Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Varför blev det olika riskprocent?

Hej, skulle gärna be om att få lite klarhet i detta.
Har ohyggligt dåligt Uc med 41 i riskprocent, har kämpat i ett år med att bli av med alla sms-lån, inkassoavbetalningar och samtidigt hållit kronofogden med nöd å näppe borta.
Skulle behöva drygt 20.000kr till plus skatteåterbäringen som snart kommer så hade jag blivit helt fri från alla dyra avbetalningar och skit.

Chansade i måndags och sökte på NC Finace ett lån på 22.000 kr , full UC.
Men hade läst att människor här hade blivit beviljad lån med högre riskprocent, över 60 procent.
Men fick avslag.

Nu det konstiga, inatt fick jag uc kopian på kivra som Nc finace tog, och på den stod det att jag hade 11 i riskprocent???
Varför är det olika på min uc och uc kopian?

Kan nån vänlig själ förklara det.
Mvh.

Troligtvis en liten UC- förfrågan (dvs inte full UC). På en liten UC kan man ha va f-n som helst som UC-score verkar det som. Jag har 33,7 % men på liten UC har jag haft allt från 9% till 88 %.Förstår inte varför.... Är du hundra på att det var en full UC som togs och att du har 41 % i score? Har du Kreditkollen?

Troligtvis en liten UC- förfrågan (dvs inte full UC). På en liten UC kan man ha va f-n som helst som UC-score verkar det som. Jag har 33,7 % men på liten UC har jag haft allt från 9% till 88 %.Förstår inte varför.... Är du hundra på att det var en full UC som togs och att du har 41 % i score? Har du Kreditkollen?

Hej, Förfrågan syns på min uc sida som jag premunerar på så jag förmodar att det var en full uc då?
Står när jag loggar in att min riskprognos är 41,8 %, ökade dock nu till 42,6 tack vare den här ff.
Blev så paff när jag fick kopian från kivra att min riskprognos låg på 11%?.

Hej, Förfrågan syns på min uc sida som jag premunerar på så jag förmodar att det var en full uc då?
Står när jag loggar in att min riskprognos är 41,8 %, ökade dock nu till 42,6 tack vare den här ff.
Blev så paff när jag fick kopian från kivra att min riskprognos låg på 11%?.

Även på en lite. UC får man en kopia och den syns på sidan där man ser vilka som tagit UC. Om du har kreditkollen kan du se om den registrerades som en full UC-förfrågan under ”rapport”. Eftersom ditt score ökade tyder det dock på att den registrerats...

Någon som kanske är lite mee kunnig kanske kan svara.

Även på en lite. UC får man en kopia och den syns på sidan där man ser vilka som tagit UC. Om du har kreditkollen kan du se om den registrerades som en full UC-förfrågan under ”rapport”. Eftersom ditt score ökade tyder det dock på att den registrerats...

Någon som kanske är lite mee kunnig kanske kan svara.
Ja, den blev registrerad , har kreditkollen och den ff syns där med datum och summa.
Bara så märkligt att att riskprognosen var bara en fjärdedel på kopian..

Jättetack för att du tog dig tid att svara.

Ja, den blev registrerad , har kreditkollen och den ff syns där med datum och summa.
Bara så märkligt att att riskprognosen var bara en fjärdedel på kopian..

Jättetack för att du tog dig tid att svara.

Märkligt! Har nog inte hört detta scenario förut! Full UC men annat UC-score än det man har ”på riktigt”....

Ingen fara, blev ju inte mkt till svar dock, hoppas någon annan här kanske vet!

Det verkar som riskprocenten kommer i olika former. En del frågeställare köper kanske ett "mindre paket", eller delar inte själva med sig några uppgifter till UC och får därför en annan riskprocent. Dessutom kan olika frågeställare värdesätta olika uppgifter i upplysningen på olika sätt, vissa struntar kanske i antalet förfrågningar, civilstatus etc och får därför en annan riskprognos för att de bett om att dessa inte ska räknas in.

Det stämmer att man har olika omfattning på förfrågningarna där ibland man inte ser andra lån eller vad det nu kan vara. Bisnode har ju samma koncept.

Det verkar som riskprocenten kommer i olika former. En del frågeställare köper kanske ett "mindre paket", eller delar inte själva med sig några uppgifter till UC och får därför en annan riskprocent. Dessutom kan olika frågeställare värdesätta olika uppgifter i upplysningen på olika sätt, vissa struntar kanske i antalet förfrågningar, civilstatus etc och får därför en annan riskprognos för att de bett om att dessa inte ska räknas in.
Det verkar vara så. På det olika upplysningarna på tex Lendo (samma ansökning) och då har det varit olika, tex 3,17 % och 3,21 % (tog ett exempel på hur det var för mig en gång)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp