Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad tror ni om min plan för framtiden?

Hej,

Jag har varit med här ett tag men inte postat något själv.
Jag blir inspirerad och peppad av att läsa era historier och hur ni krigar.
Jag sitter själv i en tuff sits som eskalerat senaste åren och jag tänker att jag vill dela den med er för att höra era tankar om det.

Pga spel, shopping och osund relation till pengar så har jag satt mig själv i en väldigt dålig sits.
Senaste året har varit en berg och dalbana av sviktande psykisk ohälsa. Det har resulterat i att mycket skulder har landat hos inkasso då jag en period slutade betala helt, jag fick då också
två st missbrukade krediter vilket inte var bra.

Jag kom ut med mina problem för familj och nära vänner för ca 3 månader sen och har fått bra stöd och hjälp därifrån. Jag går även och träffar terapeut regelbundet varje vecka för måendet.
När jag droppade detta för min nära så fick jag nån ny energi, jag ringde runt och fick till div avbetalningsplaner mm hos alla olika bolag. Sedan dess har jag kämpat med betalningarna varje månad, jag håller mig med lite hjälp över ytan men i längden är det ohållbart. Jag har inget som har gått vidare till KF ännu.

Blanko/inkasso-skulderna var i augusti ca 915 000, idag den 23 november så är det 845 000.
Så jag har kommit en bit på vägen dessa månader. Jag har sålt en bil och levt snålt för att kunna betala så mycket jag kan.

Jag har ett ärende som ligger hos ett inkassobolag som kostar mig 9000 i månaden, ca 8000 är ränta… jag mår piss över just denna. Totalskulden är
340 000.
Det är den skulden som ställer till det för mig ordentligt varje månad. Det är mycket skulder utöver den, men dom andra är hanterbara känner jag om jag kan få bort den här.

Jag äger min bostad och har tänkt hela tiden att den ska säljas under nästa år.
Men min livssituation har ändrats drastiskt nu i november och jag kommer kunna sälja min bostad snabbare än vad jag trott.
Jag ska under nästa vecka kontakta mäklare för att påbörja försäljningsprocessen.
Mitt hus är värderat till 1,3 milj och jag har lån på ca 800 000.
Kan jag få 1,2 - 1,3 milj för den så kan jag lösa den stora inkassoskulden och även lite till.
När huset är sålt kommer jag flytta hem till min pappa under en period, kanske 6-12 månader.
Vi står varandra nära och det är redan klart att jag får göra det.
Jag kommer då kunna betala mellan
20 000 - 25 000 i månaden på mina skulder.
Jag får ut ca 32k efter skatt.

Det är min plan. Jag inbillar mig att jag borde kunna klara detta och kunna komma ner till en rimlig belåningsgrad i alla fall.
Att i framtiden kanske kunna samla 200-300 000 i ett och samma lån och få en månadskostnad man kan leva med.
Vad tror/tycker ni om min plan?

Senast ändrad:
Kanske går att få till en ackordsuppgörelse på den stora inkassoskulden.

Jag tänker också på vad som finns i övrigt, är det små skulder som går att snöbolla bort?! Betalningsfria månader för att lösa mindre osv..

Hej,

Jag har varit med här ett tag men inte postat något själv.
Jag blir inspirerad och peppad av att läsa era historier och hur ni krigar.
Jag sitter själv i en tuff sits som eskalerat senaste åren och jag tänker att jag vill dela den med er för att höra era tankar om det.

Pga spel, shopping och osund relation till pengar så har jag satt mig själv i en väldigt dålig sits.
Senaste året har varit en berg och dalbana av sviktande psykisk ohälsa. Det har resulterat i att mycket skulder har landat hos inkasso då jag en period slutade betala helt, jag fick då också
två st missbrukade krediter vilket inte var bra.

Jag kom ut med mina problem för familj och nära vänner för ca 3 månader sen och har fått bra stöd och hjälp därifrån. Jag går även och träffar terapeut regelbundet varje vecka för måendet.
När jag droppade detta för min nära så fick jag nån ny energi, jag ringde runt och fick till div avbetalningsplaner mm hos alla olika bolag. Sedan dess har jag kämpat med betalningarna varje månad, jag håller mig med lite hjälp över ytan men i längden är det ohållbart. Jag har inget som har gått vidare till KF ännu.

Blanko/inkasso-skulderna var i augusti ca 915 000, idag den 23 november så är det 845 000.
Så jag har kommit en bit på vägen dessa månader. Jag har sålt en bil och levt snålt för att kunna betala så mycket jag kan.

Jag har ett ärende som ligger hos ett inkassobolag som kostar mig 9000 i månaden, ca 8000 är ränta… jag mår piss över just denna. Totalskulden är
340 000.
Det är den skulden som ställer till det för mig ordentligt varje månad. Det är mycket skulder utöver den, men dom andra är hanterbara känner jag om jag kan få bort den här.

Jag äger min bostad och har tänkt hela tiden att den ska säljas under nästa år.
Men min livssituation har ändrats drastiskt nu i november och jag kommer kunna sälja min bostad snabbare än vad jag trott.
Jag ska under nästa vecka kontakta mäklare för att påbörja försäljningsprocessen.
Mitt hus är värderat till 1,3 milj och jag har lån på ca 800 000.
Kan jag få 1,2 - 1,3 milj för den så kan jag lösa den stora inkassoskulden och även lite till.
När huset är sålt kommer jag flytta hem till min pappa under en period, kanske 6-12 månader.
Vi står varandra nära och det är redan klart att jag får göra det.
Jag kommer då kunna betala mellan
20 000 - 25 000 i månaden på mina skulder.
Jag får ut ca 32k efter skatt.

Det är min plan. Jag inbillar mig att jag borde kunna klara detta och kunna komma ner till en rimlig belåningsgrad i alla fall.
Att i framtiden kanske kunna samla 200-300 000 i ett och samma lån och få en månadskostnad man kan leva med.
Vad tror/tycker ni om min plan?
Det låter som en bra plan, jättebra kämpat!

Bra kämpat tycker jag, tror du kommer på fötterna efter försäljningen av huset och när du betalar klart den stora skulden. Sedan har du fortfarande skulder men då ser du ljuset och kan köra snöbollsmetoden som du kan läsa om här på forumet

Kanske går att få till en ackordsuppgörelse på den stora inkassoskulden.
Jag har försökt kontakta skuldrådgivare i min kommun för hjälp med sånt, det är dock en väntetid på 8-12 veckor.. Har du något tips på hur jag gör en sån uppgörelse?

Jag tänker också på vad som finns i övrigt, är det små skulder som går att snöbolla bort?! Betalningsfria månader för att lösa mindre osv..
Jag har snöbollat bort några små men finns några kvar fortfarande. Problemet är ju den stora som dem inte viker en tum på månadsbetalningarna.. Så för att undvika KF lär jag betala på den varje månad. Tanken är att börja med snöbollsmetoden igen när jag fått bort den!

Helt rätt tänkt. När du får lån för att lösa det stora lånet då försöker du föreslå ackorduppgörelse till inkasso genom att säga att du kan kanske betala 60% eller 70% av totala skulden på engång om de avslutar ärende. Ibland går det

Helt rätt tänkt. När du får lån för att lösa det stora lånet då försöker du föreslå ackorduppgörelse till inkasso genom att säga att du kan kanske betala 60% eller 70% av totala skulden på engång om de avslutar ärende. Ibland går det
Tack för information/tipset. Det uppskattas väldigt mycket! Då får jag försöka göra en sån uppgörelse med dom när jag får huset sålt!

Håller tummar och tår att du får ett bra bud på huset. Låter som du inom en snar framtid kommer att ha ett betydligt bättre läge med de dyraste lånen borta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp