Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad innebär "Utslag" ?

Hur lång tid tar det från utslag till löneutmätning om man inte betalar?

Jag kan berätta hur det ser ut för mig :
Utslag: 180712
Skuld att betala: 180723 (skulle vara KF tillhanda 180806)

I fredags dvs. 180817 kom brevet att redovisa inkomster/utgifter från KF mig tillhanda. Senast dag att redovisa är 180828. Kommer göra detta ikväll via deras e-tjänst.
Löneutmätning påbörjas med september lönen... Ledsamt, men nödvändigt :(

Det är omöjligt att svara på. Allt från någon månad till aldrig.
Det beror på om långivaren begär verkställighet, dvs att Kronofogden skall driva in skulden. Av mina skulder är det två av 29 som inte begärde verkställighet såvitt jag vet.
Eftersom jag nu har skuldsanering så kommer dom inte att kunna göra det heller, åtminstone inte få betalt då skulderna uppkom innan datum för beslut om inledande skuldsanering.

Senast ändrad:

Allt från någon månad till flera år. Generellt sett så drivs skulder till staten in snabbt, och skulder till andra inte så snabbt. Det ligger väl ofta i deras affärsidé att dra ut på det och låta straffräntan ticka.

Om ett inkassobolag tar en blank uc på dig så tror jag att man rent generellt kan säga att ju mer du tjänar desto längre väntar de med att begära verkställighet.

Det är nästan alltid du som tjänar på om det går fort.

Allt från någon månad till flera år. Generellt sett så drivs skulder till staten in snabbt, och skulder till andra inte så snabbt. Det ligger väl ofta i deras affärsidé att dra ut på det och låta straffräntan ticka.

Om ett inkassobolag tar en blank uc på dig så tror jag att man rent generellt kan säga att ju mer du tjänar desto längre väntar de med att begära verkställighet.

Bramserud, ja hänger upp mig på ditt antagande ”att ju mer man tjänar, desto längre väntar dom på att begära verkställighet”? Varför är det så tror du?

Jag tvingades släppa mina skulder i våras? Ofta vaknar jag och noterar att det har inkommit ny kreditupplysning på mig av inkasso bolag dock bara via Creditsafe el Bisnode... men det är ”bara” Lindorff som hela tiden hämtar hem dessa på mig :(

...likväl är det enbart en aktör som har varit oerhört snabb med att begära verkställighet... Jag har en deklarerad inkomst om 540tkr...

Senast ändrad:
Det kan vara ett sätt att räkna ut om du är em kandidat för skuldsanering också. Då vet de att de inte kommer få in den summan man är skyldig eller ej. En hög inkomst där man beräknas kunna betala inom 10-15 år är ett gott tecken på att låta räntorna ticka på. En låg inkomst tjänar de på att vara snabba till KFM med då det är större chans att få lite av kakan innan en ev skusan.

Skuldsaldo hos KFM syns också på upplysningen så de har koll på om de behöver ” slåss ” med andra om pengarna.

Staten behöver inte några utslag i grunden som regel dock

Bramserud, ja hänger upp mig på ditt antagande ”att ju mer man tjänar, desto längre väntar dom på att begära verkställighet”? Varför är det så tror du?

Personer som tjänar bra har svårt att komma undan när man väl bestämmer sig för att inkassera skulden.

Personer som tjänar bra har svårt att komma undan när man väl bestämmer sig för att inkassera skulden.
Även om man tjänar bra så hänger det inte det oavkortat ihop med betalningsförmåga .. skuldbördan kan ju som i mitt fall vara gigantisk o då kan det kanske gå undan ändå?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp