Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Varning för extralånet

Hej!

Jag min idiot har hamnat i ett skuldträsk som jag försöker arbeta mig ur ifrån, men under sommaren har jag fått flera krav från ett s k Granit inkasso. En inhouse del i Catalunia capital AB som lägger på obskyra avgifter vid minsta försening.

I deras villkor framgår det tydligt att extrakredit är skyldiga att informera den betalningsskyldige om aviserad månadsbetalning inkl amortering och ränta med ett totalbelopp.

Detta har man struntat i mellan perioden december 2019 och maj 2020, jag har alltså inye betalat en krona under den här tiden, jag har inte fått någon påminnelse och heller inget inkassokrav under den här tiden. Jag har även haft så många småskulder att jag har inte haft koll på dessa, men jag vet att de inte aviserat mig något varken i mail, kivra eller snigelpost.

i juni skickar de två inkassokrav från Granit inkasso där de informerar om att det gäller avi 15 och 16. Normal månadskostnad för min skuld på 10000 kr är ca 120 kr amortering och 140 kr ränta så ca 260-270 kr i månaden har jag betalat innan december 2019. Nu ligger inkassokraven på 700 kr resp 702 kr där man specar att amorteringen är 119 kr på ena och 126 kr på andra kravet, räntan är 148 kr på ena och 139 kr på andra, sen kommer kostnaderna påminnelse 60 kr på båda plus inkassokostnad på båda 180 kr och förseningsavgift på 195 kr på båda. Så nästan 500 kr i avgifter för att jag inte betalat i tid på något de aldrig skickat mig. Jag betalar detta omgående för att undvika KFM och ännumera kostnader och ställer frågan till extrakredit.se som svarar att de mottagit betalningarna och jag är i fas med allt.

Andas ut i en dryg månad och i augusti får jag samma inkassokrav igen för att juli månadsbetalning inte är inbetald, något som de aldrig informerat mig om och kostnaden 702 kr igen med samma specade kostnader.

så börjar jag läsa på om dessa avgifter och det är olagligt för företag att ta ut förseningsavgift mot privatperson när inkassolagen ska gälla och kostnaderna för det är lagstadgat med 60 kr i påminnelse och 180 kr i inkasso. Alltså får man inte kräva 195 kr i förseningsavgift, har även fått detta bekräftat från konsumenternas.se

jag skriver till extrakredit och bifogar dessa tre inkassofakturor från granit inkasso och frågar vilket lagligt stöd de använder sig av när de kräver mig på 195 kr i förseningsavgift per krav och att jag aldrig fått någon avi efter december 2019.

Får precis svar att jag ska vara glad att inte lånet är uppsagt och att de återkommer med svar senare i veckan...

Jag tog lånet i nov 2018 och hade betalat ner det till 8800 nånting för det är sista avin jag fått i november som jag hittat. Skulden idag med alla inkassokrav och avgifter betalda är 10630 kr... förklara det för mig...

Det känns som att man har noll koll inom catalunia vad gäller allt. När jag fick första avin i brevlådan på min faktura var det även med ett låneavtal för en helt annan person i brevet... kanske ska gå vidare med det med...

men även att man inte skickar ut fakturor i tid för att lägga på dessa sjuka kostnader som man inte ens får lägga på. Som att det inte räcker med 240 kr i avgifter...

Senast redigerad av en moderator:
Förseningsavgift omfattas i lagen om inkassokostnader, dock endast mellan företag. Det framgår inte uttryckligen att avgiften inte får tas ut mellan näringsidkare och privatperson, dock har det prövats i hovrätt att avgiften inte får tas ut mellan näringsidkare och privatpersoner.

Däremot är detta inget som Kronofogden eller tingsrätterna har större koll på. Kronofogden godkänner yrkandet om förseningsavgift i 99,9% av fallen i ansökan om betalningsföreläggande. Tingsrätterna godkänner löpande dessa avgifter men kan i vissa fall ogilla avgifterna.

Har för mig att man inte kan ta ut avgiften om den avser till att få gäldenären att betala en förfallen skuld. Skulle den tas ut innan någon avi har förfallit skulle det vara OK under fortutsättning att det är avtalat (dock konstigt att ta ut en förseningsavgift när man ej är sen men man kan kalla den för något annat helt enkelt). Är inte helt hundra på just detta men kan minnas att jag läste ett domslut i en dom som avkunnats av tingsrätten där de resonerade enligt föregående mening i samband med att de ogillade förseningsavgifterna.

Min mening är ju att finns det domslut på det så borde alla bestrida dessa förseningsavgifter och dessutom när det i avtalet står att man tar 0 kr i förseningsavgift, ska bli väldigt intressant att se vad jag får för svar och finns det fler som har extrakredit hör så bör ni kolla upp detta och bestrida.

jag ser även att avida har lagt på förseningsavgifter på några fakturor plus påminnelseavgifter... det här är ju ett jävla mörker! Förstå hur mycket pengarvde kräver av oss som är sen som inte räknas som avdragsgill ränta...

Fick idag påminnelsebrev då de inte kunde dra nu i slutet av augusti.
Förseningsavgift 195 kr samt påminnelseavgift 60 kr. På deras hemsida står det som ovan skrev att förseningsavgiften är 0 kr. Egentligen borde man ju sätta sig lite på tvären där, men de har väl argument för sin sak antar jag..
Kunde dock inte låta bli, så jag mejlade dem nu och frågade.

Du gjorde helt rätt, de kan inte argumentera för sin sak när dom inte har lagligt stöd att ta ut en ”förseningsavgift” Jag gjorde samma sak och vips så skrev de ner skulden med 1900 kr så nu är jag skyldig ca 8500 kr efter regleringar av avgifter och en del inbetalningar.

Det är inte okej med lurendrejeri!!!

Du gjorde helt rätt, de kan inte argumentera för sin sak när dom inte har lagligt stöd att ta ut en ”förseningsavgift” Jag gjorde samma sak och vips så skrev de ner skulden med 1900 kr så nu är jag skyldig ca 8500 kr efter regleringar av avgifter och en del inbetalningar.

Det är inte okej med lurendrejeri!!!
Oj, hur lyckades du med det?
Jag fick bara till svar att ”Det gäller nyare lån än ditt, tyvärr. Du har lägre räntan dock”..

Oj, hur lyckades du med det?
Jag fick bara till svar att ”Det gäller nyare lån än ditt, tyvärr. Du har lägre räntan dock”..

Dom försöker lura dig, det spelar ingen som helst roll när lånet är taget! Jag hänvisade till lagen och hotade att anmäla om de inte korrigerade skulden. Dom får inte lägga på en massa egna kostnader som de tar betalt för.

lagen säger tydligt att dröjsmålsränta får finnas, påminnelseavgift max 60 kr får finnas, inkassokostnad 180 kr får finnas och sedan är det avgift för KFM 680 kr som får finnas. Utöver dessa kostnader får man inte fakturera för.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp