Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad innebär en historisk skuldsaldo i praktiken?!

Hej!

Mina 12 anmärkningar som jag har försvinner i år.
Dock synd också en skuldsaldo hos UC, vad innebär denna?
Såhär står det:

Skuld hos kronofogden saknas per 2018-02-02.
Personen har haft en skuld hos kronofogden under 18 av de senaste 24 månaderna. Den högsta skulden uppgick till ------ kr.
Beloppen ovan avser oreglerade skulder hos kronofogden. Observera att dessa skulder ibland omfattar fordringar som även finns redovisade som betalningsanmärkningar.
Skuld hos kronofogden de senaste 24 månaderna.
Beloppen i kr visar det högsta beloppet som rapporterats till UC under månaden.
För period som är utelämnad, saknar UC kännedom om skuldsaldot.

Så här fungerar ett skuldsaldo

Skuldsaldo är värre än betalningsanmärkningar. Om du har ett skuldsaldo hos Kronofogden så kommer du antagligen att få nej till en massa saker såsom lån och kanske till och med att hyra en bostad för att din kreditscoring blir mycket låg. Den här typen av saldo talar nämligen om att du har obetalda skulder.

Om du dessutom har ett så kallat historiskt skuldsaldo så betyder det att du har skulder registrerade som du inte betalade i tid efter det att Kronofogden tog upp detta med dig. Den här typen av information är verkligen kritisk då den omöjliggör lån då du anses vara ekonomiskt instabil och icke pålitlig.

Skuldsaldo
Om det är så att man har en eller flera skulder som man inte har betalts ens efter det att man har fått brev från inkasso så går ärendet vidare till Kronofogden. Hos Kronofogden så skapas ett skuldsaldo där denna skuld eller flera obetalda räkningar samlas.

Man får en viss tid på sig av Kronofogden att hantera detta och om man betalar så kan man även få skuldsaldot sekretessbelagt så att det inte syns då kreditupplysningar görs. Om man inte betalar så kommer informationen om detta finnas kvar i saldot, och denna information ges till de som gör en kreditupplysning.

Historiskt skuldsaldo
Det man verkligen ska akta sig för är det som kallas för historiskt skuldsaldo. Om man missar en räkning och får ett skuldsaldo hos Kronofogden så kommer detta att försvinna om man bara betalar inom en månads tid.

Om man inte har betalat inom en månad så kan den här informationen om obetalda skulder komma att ligga kvar mycket längre. Det här är mycket värre än en betalningsanmärkning med vilken man fortfarande kan få lån vilket inte är fallet med skuldsaldot.

Men om man har historiskt skuldsaldo 1 av 24 måmader på 270:-.
Vem vänder man sig till för att få den borttagen UC eller KF?

Men om man har historiskt skuldsaldo 1 av 24 måmader på 270:-.
Vem vänder man sig till för att få den borttagen UC eller KF?

KF har inte så mycket med hur info lämnas på upplysningar att göra alls, man får begära rättelserna hos UC eller vilka som nu visar infon. Jag antar att det faktiskt fanns 270 kr i skuld för indrivning någon månad, och då är det ju inte direkt något fel på att det står så, sen kan det ju vara ganska tråkigt och krångla till en del, men stämmer infon så stämmer den.
Det är ungefär samma som jag skrivit om nångång förut, att jag avslutar utredningen, hittar inget sätt att få skulden betald på. Att avsluta utredningen genererar en anmärkning "utmätningsförsök". Sen betalar gäldenären in hela sin skuld en vecka senare och vill så klart att anmärkningen ska bort, men det är ju ett faktum att KFM utifrån den utredning man gjort konstaterat att man inget kan göra, om man konstaterar det 15 januari, så är ju det konstaterandet inte något som ändras för att skulden betalades 1 februari och om det innebär en anmärkning så är det sannolikt inget kfm gör något åt, med reservationer för att jag inte är helt insatt i vilka saker som rättelseteamet utfärdar rättelser på och inte.. Eller, jag vet några saker dom rättar, scenariot ovan är inte en av dom.

Nja,
Fast i det här fallet så är inte fallet riktigt så enkelt.
Någon hade åkt tåg i mitt namn - uppgav mitt personnummer (utan att visa ID) Skånetrafiken/region skåne drar iväg ärendet till KF utan att jag har chansen att bestrida det (medan jag var utomlands).
Sen löste jag det med Skånetrafiken dom strök givetvis skulden när jag påvisade att jag faktiskt inte var i landet.
Däremot vägrar UC ta bort skuldsaldot.

Okej, ja det är ju uc som har att rätta det, det blir ju ändå ett faktum att du haft en skuld restförd även om den var fel.
Har du underla på Skånetrafikens beslut att ändra på sig skulle du kunna begära rättelse hos kfm. Får du igenom det, så det rättas så att skulden aldrig ens funnits så borde uc rätta, kanske till och med automatiskt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp