Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad har ni i lån? (undersökning)

Hur pass skuldsatt är du? (Gäller ej bolån)

• Jag har ingen skuld

Röster: 1 3.3%
  • 5 - 50.000 kronor

Röster: 1 3.3%
  • 50-100.000 kronor

Röster: 0 0.0%
  • 100-250.000 kronor

Röster: 5 16.7%
  • 250.000-400.000 kronor

Röster: 5 16.7%
  • 500.000 till en miljon kronor.

Röster: 11 36.7%
  • 1.000.000 +

Röster: 7 23.3%

• Totalt antal röstare
    30
Mm verkligen!!!!! Här i min stad så va det jättelång kö till skuldrådgivningen...så det tog ett tag att få en tid men nu i början av nästa v är det dax minsann....

Det är helt sjukt hur belånad genomsnittssvensken är.
Jag tror visserligen vi här är snäppet värre men svenska folket generellt har skulder upp över öronen för bilar,fastigheter och annat.

Ja fastighets, eller bolån rent generellt är något som oroar mig.. börjar det klydda till sig där så blir det ganska lätt ett systemproblem när hela bankbranchen kommer i gungning.. Man får tycka hur illa man vill om banker, men jag tror inte man vill uppleva att storbanker går omkull, det blir makalöst jobbiga konsekvenser längs vägen då.
Väldigt många får nog problem om bolåneräntan går upp till 5% eller så, jag skulle nog klara den smällen, men inte jättemycket mer. Skulle det bli 10% skulle jag nog få sälja och flytta.

Lasseman, klarar du upp till 10% kan du nog sitta trygg i båten. Då har du god marginal.

Men säg såhär, en lägenhet i Stockholm/Göteborg/Malmö kostar idag drygt 2.500.000 kronor. Om du har 1-2% ränta på det vilket folk i snitt har så betalar du alltså bara i ränta cirka 4100 kronor i månaden, plus amortering på 1.000 kronor plus avgift på låt säga 3.000 kronor.
Om räntan höjs med så lite som 1% för dessa klienter då går deras boende kostnad ifrån cirka 7-8.000 helt plötsligt upp till 12.000....

Kanske min matematik brister någonstans men ungefär 1% på dyra lägenheter i storstäderna räcker för att privatekonomin rejält sätts i gungning för svensken & jag kan LOVA dig att det är inte en fråga om det sker utan frågan är när det sker. Sanna mina ord.

Lasseman, klarar du upp till 10% kan du nog sitta trygg i båten. Då har du god marginal.

Men säg såhär, en lägenhet i Stockholm/Göteborg/Malmö kostar idag drygt 2.500.000 kronor. Om du har 1-2% ränta på det vilket folk i snitt har så betalar du alltså bara i ränta cirka 4100 kronor i månaden, plus amortering på 1.000 kronor plus avgift på låt säga 3.000 kronor.
Om räntan höjs med så lite som 1% för dessa klienter då går deras boende kostnad ifrån cirka 7-8.000 helt plötsligt upp till 12.000....

Kanske min matematik brister någonstans men ungefär 1% på dyra lägenheter i storstäderna räcker för att privatekonomin rejält sätts i gungning för svensken & jag kan LOVA dig att det är inte en fråga om det sker utan frågan är när det sker. Sanna mina ord.

Du genade lite eller så var jag otydlig, jag klarar 5, men inte 10, exakt var det skulle brista däremellan vet jag inte riktigt.

Jag får en räntehöjning om 1% på ett lån på 2.5 mille att bli 2100 i månaden ungefär (2500000*0,01/12), så för att 7-8k ska bli 12 måste det höjas med 2%, vilket inte är det minsta otroligt att det kommer ske inom några år.

Olika kreditkort: ca 124000
Lån: 73000 (Collector och Credento)
Olika Avbetalningar/delbetalningar/lån som inte syns på UC: 77000

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp