Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Nästa fråga vid utmätning.
Min vän har ju utmätning sen över 1 år tillbaka, de drar ca 9000kr/mån på henne. Hon säljer en hel del via vinted osv och jag har tipsat henne att betala in det till kronogoden. Men frågan blev om det är vettigare att lägga det på en specifik skuld?!
För visst kan man betala in till en specifik skuld via kronofogden? Om man tex har 10 olika fordringsägare o väljer nummer 1, då borde man kunna betala in endast till nummer 1 eller hur?
Kan man göra det via Swish isåfall ?
Hon tänkte hon bara kunde betala in till kfm o sen med sitt personnummer, men då delas väl summan ut på alla? Vilket inte ger lika stor effekt? Eller är jag ute o cyklar? Haha!
När jag loggar in på mina sidor hos KFM och går in på mina skulder så finns det så jag kan klicka in på en specifik skuld och betala på den.

Hej!
har beviljad skuldsanering sen ca2,5 år. Skulle behöva gå till tandläkaren med 2 trasiga tänder ! Kan man få uppehåll i betalningen 1 lr 2 månader då? Blir väldigt dyrt med tandläkare!

Hej!
har beviljad skuldsanering sen ca2,5 år. Skulle behöva gå till tandläkaren med 2 trasiga tänder ! Kan man få uppehåll i betalningen 1 lr 2 månader då? Blir väldigt dyrt med tandläkare!
Du får inga anstånd med skuldsanering. Buffert och betalfri månad ska täcka sådana kostnader. Sen förstår jag att har man 0-plan el betalar väldigt lite pga låg inkomst så blir det ju inget extra.

Hej!

Det enda som finns är att ompröva.

Hej

Jag har fått beslut om löneutmätning men min arbetsgivare har ännu inte fått något. Lönerna ska göras färdigt imorgon.
Behöver jag lägga undan den summan som utmätningen egentligen ska dra av, för att betala in senare?

Jag förmodar att svaret är ja på denna frågan men ställer den ändå:

Om en person varit utan inkomst länge och det har aldrig varit någon aktiv utmätning men det ligger ett vilande beslut om utmätning finns det då ett automatiserat system som så fort Skatteverket får en arbetsgivardeklaration för den personen (något som arbetsgivaren ska skicka till dom varje månad i samband med löneubetalning) så plingar det till hos Kronofogden att det kan finnas inkomst att utmäta och dom kan börja utmäta. Eller är det något dom gör manuellt och regelbundet, kollar om det skett någon förändring hos Skatteverket en gång i månaden t.ex.?

Jag förmodar att svaret är ja på denna frågan men ställer den ändå:

Om en person varit utan inkomst länge och det har aldrig varit någon aktiv utmätning men det ligger ett vilande beslut om utmätning finns det då ett automatiserat system som så fort Skatteverket får en arbetsgivardeklaration för den personen (något som arbetsgivaren ska skicka till dom varje månad i samband med löneubetalning) så plingar det till hos Kronofogden att det kan finnas inkomst att utmäta och dom kan börja utmäta. Eller är det något dom gör manuellt och regelbundet, kollar om det skett någon förändring hos Skatteverket en gång i månaden t.ex.?

Nu fanns det flera alternativ att ta ställning till, och svaret på ett är ja.

Jag har nu haft skuldsanering i två år och borgenärerna har fått betalt för andra gången. Jag brukar logga in på respektive inkassobolags "mina sidor" i slutet av augusti när kronofogden betalat ut för att se när pengarna kommit in, mest för att det är lite kul att se att det jag betalat in under året hamnar någonstans. Men en sak stör mig. Alektum Capital tog över en skuld från Qliro i november 2023 men betalningarna går in till Qliro ändå trots att det står där att inget finns att betala. Loggar jag in på alektum står det att inga betalningar kommit in. Till saken hör också att Qliro hade gjort fel och skickat in två skulder till KFM i samband med inledande trots att jag bara hade en, och när jag kontaktade handläggaren för att rätta till detta lyckades han slarva bort en siffra i "Skuld-id" på den rätta skulden i skuldförteckningen. Detta upptäckte jag i samband med att jag fick betalningsföreläggande på skulden som ingår i saneringen och detta rättades till efter kontakt med KFM. Detta var dock efter att Alektum övertagit fordran från Qliro. Kan det vara därför betalningarna inte når fram till rätt fordringsägare? Eller det kanske de gör men att det inte syns? Jag frågade handläggaren på KFM men han sa att jag inte behöver bry mig. Borde jag kontakta Alektum och Qliro eller ska jag bara låta det vara?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp