Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Varför är mitt kreditbetyg så högt?

Kidnappar denna tråd en del. Vill någon spekulera i utvecklingen för mitt kreditbetyg vore jag tacksam.

Mitt nuvarande betyg är 28. Mina två sista betalningsanmärkningar försvann i augusti. Jag har fem förfrågningar, jämnt fördelade mellan december 19 och juli 2020. Min lön är och förblir 370.000 kr.

Tyvärr har jag dragit på mig totalt åtta lån/krediter, för en total summa på 390.000 kr. Balanzia 230.000 är det stora, i övrigt är det Easycredit, Qliro osv. Dessa är i stora drag maximalt utnyttjade.

Om "tiden bara går" - vad kan hända med mitt betyg då, till sommaren? Dvs, en del förfrågningar försvinner medan inga nya lån tillkommer (men skulden minskar inte heller nämnvärt). Vad är bäst gällande mina krediter - att få ner totalsumman på var och en av krediterna/lånen, eller att satsa på att betala bort enligt snöbollsmodellen? Det sistnämnda gissar jag? Däremot kom jag nu på att mitt underskott förstås kommer att öka. Nu är det 24.000 kr men blir ju avsevärt mer - hur pass förödande är en tydlig ökning på den fronten?

Mitt mål är och har länge varit att komma under 4 procent. Jag var ruskigt nära förra hösten men blev för girig när mina lånemöjligheter sakta men säkert ökade (lånade främst för att betala bort privata skulder men fastnade sedan i detta ekorrhjul på ett sätt jag inte alls hade räknat med). Vad är det absolut bästa jag kan göra för att nå dit (förutom att UNDVIKA NYA LÅN förstås)?

Tack så mycket för eventuella svar.
Den bästa fixen idag är ju att se till att inga krediter är maxade. Det kommer säkert göra en hel del med knappast såpass så du når ditt mål. För att komma dit tippar jag på att du max får ha 2-3 krediter sammanlagt (helst bara den stora men förstår att det inte går). Inga av dom maxade heller. Låter du saker bara vara som du säger har jag svårt att se att du ens kommer under 15%.

Snöbollsmetoden är bra på det sättet att du kan avsluta vissa krediter. Att betala av kontinuerligt gör också sitt till betyget.

Sedan rekommenderar jag att reglera underskottet nästa år.

En sista grej jag rekommenderar är att jämka lönen. Använd dessa pengar till att amortera ner lånen.

Den bästa fixen idag är ju att se till att inga krediter är maxade. Det kommer säkert göra en hel del med knappast såpass så du når ditt mål. För att komma dit tippar jag på att du max får ha 2-3 krediter sammanlagt (helst bara den stora men förstår att det inte går). Inga av dom maxade heller. Låter du saker bara vara som du säger har jag svårt att se att du ens kommer under 15%.

Snöbollsmetoden är bra på det sättet att du kan avsluta vissa krediter. Att betala av kontinuerligt gör också sitt till betyget.

Sedan rekommenderar jag att reglera underskottet nästa år.

En sista grej jag rekommenderar är att jämka lönen. Använd dessa pengar till att amortera ner lånen.

Tack för svar. Jämka lönen har jag aldrig satt mig in i. Är det bökigt? Behöver jag "blotta mig" för min arbetsgivare för att göra detta?

Tack för svar. Jämka lönen har jag aldrig satt mig in i. Är det bökigt? Behöver jag "blotta mig" för min arbetsgivare för att göra detta?
Alltså det är knappast nåt som behöver skrika skuldsatt. Finns massor av anledningar till att man jämkar. Du behöver inte nämna varför. Och nä det är verkligen inte bökigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp