Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad räknas som inkomst hos Lendo?

Jag förstår inte vad Lendo menar med inkomst när man fyller i ansökan. Har jag förstått det rätt att det är alla inkomster man skattar på? I mitt fall har jag både löneförmån och omvårdnadsbidrag som båda är taxerad inkomst. Visst borde jag kunna ta med det utöver min bruttolön?

Såhär står det hos Lendo…
Godkända inkomster:
  • Arbete
  • Pension
  • Förtidspension
  • Föräldraledig (under förutsättning att man har en anställning i grunden. Ange då den bruttoinkomsten som du får från Försäkringskassan)
  • Sjukersättning från Försäkringskassan (under förutsättning att du har en aktiv anställning)
  • Livränta (Om du går miste om inkomst på grund av en arbetsskada kan du få ersättning från Försäkringskassan)
  • Familjehem
Icke godkända inkomster:
  • Aktivitetsersättning
  • CSN / Studiebidrag
  • Bidrag överlag

Det var en udda avgränsning dom hade.
Sjukersättning är okej om man jobbar också, dvs sjukersättning på deltid då antar jag.
Det är ju skattepliktigt precis som aktivitetsersättningen är..

Förtidspension godkänner dom, trots att ingen får det sedan drygt 15 år tillbaka (det är det som heter Sjukersättning nu för tiden)

Dom ser inte skillnaden på typen av inkomst på en uc, men ber dom om underlag kan det bli surt om dom inte accepterar omvårdnadsbidraget..

Det var en udda avgränsning dom hade.
Sjukersättning är okej om man jobbar också, dvs sjukersättning på deltid då antar jag.
Det är ju skattepliktigt precis som aktivitetsersättningen är..

Förtidspension godkänner dom, trots att ingen får det sedan drygt 15 år tillbaka (det är det som heter Sjukersättning nu för tiden)

Dom ser inte skillnaden på typen av inkomst på en uc, men ber dom om underlag kan det bli surt om dom inte accepterar omvårdnadsbidraget..
Haha dom verkar inte vara så uppdaterade!

Jag vill gärna få med OVB eftersom jag får 5500 kr brutto varje månad. Och gärna löneförmånen också. Det kanske gör skillnad. Får nog checka med Lendo innan jag skickar in en ansökan.

bra fråga ändå, men omvårdnadsbidraget är kanske tidsbegränsat? (vårt är det)
och ska inkomsten anges före eller efter avdrag?

Löneförmån läggs väl på din årsinkomst så bör ju räknas som lön. Förmåner är ju oftast sånt du skulle betalat för annars med din vanliga lön t.ex. bil.

Jag har blivit beviljad halvt OVB till juni 2025 så det är ju tidsbegränsat, men borde kunna höja min lön med minst lika mycket på två år.

Inkomsten ska anges före skatt hos Lendo.

Löneförmån läggs väl på din årsinkomst så bör ju räknas som lön. Förmåner är ju oftast sånt du skulle betalat för annars med din vanliga lön t.ex. bil.
Eller hur? Vet att den räknats som inkomst i andra sammanhang och jag betalar ju för den med skillnaden att det dras direkt från lönen.

"I beslutsbrevet som du får efter att du har beviljats omvårdnadsbidrag står det hur länge beslutet gäller. Du kan få omvårdnadsbidrag med eller utan tidsbegränsning, men som längst till och med juni det år barnet fyller 19 år."

Jag fick svar från Lendo. Går emot deras svar på hemsidan men ok.

Dom skrev:
Inkomsten som räknas är din inkomst från arbete innan skatt endast.

När man testar löneutmätningsvektyget på KFM, ska man räkna om vårdnadsbidraget som inkomst då? Någon som vet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp