Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

VARNING! Tänk på detta gällande LUMIFY och CREDIFI

Förutom höga räntor (ca 40% ) som kanske inte är helt ovanligt på denna typ av kredit så tar de ut helt obskyra uppläggningsavgifter per uttag som man gör.

Jag blev beviljad 50 000:- som jag tog ut. Sedan var jag även beviljad att utöka min kredit med 4 000:- stötvis 5 gånger upp till totalt 20 000:- vilket ger ett totalt lån om 70 000:- (50 000 + 20 000) det är också är deras maxbelopp. Eftersom detta gjordes ganska omgående varpå 5 uttag om 4 000 gjordes samma dag så var jag med andra ord beviljad 70 000:- direkt från början, bara att jag över 50 000:- behövde göra flera mindre uttag för att få ut det totala beloppet. Det jag inte hade koll på var att Lumify utöver den höga räntan tar 5 405:- i uppläggningsavgift per uttag över 48 000:- samt 730:- per uttag mellan 4 000:- och 5 999:- . Så totalt utöver räntan så ska jag även betala 9 055:- i uppläggningsavgift för uttag. Då jag på förfallodagen valde att betala det lägsta beloppet som de erbjöd på fakturan, så kommer jag även få betala ytterligare 5 095:- i tillkommande uppläggningsavgift för en betalplan på 15 månader. Så totalt 14 150:- i ren uppläggningsavgift för totala lånet om 70 000:- med betalplan på 15 månader. Då uppläggningsavgiften läggs på lånet så blir den totala skulden 70 000 + 14 150 = 84 150 vilket även är det beloppet som anges som kreditskuld. Eftersom avgiften om 14 150 ses som uppl. så är detta även inte avdragsgillt som jag förstår det. Så räntekostnaden blir som jag förstår det 40% på 84 150:- då även upplavgiften är inkluderad i krediten.

Aktören gör nog inget olagligt men döljer dessa uttagsavgifter väl i det finstilta allmänna villkoren. Jag var inte uppmärksam på detta varför jag skriver detta som en VARNING om fler tänker ta lån av dessa och ej har koll på detta. Denna krediten kommer bli jävligt dyr!

Förutom höga räntor (ca 40% ) som kanske inte är helt ovanligt på denna typ av kredit så tar de ut helt obskyra uppläggningsavgifter per uttag som man gör.

Jag blev beviljad 50 000:- som jag tog ut. Sedan var jag även beviljad att utöka min kredit med 4 000:- stötvis 5 gånger upp till totalt 20 000:- vilket ger ett totalt lån om 70 000:- (50 000 + 20 000) det är också är deras maxbelopp. Eftersom detta gjordes ganska omgående varpå 5 uttag om 4 000 gjordes samma dag så var jag med andra ord beviljad 70 000:- direkt från början, bara att jag över 50 000:- behövde göra flera mindre uttag för att få ut det totala beloppet. Det jag inte hade koll på var att Lumify utöver den höga räntan tar 5 405:- i uppläggningsavgift per uttag över 48 000:- samt 730:- per uttag mellan 4 000:- och 5 999:- . Så totalt utöver räntan så ska jag även betala 9 055:- i uppläggningsavgift för uttag. Då jag på förfallodagen valde att betala det lägsta beloppet som de erbjöd på fakturan, så kommer jag även få betala ytterligare 5 095:- i tillkommande uppläggningsavgift för en betalplan på 15 månader. Så totalt 14 150:- i ren uppläggningsavgift för totala lånet om 70 000:- med betalplan på 15 månader. Då uppläggningsavgiften läggs på lånet så blir den totala skulden 70 000 + 14 150 = 84 150 vilket även är det beloppet som anges som kreditskuld. Eftersom avgiften om 14 150 ses som uppl. så är detta även inte avdragsgillt som jag förstår det. Så räntekostnaden blir som jag förstår det 40% på 84 150:- då även upplavgiften är inkluderad i krediten.

Aktören gör nog inget olagligt men döljer dessa uttagsavgifter väl i det finstilta allmänna villkoren. Jag var inte uppmärksam på detta varför jag skriver detta som en VARNING om fler tänker ta lån av dessa och ej har koll på detta. Denna krediten kommer bli jävligt dyr!
Är ett sätt att kringgå högkostnadskredit att max ta 40% eller vad det nu ligger på, deras exempel på deras sida ger ju en effektivränta på 186%, deras lån är i princip en scam som är laglig idag.

//
En kredit på 9 500 kr till 40,50 % ränta med en återbetalningstid på tio månader (med tio återbetalningar om 1 821 kr, 1 552 kr, 1 514 kr, 1 476 kr, 1 438 kr, 1 400 kr, 1 361 kr, 1 323 kr, 1 285 kr samt 1 247 kr) och 1 155 kr i uppläggningsavgift, 1 087 kr i Lägst att betala-belopp samt 600 kr i aviavgifter ger en effektiv ränta på totalt 186,87 %. Det totala beloppet att återbetala är 14 417 kr.
//

Ja de är nog den dyraste aktören på marknaden!

Jag tror många slår i kostnadstaket hos dessa, dvs återbetalar 100 %. Jag lånade 20 kkr som blivit 40 kkr i återbetalning, svindyrt oavsett om man sköter sig eller inte sköter sig!

Helt helt sjukt! Usch! Lånande 12.000 och betalade tillbaka typ 17.000 trots att jag betalade tillbaks inom 3 veckor.

Rekommderar ingen att använda sig av dessa. Skulle man få svårt att betala så är det totalt omöjliga att diskutera med, och må så vara att dom nekar ett lägre månads belopp. Men trots att jag haft upprepad kontakt med bägge angående betalningssvårigheter och dom vet läget så ringer dom flera gånger om dagen från olika nummer. Har tydligt sagt att jag kontaktar dom om jag får möjlighet att betala, att jag vet att inkasso blir aktuellt annars osv. Dom har tackat nej till att jag betalar det jag kan, endast full betalning vill dom ha. Men nu är ärendena hos deras interna (troligen inte ens existerande?) inkasso och då är det väl knappast god inkassosed att jaga någon som man redan haft kontakt med flera gånger, genom att ringa från massa olika nummer varje dag?!
Nej, det är inte värt det ens i kris att låna från dessa !

Du har ju ångerrätt så du vet, om du nu absolut inte behöver dessa extra 20 000 eller de totalt 70 000kr du tog ut. Dom är skyldiga att dra tillbaka avgifterna då iaf, du kommer dock få betala ränta på de dagar du haft lånet, men är bråkdel av kostnaden som du dragit på dig med dessa småuttag.

Är iaf vad jag rekommenderar dig att göra.

Rekommderar ingen att använda sig av dessa. Skulle man få svårt att betala så är det totalt omöjliga att diskutera med, och må så vara att dom nekar ett lägre månads belopp. Men trots att jag haft upprepad kontakt med bägge angående betalningssvårigheter och dom vet läget så ringer dom flera gånger om dagen från olika nummer. Har tydligt sagt att jag kontaktar dom om jag får möjlighet att betala, att jag vet att inkasso blir aktuellt annars osv. Dom har tackat nej till att jag betalar det jag kan, endast full betalning vill dom ha. Men nu är ärendena hos deras interna (troligen inte ens existerande?) inkasso och då är det väl knappast god inkassosed att jaga någon som man redan haft kontakt med flera gånger, genom att ringa från massa olika nummer varje dag?!
Nej, det är inte värt det ens i kris att låna från dessa !

Nee.. det är även min uppfattning efter stora misstaget att ta lån därifrån. Så jäkla fel att låna pengar av dessa skojare!!

Nu kan jag också meddela att dom hotat att skicka mitt lån till externt inkasso, tidigare än de villkor som står i mitt avtal anger. Bluffar, något jag kommer anmäla om dom inte backar.

@Lasseman du som verkar ha koll på myclet, finns det nåt krav på att inkassobolag ska vara registrerade och isf hur kollar man om lumify, credifi och liknande faktiskt har ett inkassobolag och inte bara drar in kostnader?

S k ”egeninkasso” kräver inget tillstånd. IMY hanterar tillstånd, mer på nedan länk.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp