Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad man offrar (släppa alla skulder)

Okej, jag har levt i ett sorts inferno sedan november förra året då jag insåg att nu har jag banne mig träffat kaklet, väggen och mer därtill.
Det var då jag slutade betala på mina skulder och valde att bara betala det som handlar/avser daglig drift (hyra; a-kassa; fack; försäkringar; mobil; internet och dyl.).
Som den "lilla" köpmissbrukare jag är (har ersatt droger, mat, självskadebeteende) har jag ersatt tidigare utlopp med just "köpa" vilket har varit förödande. Utöver förödande i form av att min skuld är uppe i: 1 044 284 så är de förödande formerna att jag blir de facto nekad jobb jag verkligen vill ha och rent teknisk är behörig för och skulle få.
Så - helt ärligt talat: Å ena sidan- det är vansinnigt skönt att ha utmätning på lönen och kunna börja leva inom ramen av något form av sunt tänk. Men det är förödande då det gäller att kunna avancera i yrkeslivet. Speciellt om du söker ett jobb som är säkerhetsklassat. Och - på allvar - det svider satan att bli avvisad från ett jobb där du har lagt ned ansträngning på att vara 100 procent transparent redan INNAN intervjun. Jag blev helt uppriktigt sagt knäckt av det. Det avvisandet som inte baserades på min kunskap eller kompetens utan enbart på min tidigare dumhet svider hela vägen in i ryggmärgen.

Det är exakt detta jag har försökt få folk att förstå på forumet enda sedan 2012.
Ofta hör man bara den ena sidan med resonemanget "Det är så skönt att ha fått skuldsanering":
Eller "Det är en enorm lättnad att slippa bry sig om post utan nu väntar jag bara på löneutmätning".
Den värsta såg jag här om dagen "Jag har inga anmärkningar nu men lite skitsamma om jag får det ett par år framåt har en lägenhet redan".

Jag som varit i träsket och fortfarande är det tycker att en anmärkning i tre år är ett helvete, hade med facit i hand bytt det mot fängelsestraff under kortare tid.
Jag ska ta lån - Nekas.
Jag ska avancera på jobbet - Nekas.
Jag ska byta lägenhet - Nekas.
Jag ska teckna Internet på Comhem - Nekas.

Det är riktigt helvete med en anmärkning bara, vad allt det där andra innebär är ännu värre.

Exakt så är det:
1: Det är skönt att slippa en miljon påminnelser.
2: Det är skönt att på ett sätt komma till ett form av nolläge.

Men bieffekten är:
1: Du kan inte få säkerhetsprövade/klassade jobb.
2: Alla arbetsgivare kommer att ifrågasätta dig vid nyansökande av jobb.
Inte lika hårt som försvaret, SÄPO och liknande men tillräckligt för att du ska vara tvungen att förklara din ekonomin.

Detta är något som man verkligen bör ta i beaktning innan man låter allt falla ut till KFM. Orsak: Du vill inte hamna i samma sits som mig där jag sökte en tjänst inom försvaret men inte får jobbet. För - jag var mer än kvalificerad för denna tjänst men föll för mina skulder.

Nya lagstiftningen (Europeisk sådan) som heter IDD tvingar arbetsgivare som jobbar inom Finans & Försäkring att göra en kreditupplysning på alla sina anställda.

2 §
Den som ska distribuera försäkringar som fysisk person, som anställd hos en juridisk person och direkt delta i, eller ansvara för, distributionen av försäkringar för den juridiska personens räkning, eller ingå i ledningen för en juridisk person som ska distribuera försäkringar får inte:

1. ha skulder som överstiger 100 000 kronor och som verkställs hos Kronofogde-myndigheten,
2. under de senaste fem åren ha fått ett tillstånd eller en registrering återkallad, eller ingått i ledningen för en juridisk person som har fått ett tillstånd eller en registrering återkallad

Pratat med FTF (Facket för branschen i fråga) och dom kommer att vara maktlösa.
Bara i Malmö så har 5 Försäkringsbolag sitt säte med ca 900 anställda. Spontant bör någon av dessa svettas över att bli av med jobbet.

Detta kommer vara stenhårt i en ganska vanlig bransch, så folk bör vara på sin vakt om man ska söka jobb/jobbar inom dessa branscher. Fler är dessutom på gång.

Jag har full förståelse för att det finns fördelar med att "släppa allt" men jag som både varit den som släppte exakt allting till inkasso/KFM och sedemera åkte på anmärkningar,samtal,brevöppnande,löneutmätning och den andra sidan som nu där jag SLITER för att inte åka på anmärkning/skuldsaldo/KFM. Jag är tveksam.
I min värld är det som att välja mellan pest eller kolera och jag kan faktiskt inte säga att första punkten var bättre.
Men sen samtidigt ibland har man inget val, har man inte pengar att betala sina räkningar varje månad så har man inte.
Jag har full förståelse att många har det så och jag sänder verkligen all styrka jag har till er för det är oerhört smärtsam process.

En liten rättelse där. IDD träffar inte alla som håller på med finans och försäkring. Det är, som du säkert vet, de som arbetar med försäkringsdistribution. Således främst försäkringsförmedlare (vilket jag tolkat det som att du är) vilka har verkat inom ganska fria ramar tidigare.

Nya lagstiftningen (Europeisk sådan) som heter IDD tvingar arbetsgivare som jobbar inom Finans & Försäkring att göra en kreditupplysning på alla sina anställda.

2 §
Den som ska distribuera försäkringar som fysisk person, som anställd hos en juridisk person och direkt delta i, eller ansvara för, distributionen av försäkringar för den juridiska personens räkning, eller ingå i ledningen för en juridisk person som ska distribuera försäkringar får inte:

1. ha skulder som överstiger 100 000 kronor och som verkställs hos Kronofogde-myndigheten,
2. under de senaste fem åren ha fått ett tillstånd eller en registrering återkallad, eller ingått i ledningen för en juridisk person som har fått ett tillstånd eller en registrering återkallad

Pratat med FTF (Facket för branschen i fråga) och dom kommer att vara maktlösa.
Bara i Malmö så har 5 Försäkringsbolag sitt säte med ca 900 anställda. Spontant bör någon av dessa svettas över att bli av med jobbet.

Detta kommer vara stenhårt i en ganska vanlig bransch, så folk bör vara på sin vakt om man ska söka jobb/jobbar inom dessa branscher. Fler är dessutom på gång.

Jag har full förståelse för att det finns fördelar med att "släppa allt" men jag som både varit den som släppte exakt allting till inkasso/KFM och sedemera åkte på anmärkningar,samtal,brevöppnande,löneutmätning och den andra sidan som nu där jag SLITER för att inte åka på anmärkning/skuldsaldo/KFM. Jag är tveksam.
I min värld är det som att välja mellan pest eller kolera och jag kan faktiskt inte säga att första punkten var bättre.
Men sen samtidigt ibland har man inget val, har man inte pengar att betala sina räkningar varje månad så har man inte.
Jag har full förståelse att många har det så och jag sänder verkligen all styrka jag har till er för det är oerhört smärtsam process.
En annan parameter är hälsan, själv hamnade jag på sjukhus hösten 2015 och låg i koma 5 dagar p g a att binjurarna slutat fungera, då rasade allt ekonomiskt. Varför binjurar slutar att fungera finns det inget säkert svar på, men min egen gissning är den stress över ekonomin som jag haft de senaste snart 30 åren och att jag arbetat alldeles för hårt har varit bidragande orsaker. Då insåg jag att hälsan går före allt annat.

En liten rättelse där. IDD träffar inte alla som håller på med finans och försäkring. Det är, som du säkert vet, de som arbetar med försäkringsdistribution. Således främst försäkringsförmedlare (vilket jag tolkat det som att du är) vilka har verkat inom ganska fria ramar tidigare.

Eva 47 jobbar på Swedbank. Vanlig banktjänsteman. Swedbanks personal säljer frekvent försäkringar (Tre Kronor) om hon har över 100.000 i skulder så påverkas även hon. Precis som Anders 25 som jobbar på Compricer eller Stina 19 på Insplanet.
Enligt vad jag har fått höra så kan det till och med vara så att Stefan 55 som säljer bilar på Audi (och Audis egna försäkring genom IF) påverkas utav det.
Så det omfattar inte bara folk som är försäkringsförmedlare som yrke utan alla som distribuerar försäkringar mot privatpersoner och det är som du ser i mina exempel här ganska vanligt förekommande.

Vissa menar till och med att det bör omfatta personal på elektronikkedjorna som säljer produktförsäkringar genom exempelvis Solid. Jag har dock svårt att tänka mig detta men dom har gått utbildning som var lagstadgat för att få förmedla försäkringar så helt omöjligt är det inte.

Hej,

Jag sökte jobb som avdelningschef inom ett billeasingföretag och gick vidare i processen. På andra intervjun fick jag info att dem kommer göra en omfattande bakgrundskontroll på dem tre som är kvar processen pga att dem har samma krav på sig som en bank och försäkringsbolag. Efter intervjun sökte jag om dessa bakgrundskontroller på nätet och jag insåg ganska snabbt att med min dåvarande ekonomiska situation inte hade så mycket chans på det jobbet. Jag gick vidare i processen och var en av dem tre som skulle ev få jobbet. Jag tyckte jobbet var så intressant för mig att jag valde och skicka en förklaring om hur min ekonomiska situation uppstått och dåvarande ekonomiska status. Dem tyckte jag var ärlig och rak med att skicka detta innan kontrollen gjordes, men till slut valde dem inte mig ändå. Motiveringen var att den dom valde hade mer erfarenhet från branschen, så jag kan bara spekulera hur mycket min dåvarande ekonomiska situation påverkade deras beslut.
Jag upplever att det har blivit vanligare att företag gör bakgrundskontroller av personer innan anställning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp