Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad kostar en förmånsbil?

hahaha ytterligare en ”beror på” fråga.
Rent generellt är publik laddning inte värt det idag om det inte är väldigt billigt. På min v90 hybrid räknade jag ut att jag behöver ladda för under 3kr/kWh för att det skulle bli billigare än att tanka bensin.

Faktabladet för Sportage säger batteri på 13.8 kWh och laddning på 4h vilket borde tyda på 1-fas och max 3.7kW laddhastighet.

hahaha ytterligare en ”beror på” fråga.
Rent generellt är publik laddning inte värt det idag om det inte är väldigt billigt. På min v90 hybrid räknade jag ut att jag behöver ladda för under 3kr/kWh för att det skulle bli billigare än att tanka bensin.

Faktabladet för Sportage säger batteri på 13.8 kWh och laddning på 4h vilket borde tyda på 1-fas och max 3.7kW laddhastighet.

Är det just några hybrider som är snabbare än så? Grannen har en rätt ny xc60 hybrid, den tar max emot 3.7 också.

Är det just några hybrider som är snabbare än så? Grannen har en rätt ny xc60 hybrid, den tar max emot 3.7 också.
Jag kör en v90 som laddar 2-fas och ca 20kWh batteri så det ger rätt snabb laddning.
Sen har Mercedes ”snabbladdning” på upp till 50kW vill jag minnas. Osäker på om det finns någon mer just nu.

Jag kör en v90 som laddar 2-fas.
Sen ger Mercedes ”snabbladdning” på upp till 50kW vill jag minnas. Osäker på om det finns någon mer just nu.
Kanske utvecklas lite, grannens bil är inte helt ny, men inte mer än typ 18 månader.

Kanske utvecklas lite, grannens bil är inte helt ny, men inte mer än typ 18 månader.
Då borde kan den ha 2-fas. Man fasade ut 1-fas 2023 runt oktober om jag inte minns fel.

En bekant gräver ner mycket pengar kring sin elbil, ej hybrid.
Tror inte elen i hans hus var som det skulle. Han fick byta en del huvudsäkringar initialt, det har väl försökts göras om på något vis mellan faserna sedan, men I helgen fick som duscha hos oss då värmepumpen deras inte längre ville göra varmvatten efter några ytterligare strömbortfall. Spännande att höra vad det kostar att fixa det..

En bekant gräver ner mycket pengar kring sin elbil, ej hybrid.
Tror inte elen i hans hus var som det skulle. Han fick byta en del huvudsäkringar initialt, det har väl försökts göras om på något vis mellan faserna sedan, men I helgen fick som duscha hos oss då värmepumpen deras inte längre ville göra varmvatten efter några ytterligare strömbortfall. Spännande att höra vad det kostar att fixa det..
Ujj

jag bor i hus med fjärrvärme och har 20A huvudsäkring. Laddbox och realtidsbegränsning för att förhindra bekymmer.

Räcker det med "rätt sladd" om man besöker exempelvis en kompis som har laddningstation?

Fan en jävla djungel detta för någon extremt ointresserad bilägare som mig. Ägt en bil i mitt liv och då en Volvo.

Fasar redan för hur jag ska starta bilen på bilfirman har nästan glömt vilken pedal som är broms och gas hahahahah

Räcker det med "rätt sladd" om man besöker exempelvis en kompis som har laddningstation?

Fan en jävla djungel detta för någon extremt ointresserad bilägare som mig. Ägt en bil i mitt liv och då en Volvo.

Fasar redan för hur jag ska starta bilen på bilfirman har nästan glömt vilken pedal som är broms och gas hahahahah
Du får en standard sladd med bilen mest troligen. Som funkar i publika och privata laddare. Eventuellt får du en schuko ”vanlig” kontakt med. Men den rekommenderar jag inte att använda pga brandrisk och långsam hastighet.

Jag har vanlig elbil iofs, modell SUV, bor också i storstad utan möjlighet till egen laddare. Dock laddare i mitt garage som kostar 4kr/kW.
Detta innebär ca 6-8kr per mil beroende på säsong. Svårt att komma under den bränslekostnaden på en vanlig bil vill jag tro.

Största nackdelen är ju att man behöver ladda 2-4 gånger oftare än en full tank bensin/diesel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp