Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad står det i jämkningsbeslut

Arbetsgivaren har inte rätt att fråga enligt GDPR eller sprida informationen.

Jag har inte jämkat för jag känner de jag jobbar med och vill inte att de ska veta något om min sits + att jag bor hos föräldrar just nu så kan ej hävda bolån.

Fick besked redan inatt att det är godkänt. Via kivra, väldigt snabb handläggning! Nu blir det att ansöka om betalfria månader där man kan och testa snöbollsmetoden.

Arbetsgivaren har inte rätt att fråga enligt GDPR eller sprida informationen.

Det hänvisas ofta till gdpr, jag är inte jätteinsatt men exakt vad står det som innebär att en arbetsgivare inte får fråga varför man lämnar ett jämkningsbeslut?

Det hänvisas ofta till gdpr, jag är inte jätteinsatt men exakt vad står det som innebär att en arbetsgivare inte får fråga varför man lämnar ett jämkningsbeslut?
Så är det, arbetsgivaren får inte efterforska en massa saker; exempelvis varför man har löneutmätning, sexuell läggning m m. Det är t o m så strikt att om man uppger ett namn på person att kontakta vid exempelvis arbetsplatsolycka så får inte relationen till hen efterfrågas. Jag har suttit i en kommitté tillsammans med jurister som är experter på området och arbetat fram arbetsmetoder och policys som ska bli mer konkreta och begripliga för arbetsgivare.

Så är det, arbetsgivaren får inte efterforska en massa saker; exempelvis varför man har löneutmätning, sexuell läggning m m. Det är t o m så strikt att om man uppger ett namn på person att kontakta vid exempelvis arbetsplatsolycka så får inte relationen till hen efterfrågas. Jag har suttit i en kommitté tillsammans med jurister som är experter på området och arbetat fram arbetsmetoder och policys som ska bli mer konkreta och begripliga för arbetsgivare.

Sedär, var i gdpr står det?

Sedär, var i gdpr står det?
GDPR är i Sverige reglerat via Personuppgiftslagen och Dataskyddsförordningen som är vår nationella lagstiftning gentemot EU-förordningen. Man kan kort säga att nästan allt som är kopplat till fysisk person i grunden är förbjudet att samla in, sedan kommer olika regler som gör det tillåtet med olika uppgifter; laglig grund för behandling som kan vara:
  • Avtalsförpliktelse mot individ
  • Rättslig förpliktelse
  • Myndighetsutövning
Det går nästan inte att svara i en kort replik om GDPR det är mycket komplext, men för att återgå till exemplet med jämkningsbeslutet så behöver arbetsgivaren veta hur mycket skatt som ska dras för sina förpliktelser gentemot den anställde och Skatteverket, men behöver inte veta beräkningsgrunden, det är en förpliktelse mellan den anställde och Skatteverket.

Ett annat exempel är körjournaler som ofta är digitaliserade, bl a Volvo on Call, dessa lämnas oftast in med privata resor som är mycket detaljerade fakta kring, vi har informerat våra anställda att vi inte vill ha uppgifter om privata resor endast tjänsteresor och ingående och utgående mätarställning per månad. Får arbetsgivaren in en journal med privatresor så ska journalen rensas på dessa innan den sparas.

I grundläggande principer för GDPR är bl a uppgifts- och lagringsminimering, ändamålsbegränsning, integritet och konfidentialitet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp