Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Varning Sevenday betalningsfri månad

Nej din ränteskuld omvandlas till en kapitalskuld vid betalningsfri månad. Du kommer aldrig få göra skatteavdrag för den månadens räntekostnad. Sedan är det väldigt tveksamt att man får göra så, då det kan sättas i system för att att kringgå exvis räntetak. I praktiken ser det ut som du har betalat lite ränta för lånet och bolaget redovisar det inte heller som ränteintäkt i sin resultaträkning. Så detta kan inte vara förenligt med god redovisningssed.

Räntetak är dock inte ens nära aktuellt hos sevenday?

Då antar jag att det är precis så då, att ni kommit överens om annat

I lånevillkoren står endast:
”Under betalningsfri månad debiteras lånet ränta och avgifter enligt ordinarie villkor vilka läggs till skulden.”

Men jag tolkar Skatteverkets ställningstagande inte som att detta har så mycket mellan mig och långivaren och göra utan snarare hur Skatteverket tolkar om jag betalat ränta (ränta som skulle betalats under betalningsfri månad) eller inte, då jag senare året betalat in på låneskulden som kan tolkas som att jag faktiskt har betalat ränta motsvarande 12 månader.

Jag har skickat meddelande till Skatteverket för förtydligande just i mitt fall.

Stort tack för informationen! Undviker betalningsfri månad på mitt lån hos Sevenday från och med nu. Tack för att du belyste detta!

Nu har jag fått nytt och mer utförligt svar från Skatteverket. Har räntekostnad lagts på totalskulden och man betalar ned skulden därefter med lika eller mer än räntekostnaderna så anses det som man betalat räntekostnaden och får göra avdrag. Dock ligger bevisbördan på den enskilda men man kan inte åka dit för felaktigt avdrag om man beskriver tydligt. Kan bli mycket som ska skickas in till Skatteverket vid granskning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp