- Meddelanden
- 71
- Mottagna reaktioner
- 5
- Poäng
- 41
Inga barn eller stora utgifter min stora ugift är bar hyran som är runt 7000Jaha, vad skumt. Har du barn? Vad är din hyra?
Inga barn eller stora utgifter min stora ugift är bar hyran som är runt 7000Jaha, vad skumt. Har du barn? Vad är din hyra?
Får jag fråga hur du kom i kontakt med Nordea? Har vad jag betraktar ganska hyggliga förutsättningar och har övervägt att snart söka ett nytt samlingslån. Frågan är om det är värt att avgränsa ansökan till en bank eller om Lendo m.fl. är smartast.Det har verkligen blivit tuffare. Ledsen att du inte fick något bättre.
Nu hade jag tur för några veckor sedan och fick samla hos Nordea till 6.75. Men gång på gång innan fick jag bara skräperbjudanden trots bra UC (typ 0.3) osv. Så har det varit för mig i 3-4 år nu, så ge inte upp (även om jag minns från annan tråd att du har massa akuta sms-lån att hantera).
Även om UC kallar 0.9 bra så är det i praktiken inte jättebra. Min erfarenhet är att man måste optimera allt man kan. Söka först när man har noll ff osv. Knappt då ens vill de ha en till hyfsad ränta:-(
Men tänk framåt nu. Hur du ska kirra det här. Hjälper erbjudandet från Santander dig på riktigt (som ett första steg) eller är det bättre att börja försöka beta av de små sms-skulderna en efter en? Jag körde Marginalen på 19 procent ett tag (typ sex månader), bara för att kunna bli av med Fairlo-jävlarna. Det var det värt.
Gör en handlingsplan på kanske två år nu.
Men det är något som är konstigt här. Menar inte att du döljer något, men kanske missar något. Har du verkligen ingen "synlig" skuld/lån alls? Vad står det i deklarationen att du har för underskott 2024?
Bästa är att kontakta en bank direkt. De där som samlar massa banker under sig på en ansökan är oftast rent skit bara. Varför det har blivit så är ju märkligt i och för sig.Får jag fråga hur du kom i kontakt med Nordea? Har vad jag betraktar ganska hyggliga förutsättningar och har övervägt att snart söka ett nytt samlingslån. Frågan är om det är värt att avgränsa ansökan till en bank eller om Lendo m.fl. är smartast.
Just Nordea kontaktade jag själv. Ringde först kundtjänst för att boka en tid hos rådgivare/handläggare. Då fick jag första skaffa ett konto hos dem, sedan fick jag en tid och så rullade det på.Får jag fråga hur du kom i kontakt med Nordea? Har vad jag betraktar ganska hyggliga förutsättningar och har övervägt att snart söka ett nytt samlingslån. Frågan är om det är värt att avgränsa ansökan till en bank eller om Lendo m.fl. är smartast.
Vad var dina förutsättningar vid Nordea samt om du kommer ihåg, vid Remember lånet?Just Nordea kontaktade jag själv. Ringde först kundtjänst för att boka en tid hos rådgivare/handläggare. Då fick jag första skaffa ett konto hos dem, sedan fick jag en tid och så rullade det på.
Svårt att veta vad som ger bäst resultat. Förra hösten när min sista FF försvann försökte jag söka direkt hos både Ikano och Swedbank/medlemslån och fick nobben hos båda. Så jag har både bra och dåliga erfarenheter av både låneförmedlare och att söka direkt. Men jag har fått känslan av att förmedlarna har blivit "sämre". De går bara på algoritmer och vi sorteras ofta bort tidigt i processen och gör vi det inte får vi mest bara dåliga erbjudanden. Det är bättre om man kan prata med en människa i det här sammanhanget.
Jag har tex varit med om att Resurs ringt upp efter en Lendo-sökning. Jag fick inget erbjudande av dem via Lendo, men istället erbjöd de 500 K direkt liksom "på sidan" om Lendo. Det hjälpte mig då, även om jag är glad att ha kunnat få bort det lånet nu
Min rekommendation (även om jag vet att det kan vara tufft när det är massa skitlån som ska betalas varje månad) är att du söker först när du har 0 ff nästa gång. Du har inte en dålig inkomst, men inte heller väldigt bra. Och det är samma med "0.9" i UC. Det är inte dåligt, men heller inte väldigt bra i sammanhanget även om de själva kategoriserar det som bra. Du ska helst ner under 0.5 i alla fall, gärna ner mot 0.2-0 3 innan det är bra. Och det är inte omöjligt att du kommer dit med väntan och tålamod. Men du måste försöka optimera dina förutsättningar.
Tack för ett utförligt svar. Jag har 0ff och 0,6 i uc. Kommer nog inte lägre om inga extra amorteringar görs under en längre tid. Har inga småkrediter eller ”dåliga lån” kvar. Har fyra blanco lån, varav två med relativ hög ränta.Just Nordea kontaktade jag själv. Ringde först kundtjänst för att boka en tid hos rådgivare/handläggare. Då fick jag första skaffa ett konto hos dem, sedan fick jag en tid och så rullade det på.
Svårt att veta vad som ger bäst resultat. Förra hösten när min sista FF försvann försökte jag söka direkt hos både Ikano och Swedbank/medlemslån och fick nobben hos båda. Så jag har både bra och dåliga erfarenheter av både låneförmedlare och att söka direkt. Men jag har fått känslan av att förmedlarna har blivit "sämre". De går bara på algoritmer och vi sorteras ofta bort tidigt i processen och gör vi det inte får vi mest bara dåliga erbjudanden. Det är bättre om man kan prata med en människa i det här sammanhanget.
Jag har tex varit med om att Resurs ringt upp efter en Lendo-sökning. Jag fick inget erbjudande av dem via Lendo, men istället erbjöd de 500 K direkt liksom "på sidan" om Lendo. Det hjälpte mig då, även om jag är glad att ha kunnat få bort det lånet nu
Min rekommendation (även om jag vet att det kan vara tufft när det är massa skitlån som ska betalas varje månad) är att du söker först när du har 0 ff nästa gång. Du har inte en dålig inkomst, men inte heller väldigt bra. Och det är samma med "0.9" i UC. Det är inte dåligt, men heller inte väldigt bra i sammanhanget även om de själva kategoriserar det som bra. Du ska helst ner under 0.5 i alla fall, gärna ner mot 0.2-0 3 innan det är bra. Och det är inte omöjligt att du kommer dit med väntan och tålamod. Men du måste försöka optimera dina förutsättningar.
Just ja, sorry, jag förväxlade dig med @Simo här i tråden men minns dina förutsättningar från annan trådTack för ett utförligt svar. Jag har 0ff och 0,6 i uc. Kommer nog inte lägre om inga extra amorteringar görs under en längre tid. Har inga småkrediter eller ”dåliga lån” kvar. Har fyra blanco lån, varav två med relativ hög ränta.
Jag ska nog ta kontakt med Nordea direkt inom kort. Funderar på att först släcka ena blancolånet helt. Jag har haft extra inkomster och sparat. Men det mest rationella är nog att släcka ena lånet. det kan nog tala för att jag är en säkrare kund.
Jag tror definitivt du börjar närma dig att kunna kontakta Nordea. En fråga till, kunde du få en indikation innan du slösade en uc?Just Nordea kontaktade jag själv. Ringde först kundtjänst för att boka en tid hos rådgivare/handläggare. Då fick jag första skaffa ett konto hos dem, sedan fick jag en tid och så rullade det på.
Du tänker på Resurslånet då de ringde upp och erbjöd mig 500 K?Vad var dina förutsättningar vid Nordea samt om du kommer ihåg, vid Remember lånet?
Aah men precis, tänkte att du kanske hade förväxlat oss.Just ja, sorry, jag förväxlade dig med @Simo här i tråden men minns dina förutsättningar från annan trådJag tror definitivt du börjar närma dig att kunna kontakta Nordea.
För min del gjorde jag just det strax innan, alltså släckte ett blanco strax innan. Det och att han såg på UC att jag under senaste året aktivt jobbat ner blancoberget tror jag avgjorde. Dels visar det ju på beslutsamhet och disciplin, dels på förmåga.
Har man sjukt tight (som jag hade för några år sedan) är det ju tex svårt att extraamortera. Men kan de se att du amorterat på bra under en period så finns det ju uppenbarligen marginaler och en hög trovärdighet att också klara av ett större blanco hos dem (speciellt om det innebär att månadskostnaden till och med sjunker av det).