Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad syns på UC?

Är det någon som vet om banker & andra låneinstitut kan se vilka lån man har på UC?

Jag har läst i lite trådar på nätet om att det tydligen ska gå att se ens lån på UC, men enligt min senaste kopia av UC så står inget om vilka lån jag har. Det står bara vilka förfrågningar som gjorts sista året och vilka kreditlopp som förfrågningarna handlat om. Ingenting om vilka pågående lån jag har. Därmed undrar jag ju om detta har ändrats för de svar jag såg på nätet var för ett antal år sedan, eller om bankerna får mer info än jag får hem?!

Större blancolån brukar i regel alltid synas, och även kortkrediter. Med andra ord så syns inga vanliga smslån. Lån från cash2you och cashbuddy syns inte heller.

Men har du som sagt ett lånebelopp på 50k och uppåt så lär de synas på din UC

Tror de ser samma som om man själv loggar in på UC (prenumeration då alltså)

Är det kanske bara vissa typer av lån som de ser då? För jag har väldigt mycket i boendelån, mycket csn-lån och slutligen ett par kreditlån på några tusen. Inget av detta står på kopian av mitt UC. Ska jag kunna tro att de inte ser mer än vad jag ser på min kopia av UC eller har de på något sätt mer omfattande info?!

Förstår inte heller hur det skulle fungera om de såg sådana lån. Uppdateras den informationen isåfall varje månad så att de ser hur mycket man har kvar av lånet just nu, eller ser de vad man hade i början av året, eller när man tog lånet??

Information om förfrågningar, eventuella anmärkningar samt ditt kreditbetyg uppdateras dagligen. Din inkomst uppdateras en gång per år, oftast i juni om din deklaration godkänts då. Information om vilka lån och krediter du har, samt deras storlek, uppdateras en gång per månad. Detta sker runt den 20:e och informationen som då visas är från den 31:e föregående månad. En förfrågning syns under ett år från att den gjordes, och även din visade kredithistorik syns ett år bakåt i tiden. Inkomsthistorik visas för de två senaste åren.
För att se exakt vad som finns i din UC, kan du beställa en kopia gratis en gång per år, eller betala för en prenumeration under tolv månader. Då kan du logga in på din egen sida när du vill . Hoppas detta hjälpte!

Jo jag vet att man kan beställa kopia av sin UC men det känns ju lite onödigt att göra nu då jag fick hem en för bara någon vecka sedan. Det jag inte fattar är hur det kommer sig att andra kan se info om sina lån på sina UC medan det på min UC jag fick hem nyss inte syns något alls om mina lån.
confused.gif

Jag kan inte komma på fler orsaker till att mina lån inte syns medan andras gör det än att det antingen är skillnader på vilka lån man har, så att det bara är vissa typer av lån som visas på UC, alternativt att det finns olika typer av UC som banker och låneinstitut kan begära ut. Ingen som har en aning om vad som är orsaken??

Är det någon som exempelvis kan se sina bolån eller CSN-lån på sina UC?
Är det någon som ser lån tagna ett antal år tidigare (ifall det bara är de senast tagna som syns).

Jo jag vet att man kan beställa kopia av sin UC men det känns ju lite onödigt att göra nu då jag fick hem en för bara någon vecka sedan. Det jag inte fattar är hur det kommer sig att andra kan se info om sina lån på sina UC medan det på min UC jag fick hem nyss inte syns något alls om mina lån.
confused.gif

Jag kan inte komma på fler orsaker till att mina lån inte syns medan andras gör det än att det antingen är skillnader på vilka lån man har, så att det bara är vissa typer av lån som visas på UC, alternativt att det finns olika typer av UC som banker och låneinstitut kan begära ut. Ingen som har en aning om vad som är orsaken??

Är det någon som exempelvis kan se sina bolån eller CSN-lån på sina UC?
Är det någon som ser lån tagna ett antal år tidigare (ifall det bara är de senast tagna som syns).

Jag har 2 bolån, ett syns på UC, ett inte. Det finns flera sorters UC som kreditgivaren kan beställa. Tror de heter UC 1,2 och 3. På dessa står olika mycket. Prenumererar på Minuc och tycker det är jättebra

#7 Okey då är det därför som det står olika info för olika personer på deras UC. Bra att veta vad det berodde på.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp