Vad händer vid försäljning av hus med pantbrev?

några frågor kring försäljning av hus med pantbrev.

om vi tar t.ex. mina föräldrar har ett hus som är värd 3,8 miljoner och belånad med 1,5 miljon.

jag ansöker via svea skuldfinansiering ett stort lån där de kräver mina föräldrars hus som säkerhet, 1 miljon.

nu blir huset belånad till 2,5 miljoner.

om mina föräldrar säljer sedan huset om 1 år till samma pris, 3,8 miljoner, vad händer med det pantbrevet från svea?

några frågor kring försäljning av hus med pantbrev.

om vi tar t.ex. mina föräldrar har ett hus som är värd 3,8 miljoner och belånad med 1,5 miljon.

jag ansöker via svea skuldfinansiering ett stort lån där de kräver mina föräldrars hus som säkerhet, 1 miljon.

nu blir huset belånad till 2,5 miljoner.

om mina föräldrar säljer sedan huset om 1 år till samma pris, 3,8 miljoner, vad händer med det pantbrevet från svea?
Dina föräldrar löser lånet och pantbrevet följer med fastigheten, det vill säga att det kan användas av den nya köparen som säkerhet för deras lån.

jaha. Då blir lånet på pantbrevet löst alltså? Min skuld på svea blir betald?
Om de säljer huset så följer ju pantbrevet med. Hur du och dina föräldrar lägger upp det sedan är en annan fråga.
Nya köparen är antagligen föga intresserad av att stå med sin fastighet med tillhörande pantbrev som säkerhet för ditt lån.

För att kunna sälja så måste ju skulden regleras, det är ju själva meningen med pantbrev.
Men det är inte summan på pantbreven som ska betalas utan den kvarvarande skulden.

menar du att innan skulden från svea är betald - det som är kvar - kan mina föräldrar inte sälja sitt hus?

menar du att innan skulden från svea är betald - det som är kvar - kan mina föräldrar inte sälja sitt hus?

I praktiken så blir det så, eller att skulden löses vid själva försäljningen.

Om jag skulle köpa dina föräldrars hus skulle jag vägra att du har kvar lån med pantbrev i mitt hus som säkerhet. Följden skulle ju annars bli att om du en dag inte längre betalar så måste jag, som köpt dina föräldrars hus, betala ditt lån, alternativt se mitt hus säljas av Kronofogden.
Så intresserad av att lösa okända personers lån är nog i princip ingen. :rolleyes:

Om dina föräldrar vill sälja kåken så får dom mindre pengar i överskott efter den försäljningen än om dom inte låter dig pantsätta

Om dom säljer för 4 mille, och lånen är totalt 2.5(ointressant att 1 mille är ditt lån) så har dom 1.5 mille på kontot (som den skatteverket vill ha del av)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp