Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad ska man göra när kronofogden säger nej...

Hej! Ja vart ska man börja.. Jag antar att jag som säkert många andra en gång i livet hamnat lite snett och tagit dumma beslut, vilket i min tur resulterat i en hög av dyra krediter. Jag vänder mig nu till er för lite tips och förslag på vad man kan göra när kronofogden säger nej, med det menar jag avslag på skuldsanering. Totalt uppgår min skuld till 196 015kr hos totalt 13 olika kreditgivare och kostnaderna är outhärdliga. Tidigare har "problemen" löst med nya lån för att betala fakturorna men nu tog det stopp. Med en förhoppning att bli godkänd en skuldsanering så blev det avslag då det anses att jag kan betala av lånen inom tid, vilket inte är fallet. Mitt kreditbetyg är så lågt det kan bli så att försöka få till ett samlingslån är omöjligt och att få med någon som medlåntagare känns inte rättvist, även om jag börjar inse att det är den enda utvägen för mig. Det finns säkert flera trådar som denna och ni får mer än gärna länka dessa så att jag kan läsa mer! Tacksam för alla tips.

I dagsläget jobbar jag 100% med en bruttoinkomst på 28 800kr/månaden som jag i förstahand betalar hyran med för att kunna bo kvar. Resterande del går nästan till att betala fakturorna, men det saknas pengar varje månad. Vilket resulterat i nya lån.

Total skuld hos kreditgivare

Credway - 30 000
Easycredit - 10 295
Monetti - 5000
Ferratum - 31000
Viaconto - 12200
Gfmoney - 5000
Loanstep - 25470
Expresskredit - 5000
Credifi - 3504 (På väg till inkasso)
Lumify - 3542 (Hos inkasso)
Nortmill - 40 000
Extralånet - 15 004
Good cash - 10 000kr

Totalt: 196 015kr.

I vilken ände ska jag börja? Vart ska jag vända mig? Har tagit kontakt med kommunens Budget & skuldrådgivning men det är en kötid på flera månader och det kommer hinna bli ännu sämre innan dess. Är som sagt otroligt tacksam för alla tips jag kan få.

Ber om ursäkt på förhand om jag missat någon information som kan vara nyttig.

Hej! Ja vart ska man börja.. Jag antar att jag som säkert många andra en gång i livet hamnat lite snett och tagit dumma beslut, vilket i min tur resulterat i en hög av dyra krediter. Jag vänder mig nu till er för lite tips och förslag på vad man kan göra när kronofogden säger nej, med det menar jag avslag på skuldsanering. Totalt uppgår min skuld till 196 015kr hos totalt 13 olika kreditgivare och kostnaderna är outhärdliga. Tidigare har "problemen" löst med nya lån för att betala fakturorna men nu tog det stopp. Med en förhoppning att bli godkänd en skuldsanering så blev det avslag då det anses att jag kan betala av lånen inom tid, vilket inte är fallet. Mitt kreditbetyg är så lågt det kan bli så att försöka få till ett samlingslån är omöjligt och att få med någon som medlåntagare känns inte rättvist, även om jag börjar inse att det är den enda utvägen för mig. Det finns säkert flera trådar som denna och ni får mer än gärna länka dessa så att jag kan läsa mer! Tacksam för alla tips.

I dagsläget jobbar jag 100% med en bruttoinkomst på 28 800kr/månaden som jag i förstahand betalar hyran med för att kunna bo kvar. Resterande del går nästan till att betala fakturorna, men det saknas pengar varje månad. Vilket resulterat i nya lån.

Total skuld hos kreditgivare

Credway - 30 000
Easycredit - 10 295
Monetti - 5000
Ferratum - 31000
Viaconto - 12200
Gfmoney - 5000
Loanstep - 25470
Expresskredit - 5000
Credifi - 3504 (På väg till inkasso)
Lumify - 3542 (Hos inkasso)
Nortmill - 40 000
Extralånet - 15 004
Good cash - 10 000kr

Totalt: 196 015kr.

I vilken ände ska jag börja? Vart ska jag vända mig? Har tagit kontakt med kommunens Budget & skuldrådgivning men det är en kötid på flera månader och det kommer hinna bli ännu sämre innan dess. Är som sagt otroligt tacksam för alla tips jag kan få.

Ber om ursäkt på förhand om jag missat någon information som kan vara nyttig.

Du har inte funderat på att släppa något/några lån till inkasso och försöka få avbetalningsplaner där? Har du kollat in snöbollsmetoden?

Tyvärr verkar du ha dom värsta lånen på marknaden. Utmätning är ju också ett alternativ. Sluta betala på alla lån och låt dom gå till kronofogden, under tiden hinner du spara undan en del som du sen kan släcka något lån med.

Kan du kanske skaffa ett extrajobb? Hyra ut ett rum?

Osannolikt att få skuldsanering med så låg skuld.
Det du kan göra är att börja beta av dina lån och jag ser att du kan välja två vägar:
1. Börja med snöbollsmetoden och betala av på det minsta lånet (ej kredit)
2. Ha kvar krediter som du kan använda igen, betala lägsta på dem, och försök att inte ta ut, behöver du ta ut så ta ut minimalt så att du klarar dig precis till nästa lön.

Eller väg nr 2:
1. Sortera dina lån och krediter efter vilka som syns på Uc
2. Kör snöbollsmetoden på de lån och krediter som syns på Uc.
3. När du har ett tillräckligt bra Uc betyg (typ risk på ca 8-10%) sök samlingslån.

Att släppa skulder (som inte syns på uc) till inkasso har varit bra tidigare men nu verkar det som att många inkassobolag vill att man betalar sina skulder på 6 månader (ev 12). Så innan du släpper räkna på om du skulle klara av att betala av på 6 månader. Annars blir det Kf nästa, efter inkasso, om du inte kan hålla överenskommen avbetalningsplan.

Har du möjlighet att ta ett extrajobb så gör det. Har du saker att sälja så gör det och lägg alla pengar du får in på skulderna.

Det enda sättet att få det att vända är att sluta ta nya lån (så länge det inte är ett samlingslån). Om du slutar göra hålet större så kommer hålet att börja minska. Tro mig!

Som jag tolkar ditt första inlägg så har du uppfattat att KFM menar att du kan betala dina skulder i tid. Det dom menar är att dom anser att dina skulder kan betalas inom överskådlig tid och då tror jag att dom alltså har sett över hur de kan betalas med en eventuell löneutmätning.
Jag förstår att du inte vill låta det gå dit, men ibland finns det kanske inte så mycket att göra om man inte längre kan dra runt det varje månad. Hoppas ändå du hittar en lösning, finns många med goda råd att ge härinne.

Det har ju inte med skuldbeloppet att göra
Många med skulder under 100 000 blir beviljade.
Det handlar om återbetalningsföemågan.
TS har ju heltidsjobb och KF har nekat skuldsanering så KF har sannolikt gjort bedömningen att TS har en tillräckligt bra återbetalningsförmåga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp