Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Varning Sevenday betalningsfri månad

Jag var blivit uppmärksammad att när man tar betalningsfri månad hos Sevenday så stämmer inte årsbeskedet på räntekostnader till Skatteverket. Sevenday är något unika gällande betalningsfri månad (till skillnad från amorteringsfri månad). Då även räntedelen på den månadens betalning blir betalningsfri. Räntedelen läggs på kapitalskulden (lånet) men registreras inte som betald räntekostnad (i praktiken lånar man yterliggare för att betala den månadens räntekostnader). Detta leder till att räntedelarna de månader med nyttjad betalningsfri månad inte kommer med i årsbeskedet. I praktiken kan 3 månaders räntekostnader utebli i årsbeskedet.

Pratade med Skatteverket precis och det är bara direkt betalda ränteutgifter som är avdragsgilla. Så jag kan inte rekommendera betalningsfria månader där även räntedelen skjuts upp för då missar man möjligheten att göra skatteavdrag (få tillbaka 30% av räntekostnaden för de månader där betalningsfri månad nyttjas).

Så tldr: begär inte betalningsfria månader

Så tldr: begär inte betalningsfria månader
Dock är amorteringsfria månader helt ok, där räntedelen av månadskostnaden betalas. Det alternativet finns dock inte hos Sevenday, men hos andra aktörer. Exvis alla bolån har den möjligheten nu under pandemin.

Blir väl endast att räntekostnaden och därmed även ränteavdraget skjuts upp? Eller har jag missuppfattat?

Jag tog nyss ett lån hos Sevenday. Så om man utnyttjar betalningsfri månad så läggs månadskostnaden på i totala skulden istället? Så skulden växer istället för att skjutas upp en månad?

Blir väl endast att räntekostnaden och därmed även ränteavdraget skjuts upp? Eller har jag missuppfattat?
Nej din ränteskuld omvandlas till en kapitalskuld vid betalningsfri månad. Du kommer aldrig få göra skatteavdrag för den månadens räntekostnad. Sedan är det väldigt tveksamt att man får göra så, då det kan sättas i system för att att kringgå exvis räntetak. I praktiken ser det ut som du har betalat lite ränta för lånet och bolaget redovisar det inte heller som ränteintäkt i sin resultaträkning. Så detta kan inte vara förenligt med god redovisningssed.

Jag tog nyss ett lån hos Sevenday. Så om man utnyttjar betalningsfri månad så läggs månadskostnaden på i totala skulden istället? Så skulden växer istället för att skjutas upp en månad?
Din skuld växer med räntekostnaden.

Nu läser jag dock följande:
Skatteverket klargör nu i ett ställningstagande
Datum: 2015-11-10

Dnr: 131 586128-15/111

Avbetalning och skuld kvarstår
När du gör en betalning avseende lån där räntan lagts till skulden anser Skatteverket att det i första hand är räntan du betalar under förutsättning att du och långivaren inte har avtalat något annat. Den betalda räntan får du göra avdrag för i inkomstdeklarationen. Ränteavdraget kan dock inte överstiga det belopp som den obetalda förfallna räntan uppgick till vid betalningen. Eventuell överskjutande betalning anser Skatteverket vara en amortering.

Nu läser jag dock följande:
Skatteverket klargör nu i ett ställningstagande
Datum: 2015-11-10

Dnr: 131 586128-15/111

Avbetalning och skuld kvarstår
När du gör en betalning avseende lån där räntan lagts till skulden anser Skatteverket att det i första hand är räntan du betalar under förutsättning att du och långivaren inte har avtalat något annat. Den betalda räntan får du göra avdrag för i inkomstdeklarationen. Ränteavdraget kan dock inte överstiga det belopp som den obetalda förfallna räntan uppgick till vid betalningen. Eventuell överskjutande betalning anser Skatteverket vara en amortering.

Då antar jag att det är precis så då, att ni kommit överens om annat

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp