Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad ska jag satsa på för bättre kreditbetyg?

Hej,

Vad ska jag satsa på för att få bättre UC betyg? Just nu har jag 1,4.

Mina tre förfrågningar är ganska färsk, men visst går betyget ner när en ff är 6 mån gammal och även sen när det försvinner?

Just nu har jag en ff som blir 6 mån gammal om 3 mån.

Så jag funderar vad mer jag kan göra. Så här ser lånedelen ut:
Billån 150.000 (som jag förstått påverkar inte detta då bilen är säkerhet? Så ingen prio att få bort det eller?)
Lån 340.000 9% ränta
Lån 115.000 14% ränta

Jag antar att det jag bör satsa på är att få bort såklart lånet med värdelös ränta. Men påverkar kreditbetyget mer om lånet har hög ränta än lågt?

Jag hade ett gammalt skuldsaldo hos kronofogden för längesen, men under min upplysning under kronofogden står det: Inga anmärkningar eller andra uppgifter.

Så jag antar att mitt gamla skuldsaldo har försvunnit då?

Och en sista fråga. Om jag söker samlingslån på 450.000 för att samla mina två lån, om jag inte får det lånebeloppet beviljat kommer erbjudanden på lägre belopp då? Eller har den ansökan gått till spillo?

Vilken långivare tror ni jag har bäst chans på och är 1,4 uc tillräckligt? Min inkomst är 350.000.

Hej,
Det bästa är om du väntar att alla ff försvinner. Det är inte alltid att UC blir bättre när ff blir äldre speciellt inte när man inte har så många ff. Men man vet aldrig.
Ränta kan påverka UC betyget eftersom att du får underskott av kapital. Hur mycket underskott av kapital du har kan du se i din senaste deklaration.
Om du ska söka samlingslån så är det bäst om du söker via låneförmedlare som till exempel Lendo för att ha större chans att få erbjudande. Ansöker du om 450k kan du absolut bli erbjuden mindre summa. Du kan också ringa om du inte får erbjudande och ändra till en mindre belopp. För att visa banker inte alls får del av ansökan när man ansöker om större summa. Det är iallafall mina erfarenheter.

Hej,
Det bästa är om du väntar att alla ff försvinner. Det är inte alltid att UC blir bättre när ff blir äldre speciellt inte när man inte har så många ff. Men man vet aldrig.
Ränta kan påverka UC betyget eftersom att du får underskott av kapital. Hur mycket underskott av kapital du har kan du se i din senaste deklaration.
Om du ska söka samlingslån så är det bäst om du söker via låneförmedlare som till exempel Lendo för att ha större chans att få erbjudande. Ansöker du om 450k kan du absolut bli erbjuden mindre summa. Du kan också ringa om du inte får erbjudande och ändra till en mindre belopp. För att visa banker inte alls får del av ansökan när man ansöker om större summa. Det är iallafall mina erfarenheter.
Okej tack för ditt svar. Men är 3 ff så många? Isåfall måste jag vänta till oktober innan en förfrågan försvinner. Är väl ingen panik att samla, men vore härligt att få ner kostnaden och räntan.
Mitt underskott är 30k. Så det kanske inte är så bra? Men får jag ner räntan så kommer mitt underskott bli mindre också? Och därmed bättre betyg?

Hur mycket utrymme har du över per månad?
Om du kan halvera ditt lån på 115k på ett år så skulle jag strunta i samlingslån och få bort den skulden på två år.
Vad för ränta har du på billånet?

Hur mycket utrymme har du över per månad?
Om du kan halvera ditt lån på 115k på ett år så skulle jag strunta i samlingslån och få bort den skulden på två år.
Vad för ränta har du på billånet?
Okej. Om jag halverar det lånet så går väl månadskostnaden ner? Men är det inte smart att samla och få lägre ränta direkt?

5,7% på billånet. Jag har inte jättemycket över i min budget tyvärr.

Okej. Om jag halverar det lånet så går väl månadskostnaden ner? Men är det inte smart att samla och få lägre ränta direkt?

5,7% på billånet. Jag har inte jättemycket över i min budget tyvärr.
Ja givetvis är det så om du lyckas få samlingslån och få ner räntan. Risken är hög att du låter lånet löpa över längre tid för bekvämligheten skull.
Förstår att det är tufft när marginalerna är små. Kolla med någon bankkontakt hur dina möjligheter ser ut utan att de gör kreditupplysning. Om de gör bedömningen att du har liten chans så vänta med att söka samlingslån.

Skillnad när en FF blir 6 månader. Möjligen om det är din senaste.

Kan det vara en idé att söka ett lån utanför UC? Tex 115.000 för att få ner lån på UC. Och sen söka samlingslån?

Kommer mina förutsättningar bli bättre med 115.000 och 14% ränta borta från UC?

Och var söker jag bäst 115.000 utanför UC, om det ens är möjligt?

Okej tack för ditt svar. Men är 3 ff så många? Isåfall måste jag vänta till oktober innan en förfrågan försvinner. Är väl ingen panik att samla, men vore härligt att få ner kostnaden och räntan.
Mitt underskott är 30k. Så det kanske inte är så bra? Men får jag ner räntan så kommer mitt underskott bli mindre också? Och därmed bättre betyg?
Nej 3 ff är inte många men ditt UC kommer bli bättre om du väntar att de försvinner. Din underskott kommer bli mindre när du betalar mindre i ränta. Är det ingen panik så är mitt tips att vänta att alla ff försvinner så du har större chans. Banketna har du senaste tiden blivit hårdare med att låna ut. Du har nu en ok chans att då erbjudande men jag vet inte om det är på hela summa, det blir svårt. Du kanske kan jämka under tiden? Då kanske du får betala lite mindre skatt resten av året.

Kan det vara en idé att söka ett lån utanför UC? Tex 115.000 för att få ner lån på UC. Och sen söka samlingslån?

Kommer mina förutsättningar bli bättre med 115.000 och 14% ränta borta från UC?

Och var söker jag bäst 115.000 utanför UC, om det ens är möjligt?
Wästgöta finans tror jag inte tar UC, men de är svåra. Någon för rätta mig ifall jag har fel men så står det på deras hemsida. Det kanske finns någon mer men de flesta som inte tar UC erbjuder unte så mycket.

Ja, blir du av med 115 000 kr från UC så blir det enklare för dig att låna. Men jag tror fortfarande det är svårt att låna hela summan. Risken blir att om du löser 115k utanför UC att du får sämre ränta. Samtidigt som du senare med UC lån inte får erbjudande på hela beloppet. Det kan resultera att du sen blir med lån och sämre ränta än nu. Men det är bara hur jag tänker. Jag har förra året med lite större inkomst än du och med 80k lån synliga på UC ansökt på Lendo om samlingslån på 300k. Jag fick erbjudande mellan 200-250k med dålig ränta. Men då hade jag sämre UC betyg och 5-6 ff som var över 6 månader gamla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp