Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Ponera att Olle har skuldsanering. Hans skuldsanering har löpt ut, såväl betalplanen som allting annat. Olle hade 10 miljoner kronor i skuld.

2 år efter skuldsaneringen löpt ut får Skatteverket reda på att Olle under sin skuldsanering fick ärva 3 miljoner kronor. Något som inte hade framgått under tiden.

Kan då Skatteverket en utav hans borgenärer retroaktivt i efterhand kräva att hans skuldsanering "annulleras" och att alla skulderna kommer tillbaka?

Ponera att Olle har skuldsanering. Hans skuldsanering har löpt ut, såväl betalplanen som allting annat. Olle hade 10 miljoner kronor i skuld.

2 år efter skuldsaneringen löpt ut får Skatteverket reda på att Olle under sin skuldsanering fick ärva 3 miljoner kronor. Något som inte hade framgått under tiden.

Kan då Skatteverket en utav hans borgenärer retroaktivt i efterhand kräva att hans skuldsanering "annulleras" och att alla skulderna kommer tillbaka?

Nej det faller väl under punkten som inte kan omprövas senare än sista dag för skuldsanering.

Nej det faller väl under punkten som inte kan omprövas senare än sista dag för skuldsanering.

Om det hade visat sig att Olle hade haft ett extraknäck som fotbollsspelare utomlads då där han dragit in massor med intäkter under tiden för hans sanering då?

Om det hade visat sig att Olle hade haft ett extraknäck som fotbollsspelare utomlads då där han dragit in massor med intäkter under tiden för hans sanering då?
Samma princip skulle jag tro.
Omprövningen ska vara inskickad innan saneringen löper ut, annars finns ju inget att ompröva.

Samma princip skulle jag tro.
Omprövningen ska vara inskickad innan saneringen löper ut, annars finns ju inget att ompröva.

Jag har för mig att det finns något som i efterhand kan "upphäva" saneringen fast den är färdig och genomförd men jag har glömt vad.

Jag har för mig att det finns något som i efterhand kan "upphäva" saneringen fast den är färdig och genomförd men jag har glömt vad.

Är det kanske det med gynnande av borgenär eller om skuldsanering beslutats pga felaktiga grunder eller ngt?

Är det kanske det med gynnande av borgenär eller om skuldsanering beslutats pga felaktiga grunder eller ngt?

Jag minns inte riktigt jag har för mig att det fanns 5 punkter. Men kunde inte hitta det nu.

Samma

Skuldsaneringslagen

Omprövning av ett beslut om skuldsanering

48 § På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas eller, i fall som avses i 6 och 7, ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,
2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,
3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,
4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,
5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,
6. gäldenären inte följer betalningsplanen och avvikelsen inte är ringa, eller
7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp