Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

vad räknas som "ny skuld"

Pratade med en dam på kf innan idag och hon var riktigt benhård att jag kommer troligen inte få skuldsanering pga nya skulder. Det hon menade med ny skuld är att jag har haft ett smslån och betalat på i typ 3 år och nu kan jag inte mer utan det har gått till inkasso och sen vidare till kf. Då menar hon det är en ny skuld även om själva skulden från början är flera år gammal.

Funderar på detta då jag läser om de som släpper allt när de söker skuldsanering. Det borde ju innebära en herrans massa nya skulder? Nån som vet?

Pratade med en dam på kf innan idag och hon var riktigt benhård att jag kommer troligen inte få skuldsanering pga nya skulder. Det hon menade med ny skuld är att jag har haft ett smslån och betalat på i typ 3 år och nu kan jag inte mer utan det har gått till inkasso och sen vidare till kf. Då menar hon det är en ny skuld även om själva skulden från början är flera år gammal.

Funderar på detta då jag läser om de som släpper allt när de söker skuldsanering. Det borde ju innebära en herrans massa nya skulder? Nån som vet?

Jag är inte riktigt införstådd med vad Du menar? Är det att Du har lånat om från samma bolag, så fort Du har återbetalat skulden? För ja, då bör det ju ses som en ny skuld även då Du har lånat från samma bolag i flera år, men tror kanske inte att man ska "stånga sig blodig" med vad som menas som "nya skulder"... Det verkar ju vara många här som har fått skuldsanering trots relativt nytagna lån... Det är ju en helhetsbedömning som avgör OM man får skuldsanering eller inte...

Just detta är ett smslånbolag som man har en kredit hos. Jag har ju betalat till dom i några års tid, men damen på kf menade att när det överlåts till inkasso så räknas det som ny skuld och sen om det blir utslag så är det en ny skuld igen. Tyckte det lät konstigt. Sen avfärdade hon chansen till skuldsanering totalt iom detta då man inte ska dra på sig nya skulder.

Just detta är ett smslånbolag som man har en kredit hos. Jag har ju betalat till dom i några års tid, men damen på kf menade att när det överlåts till inkasso så räknas det som ny skuld och sen om det blir utslag så är det en ny skuld igen. Tyckte det lät konstigt. Sen avfärdade hon chansen till skuldsanering totalt iom detta då man inte ska dra på sig nya skulder.

...men herre jösses, då innebär ju det att de flesta anses ha nya skulder... @Lasseman kan ovanstående inlägg verkligen stämma... att en skuld som inkommer som inkasso och sedan vidare till KF, skulle vara att betraktas som en "ny skuld" ?
@skyatnight antingen har Du kommit till en handläggare som har vaknat på fel sida av sängen idag eller så måste Du ha missuppfattat henne... Jag tror dock på det förstnämnda :)

Jag tror också på det förstnämnda, men klart man undrar. Tyckte jag frågade henne ganska tydligt om varje nytt steg räknades som ny skuld och jo tyckte hon. Sa då att jag läst på nätet om folk som släpper allt när de sökt, det blir ju massa nya skulder.... Så var det ju, men hon kunde inte uttala sig om deras skuldsaneringar etc. Så kände det fick vara, men ska kanske inte ge för mycket kred till nån enstaka människa på telefon som säger tvärtemot alla andra. Då finns ju som tur är forum man kan dubbelkolla fakta på. :) :) :)

Jag tror också på det förstnämnda, men klart man undrar. Tyckte jag frågade henne ganska tydligt om varje nytt steg räknades som ny skuld och jo tyckte hon. Sa då att jag läst på nätet om folk som släpper allt när de sökt, det blir ju massa nya skulder.... Så var det ju, men hon kunde inte uttala sig om deras skuldsaneringar etc. Så kände det fick vara, men ska kanske inte ge för mycket kred till nån enstaka människa på telefon som säger tvärtemot alla andra. Då finns ju som tur är forum man kan dubbelkolla fakta på. :) :) :)

Ps. var detta en handläggare på den vanliga KF kundtjänsten eller bad Du om att få prata med någon på skuldsaneringsenheten?

Det var vanliga kf kundtjänsten. Efter snacket med henne så stuvade jag om i skuldhögen och kontaktade Gothia och kom överens en summa för att de skulle dra tillbaka från kf. Andra som vill ha pengar får mindre pengar, nått kommer gå till inkasso säkert. Men får fixa det nästa månad.

När jag skickade in min ansökan om skuldsanering så listade jag skulder som inte hade gått till KF. Ett par av dessa har inkassobolagen ansökt om verkställighet för nu, detta för att kunna ta del av min pågående löneutmätning antar jag.

Om ovanstående påstående om hur en skuld klassas som "ny" stämmer, så skulle jag nu ha skulder som bara är ett par veckor gamla.

Inväntar med spänning om någon här på forumet kan reda ut vad som gäller.

Kan nog säga att de räknas nog inte så. Utan datum när skulden uppstog.

En skuld kan ju säljas mellan inkassobolagen. Så om en av dina skulder skulle säljas runt 4,5 gånger till olika bolag skulle de betyda att du har 4,5 nya datum för samma skuld.. svårt att tro det

Försök få tag på någon som jobbar inom skuldsanerings gruppen, de bör kunna ge klart svar.

Trevlig helg allihopa

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp