväxt.

ahh! Google och Youtube som är så fantastiska källor....

Referera istället till vetenskapliga skrifter på ämnet.
Härregud! Läs på själv då. Ladda ner appen Easy Fast och läs vad om händer i under alla timmar, där finns källor också. Jag är inne på 5e dagen nu på vatten, salt och kaffe.
Vatten fasta utaövas av miljontals människor. Tar bort inflammationen i kroppen, autofagin jobbar på djupet och gör aminiosyror(protein)r av skadade celler, virus, ineffektiva mitokondrier, mm. Resnar upo allt i kroppen som inte skall vara där el inte behövs, till och med cancer celler som annars frodas av socker. Immunförsvaret boostas, du blir inte sjuk när du fastar, du blir klarare i huvet, tillväxthormoner ökar dramatiskt och lika så nya stamceller, tarmarna och bukspottkörteln får vila, sänker blodtrycket, diabetes sjukdomar förhindras, insulin känsligheten ökar igen. Insulin resistens är grunden till flesta sjukdommar. Humöret alltid bra, pigg och positiv.Man förlänger livet och känner sig 10 år ymgre. Man blir av med vätska som kolhydrater annars binder .Du blir lättare, rörligare muskekmassan tätare. Enbart positiva effektr av att fasta. Man kan fasta allt från 16 timmar till många veckor, såklart måste man äta mellanåt, längre fastor pp 2v el mer rekommenderas bara några ggr per år. Men 1-3 dagar påverkar inget inte det vardagkiga, kan träna stenhårt å äta vad man vill men såklart undvika kolhydrater jämt, det som höjer blodsockret mest och därmed insulin utsöndringen vilket man vill undvika. Den stora massan av kroniskt sjuka människor skulle bli friska av att köra periodisk fasta och enbart äta fett och protein. Allt otyg kommer från ultraprocessad "mat" och kolhydrater/socker. Glömde nämna sötsuget försvinner ganska snabbt när du fastar och sedan hungern. Ett gott teckan på att du är i ketos är när du suktar över fett och kött istället för godis å kakor. Testa får du se! Första 1-3 dagarna kan vara kämpiga sen blir det bara bättre och bättre. Är man överviktig är det otroligt belönande att könna sej plattare och kläder som inte sitter åt, blir inte varm heller på samma sätt, första dagarna blir man frusen nör kroppen ställer om sej från sockerdrift till fettdrift, (ketos) Den äter sitt eget fett, vilket kroppen gör bäst på natten när du sover därför är frukost det mest idiotiska måltiden om du vill ha ett jämt blodsocker över dagen. Man är fulladdad när man vaknar.

Det är lite som att kräva källor att det finns en sol. Finns liksom miljarder källor ifrån forskningsvärlden. Jag har bifogat flertalet.

Det farliga är att läkarna kollar oftast bara blodsocker på fastande mage vilket säger ingenting, om väl blodsockret där börjat öka är det redan för sent och du är pre-diabetes el fullt utvecklad diabetes. Det tar 10-20 år av osunt leverne innan bukspottskörteln tillslut inte kan producera mer insulin för att får mer blldsockret. Man skall mäta imsulinet på fastande mage och inte blldsockret. Börjar insulin mängden öka har man god tid att gör något åt problemet. Blodsockret är alltid bra tills det är för sent.

Vad skriver ni om? Jag kan inte tro det...

Vad skriver ni om? Jag kan inte tro det...
Menar du om fasta el hur krroppen fumgerar?
Varken fett, protein el bladiga grönsaker, broccoli å liknande höjer inte blodsockret nästan alls, därför behövs knappt något insulin. Alla kroniska sjukdomar och hjärt kärl sjukdomar kommer pga insulin resisten, alltså man ätit så mkt socker/kolhydrater, inflammatoriska ultraprocessade fröoljor, alkohol osv att bukspottskörteln inte kan tillverka tillräckligt med insulin för att få in näring och energi i cellerna. Först måste man det förstår det .
Pasta, ris, bröd, frukostflingor, potatis, yougurt(utom grekisk/turkisk) apelsinjuicer, läsk, lätymjölk, glass, Starbucks drinkar och allt sånt är 100% socler och kemikalier som skjuter insulinet rakt upp och sen rakt ner tills bukspottkörteln inte klarar det mer efter 10-20 år.
Fasta är det mest effektiva att öka insulin känsligheten igen och vända den farliga utvecklingen och till och med bota ev diabetes. Finns blodsocker mätare att köpa som mäter var 5e minut och man kan se vilken klst mab bör undvika. Även stress öka blodsockret då kortisol utsöndras. Finns 3 hormoner till som höjer blodsockret men gllmt namnen, adrenalin är en tror ja. Enda blodsocker sänkande hormonet är insulin. Så kroppen är mer rustad att behöva höja blodsockret om det behövs. Sönn och motion är guld värt, promenader minskar stress.
Vet man detta hur kroppen fungerar och reagerar ska man vara väldigt kritisk till när TV säger man skall undvika rött kött för det ökar risken för disbetes, då ddt inte alls höjer blodsockret och innehåller nästan allt människan behöver och är det mest anti-inflammatoriska man kan äta, perfekt för mage och tarm där immunförsvaret sitter.
Man kan blunda för den lite jobbiga sanningen om man vill äta onyttit skit som smakar gott och lura sig att äta ofta är bra. Funkar 10-20 år sen sitter du där hos läkarn,massa mediciener, krämpor, dålig hy och orkeslös och kan knapot gå till jobbet osv. Så blir det när man äter frukost med flingor, Gomorronjuice mackor (bara den frukosten täcker socker intaget för flera dagar) sen kl 10 är du sugen och hungrig, Starbucks latte med typ 20-30 sockerbitar i efter lunch, eftermiddags snacks, kanske godisskål på jobbet som skjuter insulinet i top varje karamell du tar, sen hem å middag, massa pasta el tacos, el 2 potatisar(då en potatis räcker för täcka hela dagens sockerbehov) Sen kanske vin till maten, sötsaker efter och kvällsmacka vad vet jag men det är heelt förödande för kroppen och levern.
Avacado, ägg, bacon, ja allt kött, olivolja, kokosolja, avacado olja, ost, grödde, smör blåbär, halllon 90% choklad, kål , sallad, och liknande är bara å äta på, supernuttitoch gott. Och man kan ha hur mkt havssslt som helst, himalya el Celtic och liknande. Släng vita bordssaltet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp