Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Varför är mitt UC-betyg så dåligt?

Hej! Jag har en fundering kring min UC-risk. Jag är egentligen inte jättehögt belånad men undrar varför mitt UC-betyg ligger på hela 34,6%?
Jag har inga betalningsanmärkningar och inget har nånsin gått till Kf.

Lån 1: Wasa Kredit 159 000 kr
Lån 2: Moneygo 96 000 kr
Lån 3: Coop 33 000 kr
Lån 4: Kreditkort 10 000, dock ligger jag över med 271 kr
Lån 5: Qliro avbetalningskonto, 3000 kr.

Kan det vara så att det endast handlar om att kreditkortet?

I Övrigt 11 FF, inkomst 2020: 200 000 , underskott 27 000 kr.

Övertrasserad kredit kan påverka oerhört, kommer troligen droppa betydligt när du betalar in.

som ovanför säger krediten skapar mycket mer skada en man tror. Jag hade en på 48 000 la in då de blev ner till 38. Då sjönk mitt betyg från 21% till 18% undra också varför mitt va högt. Men det är krediten som gör mest skada blandar med alla ff. Dessutom har du många ff oxå. Utöver det har du ju inte så hög inkomst 200 000 är inte så hög inkomst. Det är liksom bara 16 666 kr per månad om man delar det på 12 och det är innan skatt. Sen har du flera lån du ska betala plus hyra och allt osv på den inkomsten. Så tror det har påverkan också.

betala av krediten så mycket du kan och vänta ut så all ff försvinner så ska du se skillnad. Sen om du får högre inkomst för 2021 då gör det säkert också skillnad.

Och nej det är inte bara kredit kortet du har 11ff det är mycket det påverkar också utöver kreditkortet. Kreditkortet är
Ba 10 000 svårt tänka mig det påverkar så mycket. Du Kankse går ner till 20% om du blir av med den. Du måste även få bort alla förfrågningar.

Jag har inkomst 320 000, synliga lån 288 000 0 i underskott 2020. En kredit av dom 288 000 som är på 38 000 av 50 000 kr. Även 12 ff. Mitt betyg var i november 28.7. Nu har det gått ner till 18% pga av att 2 ff blivit 6 mån gamla 2 försvunnit. Tagit bort ett lån på 10 000 och fått ner krediten 14%.

Jag har inkomst 320 000, synliga lån 288 000 0 i underskott 2020. En kredit av dom 288 000 som är på 38 000 av 50 000 kr. Även 12 ff. Mitt betyg var i november 28.7. Nu har det gått ner till 18% pga av att 2 ff blivit 6 mån gamla 2 försvunnit. Tagit bort ett lån på 10 000 och fått ner krediten 14%.
Tack, bör jag avsluta krediten också när den är nollad eller räcker det att den fortfarande är aktiv men outnyttjad? I Juni kommer alla mina förfrågningar vara över 6 månader gamla. Min inkomst för 2021 kommer bara hamna på ca 22500 kr men ny månadslön blir ca 29-30 men det kommer ju inte synas förrän 2023...

Tack, bör jag avsluta krediten också när den är nollad eller räcker det att den fortfarande är aktiv men outnyttjad? I Juni kommer alla mina förfrågningar vara över 6 månader gamla. Min inkomst för 2021 kommer bara hamna på ca 22500 kr men ny månadslön blir ca 29-30 men det kommer ju inte synas förrän 2023...
Du kan säkert intyga att du har högre inkomst vid sökning och visa dokument som stödjer det :)

vet ej vad jag ska säga om krediten vissa säger att man ska ha kvar andra inte. Dock när jag sa upp en outnyttjad 10 000 kr kredit så
Sjönk mitt betyg. Trots att utnyttjande graden blev högre för den andra va maxad. Men lämnar det osagt säger bara hur det var för mig :) andra säger att den hjälper betyget. Är väl olika från person till person?

jag personligen kommer iaf säga upp min så fort jag fått samla alla mina lån. För att lämna det förflutna bakom mig. Vill va ren på mitt uc bara ha det lånet jag har då
Inget annat :) men det är jag alla är olika.

• Outnyttjade krediter – Har du krediter som du inte har utnyttjat kan det sänka din kreditvärdighet i onödan. Anledningen är att banken måste räkna med att du skulle kunna utnyttja alla oanvända krediter och på så sätt få ett mycket mindre betalningsutrymme. Avsluta därför outnyttjade krediter och kort som du inte använder.

• Outnyttjade krediter – Har du krediter som du inte har utnyttjat kan det sänka din kreditvärdighet i onödan. Anledningen är att banken måste räkna med att du skulle kunna utnyttja alla oanvända krediter och på så sätt få ett mycket mindre betalningsutrymme. Avsluta därför outnyttjade krediter och kort som du inte använder.

Jag personligen tror mer på detta än att det skulle göra betyget bättre. Finns ju inget som säger att man inte bara maxar dom så får man mer risk.

Du kan säkert intyga att du har högre inkomst vid sökning och visa dokument som stödjer det :)

vet ej vad jag ska säga om krediten vissa säger att man ska ha kvar andra inte. Dock när jag sa upp en outnyttjad 10 000 kr kredit så
Sjönk mitt betyg. Trots att utnyttjande graden blev högre för den andra va maxad. Men lämnar det osagt säger bara hur det var för mig :) andra säger att den hjälper betyget. Är väl olika från person till person?

jag personligen kommer iaf säga upp min så fort jag fått samla alla mina lån. För att lämna det förflutna bakom mig. Vill va ren på mitt uc bara ha det lånet jag har då
Inget annat :) men det är jag alla är olika.
Ja, jag tänker ju likadant. Målet är att jag ska ta samlingslån också. Gärna till hösten är tanken men får se hur mitt UC-betyg ser ut då...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp