Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad ser borgenärer vid skuldsanering?

Något jag inte förstår mig på. Det blir kortslutning.

KFM gör inga kontroller, Borgenärerna ser inte min bankhistorik.

Men om någon swishar eller gör en banköverföring till mig på 100.000 så ska det omprövas med risk för att tappa skuldsaneringen om man inte omprövar summan.

För att vara tydlig: Frågan är teoretisk - Jag har inga sådana inkomster och kommer förmodligen aldrig få en Swish av någon på större belopp,
i så fall gör jag också omprövning för att ha ryggen fri - skuldsaneringsbeslut är värt många miljoner och många år jag inte har råd att ta minska risk med, oavsett hur liten risk.

Men vem är det som kan göra att man tappar skuldsaneringen?

Swish/Nordea kan ju inte rapportera till Lumify eller Intrum att jag har fått en Swish på 100.000 enligt banksekretess? Eller släpps banksekretessen vid skuldsanering på större belopp?

Jag vet att det finns något som heter tillgångsutredning som KFM gör på begäran av borgenärer eller vid ett beslut i domstol, men det gör dom inte utan stark anledning antar jag?

Har jag missat något?
Håller med dig, men kan kfm göra en tillgångsutredning under en sanering?

Något jag inte förstår mig på. Det blir kortslutning.

KFM gör inga kontroller, Borgenärerna ser inte min bankhistorik.

Men om någon swishar eller gör en banköverföring till mig på 100.000 så ska det omprövas med risk för att tappa skuldsaneringen om man inte omprövar summan.

För att vara tydlig: Frågan är teoretisk - Jag har inga sådana inkomster och kommer förmodligen aldrig få en Swish av någon på större belopp,
i så fall gör jag också omprövning för att ha ryggen fri - skuldsaneringsbeslut är värt många miljoner och många år jag inte har råd att ta minska risk med, oavsett hur liten risk.

Men vem är det som kan göra att man tappar skuldsaneringen?

Swish/Nordea kan ju inte rapportera till Lumify eller Intrum att jag har fått en Swish på 100.000 enligt banksekretess? Eller släpps banksekretessen vid skuldsanering på större belopp?

Jag vet att det finns något som heter tillgångsutredning som KFM gör på begäran av borgenärer eller vid ett beslut i domstol, men det gör dom inte utan stark anledning antar jag?

Har jag missat något?
Nej, ingen kan se detta. Det är ju din inkomst eller andra händelser så som arv eller större ekonomisk gåva som du ska ompröva. Högre inkomst syns ju efterföljande år om någon borgenär tar en kreditupplysning på Dig, vilket en del oxå gör löpande.

Kronofogden gör ingenting om inte en borgenär eller du själv begär omprövning.
Likaså kan en borgenär begära omprövning om Du inte betalar som du ska. Fyra ggr/år skickar KF ut info till ens borgenärer om man inte har följt sin betalplan och inte har betalt ikapp…

Håller med dig, men kan kfm göra en tillgångsutredning under en sanering?
Det kan dom nog göra, men endast om en borgenär begär omprövning av ens sanering och har adekvat grund för det…

Med det menar jag att det räcker nog inte att en borgenär tror att du har fått ett arv t.ex. Dom måste nog ha lite mer ”kött på benen” än så…

Okej vad eller varför skulle som göra
Jag vet faktiskt inte, men har hört Lasseman nämna att inkassobolag har fått nys om att någon har mottagit ett arv eller en stor vinstsumma… Det låter dock långsökt…

Det vanligaste är nog att som begär omprövning pga för hög inkomst i jämförelse med när gäldenären fick sin skuldsanering alternativt att inte gäldenären följer sin betalplan…

Det kan dom nog göra, men endast om en borgenär begär omprövning av ens sanering och har adekvat grund för det…

Med det menar jag att det räcker nog inte att en borgenär tror att du har fått ett arv t.ex. Dom måste nog ha lite mer ”kött på benen” än så…
Nej.

Nordea kan ju vara borgenär...

Så klart, men jag läser ju om många som hävdar deras ”banksekretess”, finns inte den i dessa fall då?
Det är ju inte en strikt sekretess, den får ju brytas för diverse ändamål, det går säker att göra i sånt fall med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp