- Meddelanden
- 22 465
- Mottagna reaktioner
- 15 939
- Poäng
- 10 747
Jag hänger inte riktigt med. Vilka av dessa 1-7 punkter är det som man kan ompröva efter 5 år har gått och saneringen är slut?
Ingen?Jag hänger inte riktigt med. Vilka av dessa 1-7 punkter är det som man kan ompröva efter 5 år har gått och saneringen är slut?
Skatteskulder preskriberas efter fem år.
SKV kan ansöka om förlängning via Förvaltningsrätten.
Långvarig utlandsvistelse är exempel på grund för förlängning.
Har dock ingen koppling till skuldsanering.
Jag har för mig att det finns något som i efterhand kan "upphäva" saneringen fast den är färdig och genomförd men jag har glömt vad.
Varför i hela friden skulle det finnas någon logik i att någon kan annullera en avklarad skuldsanering i efterhand? Det har ju bevisats väldigt många gånger i detta forumet att det är oerhört svårt att häva en skuldsanering, och att det ska VÄLDIGT mycket till.Så det finns inga som helst omständigheter där en skuldsanering via rätten eller något annat kan "annuleras" eller "hävas" om det har gått 6-7 år sedan den ägde rum såvida inte en omprövning ifrån en borgenär kommit in?
Då trodde jag fel.
Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle kunna hända någonting, när det syns först efter att det gått flera månader efter avklarad skuldsanering. Så vitt jag vet kan man ompröva SENAST sista dagen i en skuldsanering. Rätta mig om jag har fel.Jag är nästan ett exempel.
Jag har legat runt 420.000 i årsinkomst under min sanering och detta år kommer jag att ligga på 577.000 kr. Har gjort omprövning men fick avslag eftersom min sanering avslutas i mars. Kronofogden ansåg att, att betala 15 000 i månaden i sex månader (min sanering avslutas i mars 2026) gör ingen väsentlig skillnad så därför avslog dom min omprövning.
Men.. när jag deklarerar nästa år så kommer det att synas att jag har tjänat 577.000 detta året och det syns inte förrän i juni nästa år, alltså tre månader efter min sanering är avslutad. Då kan inte mina borgenärer ansöka om att min sanering ska annuleras?
Alla utom betalningsförmågaJag hänger inte riktigt med. Vilka av dessa 1-7 punkter är det som man kan ompröva efter 5 år har gått och saneringen är slut?
Ingenting händer sålänge ingen begär omprövning. Det är inget kfm kan göra ex officioSå det finns inga som helst omständigheter där en skuldsanering via rätten eller något annat kan "annuleras" eller "hävas" om det har gått 6-7 år sedan den ägde rum såvida inte en omprövning ifrån en borgenär kommit in?
Då trodde jag fel.
Varför i hela friden skulle det finnas någon logik i att någon kan annullera en avklarad skuldsanering i efterhand? Det har ju bevisats väldigt många gånger i detta forumet att det är oerhört svårt att häva en skuldsanering, och att det ska VÄLDIGT mycket till.
Hur skulle det då gå att annullera en skuldsanering i efterhand?
Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle kunna hända någonting, när det syns först efter att det gått flera månader efter avklarad skuldsanering. Så vitt jag vet kan man ompröva SENAST sista dagen i en skuldsanering. Rätta mig om jag har fel.