Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad ska jag ta mig till? :(

Börja med att försöka lägga upp alla lånen på längsta återbetalningstiden så kommer du förhoppningsvis ner några tusen i månaden.
Sen skulle jag rekommendera att du börjar med snöbollsmetoden, den är väldigt effektiv när man väl kommer igång.

Du har bra kreditbetyg men på tok för hög skuldsättning men på sikt kan du börja fundera på ett samlingslån.

Ett alternativ är att släppa till inkasso alla skulder som inte kommer att resultera i anmärkningar. Och förhandla med inkassobolagen om låga avbetalningsplaner (tyvärr har det blivit tuffare senaste tiden men det är inte omöjligt).

Slutligen sluta låna och köpa saker på kredit! Då ger du dig själv chansen att sanera ekonomin!
Det går men det krävs hårt arbete och planering!

Stämmer det verkligen att du betalar 21 tusen per månad till Nordax?

Sen tycker jag att det är viktigt att du gör dig av med alla småskulderna – t.ex. Saldo, Flexkontot, etc – och sen de andra som är lite större i samma kategori.

Som flera redan sagt, jämka, och satsa på att få bort dem. Det bör frigöra en hel del pengar varje månad så att du kan börja angripa de större skulderna.

Och, som andra redan också sagt, sluta lös dina problem med dåliga lån.

Stämmer det verkligen att du betalar 21 tusen per månad till Nordax?

Sen tycker jag att det är viktigt att du gör dig av med alla småskulderna – t.ex. Saldo, Flexkontot, etc – och sen de andra som är lite större i samma kategori.

Som flera redan sagt, jämka, och satsa på att få bort dem. Det bör frigöra en hel del pengar varje månad så att du kan börja angripa de större skulderna.

Och, som andra redan också sagt, sluta lös dina problem med dåliga lån.
3500 Nordax står det. Hen betalar totalt 21 på alla lån

Ah, jag läste lite för snabbt där. :)

Tack för alla svar :) Uppskattar det verkligen.
Det senaste lånet jag tog var Nordax och det var mer än 1 år sedan.
Jag har funderat lite och tänker att jag ska köra snöbollsmetoden och försöka beta av alla sms-lån först. Sen alla krediter (ellos, klarna, boost, qliro). Kommer betala minimalt till att stora banklån och även hoppa över betalningar vissa månader (trots att det kommer kosta mig en del). Slutligen hoppas jag kunna ta ett samlingslån när jag "bara" har banklånen kvar. Då kommer jag inte ha några förfrågningar (har två st nu som går ut i februari). Förhoppningsvis blir detta genomförbart. Vill helst undvika skuldsanering då det skulle påverka mig alldeles för mycket. Eller det är det jag tror iallafall. Vill ändå ha möjligheten att tex flytta, börja studera, skaffa barn utan att begränsas av KFM. Men jag vet inte. Kanske inte påverkar en så mycket att ha skuldsanering?! Tänker också att jag ska försöka kontakta en ekonomisk rådgivare senare i höst.

Jag har funderat lite och tänker att jag ska köra snöbollsmetoden och försöka beta av alla sms-lån först. Sen alla krediter (ellos, klarna, boost, qliro). Kommer betala minimalt till att stora banklån och även hoppa över betalningar vissa månader (trots att det kommer kosta mig en del). Slutligen hoppas jag kunna ta ett samlingslån när jag "bara" har banklånen kvar. Då kommer jag inte ha några förfrågningar (har två st nu som går ut i februari). Förhoppningsvis blir detta genomförbart. Vill helst undvika skuldsanering då det skulle påverka mig alldeles för mycket. Eller det är det jag tror iallafall. Vill ändå ha möjligheten att tex flytta, börja studera, skaffa barn utan att begränsas av KFM. Men jag vet inte. Kanske inte påverkar en så mycket att ha skuldsanering?! Tänker också att jag ska försöka kontakta en ekonomisk rådgivare senare i höst.
Det låter som en bra plan! Det viktigaste steget är att inse att ngt måste göras och lägga upp en plan och det har du gjort! Kämpa på så ska du se att det kommer ge resultat.

Tycker inte du ska se skuldsanering som misslyckande eller något som sabbar ditt liv. Det är trots allt en begränsad tid du kommer att ha det. Du får bättre förutsättningar att bli helt skuldfri för att studera, flytta, skaffa barn o.s.v. Risken är annars att du kommer få dras med dina lån över mycket lång tid, där du hela tiden kommer behöva trolla / baka ihop / ta nya lån för att få ihop det.

Det som är viktigt är att du kommer in i rätt ekonomiskt beteende. Om du inte har några marginaler bör du släppa på dina skulder. Gör en budget för att se exakt hur mycket minus du går. Enligt ovan så ser jag direkt att du inte har marginal alls för att kunna klara dagliga omkostnader. Innan du börjar betala på dina skulder ska du ha räknat ut hur mycket du behöver för att överleva i din budget och öronmärka detta. Därefter betalar du vad som är möjligt på dina lån. Om du inte har något sparat, försök först att fokusera på att bygga upp ett litet kapital snabbt, 5-15k kan vara lämpligt till en början. Det kommer göra dig mer immun mot att ta snabba krediter. Därefter kan du försöka bli av med några krediter med lägst balans. Försök få tag på en skuldrådgivare du har förtroende för, och gå igenom din situation och hur du ska gå tillväga för att kunna bli skuldfri.

Har en fråga. Befinner mig i likadan situation, om jag har ett lån där jag har 6 år till kvar att betala, kan jag fråga då om förlängd tid trots att låner var ursprungligen på 10 år? Försöker göra allt jag kan för att ta mig ut ur skiten och inte hamna på KF.

Har en fråga. Befinner mig i likadan situation, om jag har ett lån där jag har 6 år till kvar att betala, kan jag fråga då om förlängd tid trots att låner var ursprungligen på 10 år? Försöker göra allt jag kan för att ta mig ut ur skiten och inte hamna på KF.
Fråga kan man göra

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp