Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad kan man göra?

Ja ring, om dom nu säger att man måste vara tjänstledig, fråga gärna vilken bestämmelse dom stöder det på.
Om du på antagning.se anmäler dig på nån kurs du kan tänka dig att gå, och väljer dom som började denna eller nästa vecka (lite osäker när terminsstarten är) så kan du mycket väl hinna bli antagen under morgondagen.
Du kan då söka CSN, de abolut flesta ansökningar hanteras helt och hållet maskinellt och hanteras oftast under kommande natt, efter en studieförsäkran så betalas pengarna ut. Jag skulle gissa på att du skulle kunna få pengarna på typ onsdag. Kanske en dag tidigare om du väljer att enbart söka kurser på en skola, säg att du bara väljer att söka från linneuniversitetet eller luleå tekniska univ, då kan du redan idag ansöka om CSN, ha det beviljat till i morgon, och lämna studieförsäkran, och CSN betalar då ut så snart dom får in en kursregistrering från dig.
Så här står det på Csn hemsida. Jag tänkte prova o ringa o fråga om detta vi diskuterat här och så vet man sen.
Ansökningar
Det tar just nu ca 3 veckor tills CSN fattar beslut om din ansökan. Det kan ta längre tid om något är oklart och om vi behöver få fler uppgifter från dig. I så fall kontaktar vi dig.

Den här veckan jobbar vi med ansökningar som kommit in till och med den 3 januari.

Ringde men man var ju tvungen att uppge personnummer ju. Vill jag inte, så jag la på. Om någon annan vet vad som gäller får ni gärna skriva här. Tack på förhand!
Jag sitter i telefonkö, tryckte bara # istället för att lämna mitt personnummer.

Alla har rätt att söka studiemedel. inkomst per halvår är 86,782kr för Studiemedel 20 veckor på heltid plus tilläggslån.
De ska in papper från skolan att du är antagen där, sen ska en studieförsäkran lämnas. Utbetalningen tar från 4-6 veckor. Sen kollas dina uppgifter om inkomst gentemot Skatteverket fick ja till svar idag. Och att ta studielån utan att fullfölja eller att inte ha för avsikt att studera kan göra att man blir avstängd och sen blir återbetalningsskyldig.
Studieresultat rapporteras in kontinuerligt under terminen från alla skolor. Så kommer inga poäng in drar dom in studiemedlet.

Senast ändrad:
Alla har rätt att söka studiemedel. inkomst per halvår är 86,782kr för Studiemedel 20 veckor på heltid plus tilläggslån.
De ska in papper från skolan att du är antagen där, sen ska en studieförsäkran lämnas. Utbetalningen tar från 4-6 veckor. Sen kollas dina uppgifter om inkomst gentemot Skatteverket fick ja till svar idag. Och att ta studielån utan att fullfölja eller att inte ha för avsikt att studera kan göra att man blir avstängd och sen blir återbetalningsskyldig.
Studieresultat rapporteras in kontinuerligt under terminen från alla skolor. Så kommer inga poäng in drar dom in studiemedlet.

Vad gullig du är som kollade upp det! Söker jag en kurs kommer jag se till att fullfölja den. Men jag tjänar ju betydligt mer än 86782, vilket skulle innebära att jag blir återbetalningsskyldig på rätt mycket pengar. Och om inkomsten kollas upp kan jag ju inte "ljuga" om hur mycket jag räknar med att tjäna. Får fundera vidare på lösningar... Tack igen Nystart!

om du bara pluggar 5 veckor är beloppet det jag skrev tidigare.. 151000 eller vad det nu var. Och en hel termin kommer dom allra minst att betala ut, eftersom det finns 30poängskurser. Det vore ju lite styggt av dom att dra in för folk i en termin bara för att kursen är lång :)
Handläggningstiden som någon ovan här nämnde stämmer säkert, men en mycket stor andel av ansökningarna sköts helmaskinellt och då går dom till dagen efter

Jag hade för mig det var uppåt 80% eller så, men så här var det 2015 enligt CSNS årsredovisning

"Av ansökningarna rörande studier i Sverige hanterades 59 procent av ärendena helt maskinellt. Inom studiemedel för studier utomlands hanterades 4 procent helt maskinellt."

om du bara pluggar 5 veckor är beloppet det jag skrev tidigare.. 151000 eller vad det nu var. Och en hel termin kommer dom allra minst att betala ut, eftersom det finns 30poängskurser. Det vore ju lite styggt av dom att dra in för folk i en termin bara för att kursen är lång :)
Handläggningstiden som någon ovan här nämnde stämmer säkert, men en mycket stor andel av ansökningarna sköts helmaskinellt och då går dom till dagen efter
30 poäng är 20 veckor. Annars blir det deltidsstudier. Och för att folk missbrukar lånen tas resultat in för varje 5 veckor.

Jag hade för mig det var uppåt 80% eller så, men så här var det 2015 enligt CSNS årsredovisning

"Av ansökningarna rörande studier i Sverige hanterades 59 procent av ärendena helt maskinellt. Inom studiemedel för studier utomlands hanterades 4 procent helt maskinellt."
Vad är det du vill säga med maskinellt? Att det är ok att luras så länge ingen kommer på en?
Alla lån kontrolleras mot inkomst minst en gång per år och man får betala tillbaks det felaktiga så det är ingen dirket lösning.

Vad är det du vill säga med maskinellt? Att det är ok att luras så länge ingen kommer på en?
Alla lån kontrolleras mot inkomst minst en gång per år och man får betala tillbaks det felaktiga så det är ingen dirket lösning.

Nej, att handläggningstiderna kan vara betydligt kortare om ansökan går att handlägga maskinellt, vilket gick med min tex.

Fanns för övrigt cirka 260 kurser öppna för ansökan, på distans och bara gymnasiebehörighet. Ett fantastiskt tillfälle kunna fördjupa sig i Syrisk litteratur, botanik, bulgarienkunskap eller kanske det postsovjetiska ryska samhället

Du menar att man tar bidrag hos CSN men inte lån?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp