Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Varför tycker alla det är farligt att hamna hos kf?

Men om du blev nekad företagskonto pga dina privata anmärkningar så har anmärkningarna påverkat ändå.
Ja jo iof, dock så var ju inte mitt AB igång "på riktigt" då, eftersom jag behövde ett företagskonto för att kunna slutföra "uppstarten".

I mångt och mycket är det en omyndigförklaring. Du sköter inte längre din egen ekonomi. Det ligger mycket prestige i det. Lite som att förlora sina barn till soc eller tvingas gå på en diet.

Varflr tycker alla det är så farligt att hamna hos kf?
Är det inte bättre att få lugn och ro, att veta exakt vad som dras varje månad och ev bli fri så småningom istället för att jaga nya lån etc varje månad.
Kan ngn förklara
Jg vill ha lugn o ro, visst kommer jag skämmas att jag får löneutmätning, men en dag... gjort är gjort

El vad kan man göra eg istället för stressa o alltid jaga.
Farligt är det inte. KFM som myndighet och de som jobbar där är bra människor. Har själv stött på bara fina människor. Både då jag hade löneutm o senare skuldsanering. Självklart som på alla arbetsplatser finns de som borde göra nått annat.
Då utmätningen är igång är det skönt att veta vad du har att röra dej med varje månad och du kan sluta (el är ju tvungen) jaga lån. Börja planera så de pengar du har räcker till det som är tänkt.
Det jobbiga är skammen att man inte reder sin egen ekonomi. Speciellt då man är medelålders. Att se sin lönespec (o veta att lönekontoret vet om att man har utmätning är jobbigt i en liten kommun där alla känner alla..Men även dom har tystnadsplikt) o se hur mkt pengar man eg skulle haft om man tänkt efter...
Är skulden liten så blir den ju betald relativt snabbt med utmätning men är den stor så kan du få gå många år då räntorna gör att skulderna ökar trots löneutmätning. Finns ju som inget stopp så länge skulderna fortf finns kvar.
Du blir väldigt begränsad i vad du kan göra. En el flera anmärkningar sätter stopp för det mesta som tex ta abonnemang, hyreskontrakt osv. Rätt som det är får du en stor utgift hos tandläkaren el kanske behöver glasögon. Nu kan man ju begära hos KFM att få behålla pengar till just det men det är ändå lite känslan av att tigga.

Har alltid haft som mål att inte hamna hos Kf. Dels så har jag företag och man är körd om man har anmärkningar och dels så vill jag inte att min sambo ska drabbas ännu mer än vad han redan gjort. Vi har br tillsammans. Så lite sånt som gör att jag vill hålla mig borta fr Kf. Men ibland har det känts att det vore skönt att bara släppa allt och som du säger sluta kämpa och fixa och trixa.
Skam däremot förknippar jag inte med kf, alla kan hamna där, alla kämpar med ngt.
Jag startade ett AB under tiden jag hade skulder hos KFM, inga problem alls.

@Terry_ gjorde en lista på detta för längesedan, tror den såg ut ungefär såhär:

* Svårt att avancera/få vissa jobb
* Svårt att byta lägenhet/skaffa lägenhet
* Svårt att teckna abonnemang
* Svårt att ta större lån med lägre ränta än befintliga. Skulderna försvinner ju inte magiskt hos kfm

Senast ändrad:
Ja jo iof, dock så var ju inte mitt AB igång "på riktigt" då, eftersom jag behövde ett företagskonto för att kunna slutföra "uppstarten".
Var inga problem för mig att få ett företagskonto, så länge jag inte behövde checkkredit.

@Terry_ gjorde en lista på detta för längesedan, tror den såg ut ungefär såhär:

* Svårt att avancera/få vissa jobb
* Svårt att byta lägenhet/skaffa lägenhet
* Svårt att teckna abonnemang
* Svårt att ta större lån med lägre ränta än befintliga. Skulderna försvinner ju inte magiskt hos kfm
Svårt att känna sig trygg i att man kan hantera oförväntade utgifter.

Svårt att känna möjlighet att delta i sociala sammanhang (spontanlunch med kollegan, AW med vänner eller kollegor, följa med på middagar ute med efterföljande krogbesök, kortresor tex weekend med vänner, gå på bio eller ta en fika med vänner, vara med i aktiviteter som kostar pengar osv).

Svårt att betala för resor och utlägg i jobbet om man har ett sådant jobb.

Svårt med skammen om att vara "misslyckad" då just misslyckad ekonomi är så skambelagt (se bara hur folk raljerar över de i Lyxfällan).

Det är väl vad jag ser som gör hela fenomenet med löneutmätning och skusan så jobbigt utöver det som lånform hänvisar till som är de direkt praktiska svårigheten.

Livet blir ju på ett sätt satt på paus.

Om han AB ja, annorlunda vid Enskild firma.
Han skrev "

Om han AB ja, annorlunda vid Enskild firma.
Han skrev AB, så jag förutsätter att han inte menade enskild firma. Ska man starta ett AB så måste man ha företagskonto för att kunna sätta in aktiekapitalet. För övrigt nu när aktiekapitalet "bara" är på 25 tkr så finns det nästan ingen anledning att ha enskild firma.

Han skrev "

Han skrev AB, så jag förutsätter att han inte menade enskild firma. Ska man starta ett AB så måste man ha företagskonto för att kunna sätta in aktiekapitalet. För övrigt nu när aktiekapitalet "bara" är på 25 tkr så finns det nästan ingen anledning att ha enskild firma.
Det var jag som skrev att anmärkning sätter käppar i hjulet om man är företagare, skrev det som svar på varför man inte vill hamna hos kf.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp