Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Varning för betalningsfria månader

Nu när det för många är en väldigt tuff månad ekonomiskt vill jag passa på att varna för frestelsen att tacka ja till betalningsfria månader på blancolånen. Det har såklart dryftats här på forumet tidigare, men tänker att det ju ständigt tillkommer nya medlemmar. Och det är möjligt att det i vissa lägen inte bara är nödvändigt att ta en betalningsfri månad om ingen annan "hjälp" finns att uppbringa, utan också kan vara fördelaktigt om man disciplinerat amorterar bort på ännu sämre alternativ. Men i så fall; fundera, räkna och begrunda det valet så att det blir ett klokt och medvetet beslut.

Det stora problemet uppstår ifall du drar på dig betalningsfria månader på större lån (till nuvarande höga räntor) och sen fortsätter att betala in lägsta möjliga summa. De obetalda ("betalningsfria") kostnaderna läggs nämligen på ditt befintliga lån så att lånet löpande "smyghöjs". Är du då i början (speciellt de första åren) av en betalplan på ett annulitetslån så betalar du redan innan väldigt mycket ränta och lite amortering och nu blir det ännu värre.

För att ta ett konkret exempel så samlade jag lån på Resurs hösten 2023 för 500 K. Jag tog sedan första halvåret två betalningsfria månader så skulden var som mest uppe i 510 K och räntorna höjdes ännu lite. För varje månad jag betalade in 5300 gick väldigt lite till amortering. Det är först nu (efter extra amorteringar) som jag har kommit ner under ursprungssumman igen. Sammanlagt betalade jag in ungefär 70000 kr för att komma ner tillbaka till ursprungssumman på 500 K, alltså för två betalningsfria månader på drygt 10 K totalt.

Så innan du tackar ja till de fina, lockande erbjudandena från din kompis "Hyggliga långivaren" som påstår sig förstå din situation och att alla behöver en "paus" ibland; räkna på vad det innebär och ännu hellre försök att extra-amortera ner summan så fort det bara går för en liten amortering blir ännu mindre med högre lånesumma (=ännu högre andel förhatlig ränta)

Senast ändrad:
Ja det är dyrt att ta betalningsfri månad.
Snart haft mitt 500k collector i ett år. Har betalat in snart 100k, betalar 8000:- mån. Skulden är idag på 507k.

Snart haft mitt 500k collector i ett år. Har betalat in snart 100k, betalar 8000:- mån. Skulden är idag på 507k.
Det där går inte ihop.

Bra information och bra att upplysa om. Har nyttjat detta i annuitetslån hos remember på 500.000kr kanske 4 gånger under 3 år. Trots att jag betalat som jag ska övriga ca 30 månader (ca 180.000) så minskade lånet med ca 2000kr totalt när jag släppte det.

Inga andra sena betalningar och stor del av tiden var beloppet att betala högre än 500.000 dessutom.

Aldrig räknat på det men fått känslan att dessa 4 betalfria månader kostade minst 150.000kr

Det var det jävligaste. Hur många tog du?
Kolla bara på skpjs skull om betalningsfria hos collector och såg att de höjer räntan pga sin vilja att hjälpa dig

Det där går inte ihop.
Det kan jag intyga går ihop med garanti. Har vart i flera liknande situationer med dyra räntor på annuitetslån och nyttjat betalfria månader. Då blir det exakt som beskrivs. Både hos Remember, Collector och Bank Norweigan.

En bra tråd på ämnet från @Betty ;

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/betalat-226-578-kr-sedan-2018-877-kr-amorterat.26085/

Inlägg från @Terry_ med 2 bildbevis på betalningshistorik hos Tando

Senast ändrad:
Jag minns själv det där, även om jag inte utnyttjade det särskilt ofta. Fy fan vad jag är glad att jag fått min sanering, så att man slipper öppna brev varje månad och se att skulden knappt minskat trots inbetalning.

Det är så sjukt egentligen. Det får så enormt effekt när det rör sig om så stora summor man är skyldig. Att det läggs på 10000 kr låter ju som en kiss i rymden i sammanhanget om lånet är på 500 K och är ju väldigt lätt att tacka ja till. Att det innebär att man får betala in enorma summor ränta (50 K eller mer) i ett helt år för att komma tillbaka där man var innan man tackade ja är lätt att missa.

Bra information och bra att upplysa om. Har nyttjat detta i annuitetslån hos remember på 500.000kr kanske 4 gånger under 3 år. Trots att jag betalat som jag ska övriga ca 30 månader (ca 180.000) så minskade lånet med ca 2000kr totalt när jag släppte det.

Inga andra sena betalningar och stor del av tiden var beloppet att betala högre än 500.000 dessutom.

Aldrig räknat på det men fått känslan att dessa 4 betalfria månader kostade minst 150.000kr
Utan att ha funderat igenom det ordentligt tycker jag att tillåtelse sv den här typen av "betalningsfria" månader är något som regeringen borde se över när de påstår sig vilja rensa upp i låneträsket. Så här i efterhand hade det ju till exempel för mig (och dig och övriga i tråden) varit betydligt billigare som konsument att ta ett riktigt värdelöst sms-lån än att låta sig förföras av Resurs, Collector, Remember osv som ju ändå är betraktade som semi-serösa aktörer på marknaden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp