Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Vad innebär egentligen räntetaket på 40%

Är det någon som kan förklara detta för mig? Hur kan så många lånebolag ha så höga räntor när lagen säger så här:

Räntetak och kostnadstak för högkostnadskrediter
19 a § För en högkostnadskredit får varken krediträntan eller dröjsmålsräntan per år överstiga den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § räntelagen (1975:635) med ett tillägg av 40 procentenheter.

Det innebär just nu att räntan får max vara 39.5% då referensräntan är -0.5%.
Referensräntan styrs av reporäntan.

Är det någon som kan förklara detta för mig? Hur kan så många lånebolag ha så höga räntor när lagen säger så här:

Räntetak och kostnadstak för högkostnadskrediter
19 a § För en högkostnadskredit får varken krediträntan eller dröjsmålsräntan per år överstiga den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § räntelagen (1975:635) med ett tillägg av 40 procentenheter.
Som jag förstår gäller det avtal ingångna efter att lagen trädde i kraft. Har du avtal som är ingånga tidigare behöver du kontakta långivaren och få räntan justerad.

Men, det är ju jättekonstigt att så många bolag har räntor långt över 40%?

Hittade detta på nätet:
Räntetaket begränsar enbart räntan. Därmed skulle ett lånebolag kunna ha ränta på 40% och sedan ha en rad höga avgifter. Det som däremot begränsar avgifterna är kostnadstaket. Lånet får aldrig kosta mer i räntor och avgifter än storleken på lånebeloppet.

Det betyder att ett lån kan maximalt ha 40 % i ränta men sedan ha avgifter så att total summa som låntagaren betalar maximalt uppgår till 100 % av lånebeloppet. Därmed fyller inte räntetaket någon primär funktion då långivarna bara minskar sin räntesats, så de följer lagen, och istället ökar på kostnaderna. I realitet innebär det att lagen om räntetak blir verkningslös. Det kan till och med skapa en situation som gör att snabblånen blir dyrare än tidigare….

Hittade detta på nätet:
Räntetaket begränsar enbart räntan. Därmed skulle ett lånebolag kunna ha ränta på 40% och sedan ha en rad höga avgifter. Det som däremot begränsar avgifterna är kostnadstaket. Lånet får aldrig kosta mer i räntor och avgifter än storleken på lånebeloppet.

Det betyder att ett lån kan maximalt ha 40 % i ränta men sedan ha avgifter så att total summa som låntagaren betalar maximalt uppgår till 100 % av lånebeloppet. Därmed fyller inte räntetaket någon primär funktion då långivarna bara minskar sin räntesats, så de följer lagen, och istället ökar på kostnaderna. I realitet innebär det att lagen om räntetak blir verkningslös. Det kan till och med skapa en situation som gör att snabblånen blir dyrare än tidigare….

Om jag inte missuppfattat det helt kan man väl säga att sms-lånen med låg summa, till exempel 5000kr, har ökat i kostnad (pga lägre ränta men högre avgifter) medans de riktiga skräcklånen sen tidigare, till exempel Vivus blivit ordentligt billigare. Så lite nytta har lagen ändå gjort.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Hittade detta på nätet:

Framför allt påverkar avgifterna lån med kort löptid. 395 kr i avgift för ett lån i 3 månader blir procentuellt betydligt mer än samma avgift utslaget på flera år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp