Vad tror ni om våra chanser till nytt bolån?

Jag tror inte du förstår hur och varför amorteringskravet konstruerades. Den konstruerades så att bankerna inte kommer kunna låna ut mer än 4,5.
Det finns ingen vad jag vet som har blivit beviljad mer än 4,5 efter kravet. Det är ganska enkelt varför, för att den extra procenten förstör kalkylen så pass mycket.
Då kan du känna en nu för vi fick med belåningsgrad på ca 5,3 och lånelöftet var på 6 i belåningsgrad

Precis.

Ni är ett undantag. Det är lite skillnad.
Gemene man får inte mer än 4,5,.
Det måhända att vi är ett undantag men du gör ju en väldigt tydlig utfästelse om att det inte går att få lån med mer än 4,5 ggr omsättningen. Sen vet jag inte om vi är något undantag beroende på vart i landet du bor. Jag lekte för övrigt med lite olika lånekalylatorer och nu vet ju jag inte om TS har lån, bil, hemmavarande barn etc men Swedbank ger preliminärt 3 400 000 (4,7 i skuldkvot vilket är över 4,5) och Nordea flaggar den som gul i boendekalkyl men närmare grön men det måste granskas mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp