Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad händer vid avslag & överklagan?

Jag fick inledande skuldsanering och sedan avslag, vilket jag överklagar.
Av vad jag förstår så kommer inte min löneutmätning att dra igång igen förrän avslaget vunnit laga kraft, vilket kommer att dröja. Jag trodde därför att jag skulle fortsätta betala in enligt planen på den inledande skuldsaneringen, men efter att ha frågat så ska jag tydligen inte det.
Betyder det att jag får behålla hela mina lön utan konsekvenser nu?
Det känns lite konstigt..
Och kommer jag att få tillbaka mina skattepengar denna veckan?
Jag har inga skatteskulder eller något sånt..

Jag fick inledande skuldsanering och sedan avslag, vilket jag överklagar.
Av vad jag förstår så kommer inte min löneutmätning att dra igång igen förrän avslaget vunnit laga kraft, vilket kommer att dröja. Jag trodde därför att jag skulle fortsätta betala in enligt planen på den inledande skuldsaneringen, men efter att ha frågat så ska jag tydligen inte det.
Betyder det att jag får behålla hela mina lön utan konsekvenser nu?
Det känns lite konstigt..
Och kommer jag att få tillbaka mina skattepengar denna veckan?
Jag har inga skatteskulder eller något sånt..
Kanske Lasseman kan svara?
Varför fick du avslag och vad överklagar du på?

Fick avslag för att jag gett bort en tillgång (som handläggaren menade att jag hade gjort för att slippa sälja den och betala på mina skulder)
Grejen är bara att jag gav bort denna gåva 2015 (för att betala en skuld), och mina första skulder hos Kronofogden uppkom i januari 2017. Tycker knappast att dom kan ge mig avslag för det.
Kan du svara på mina frågor @Lasseman ? :)

Fick avslag för att jag gett bort en tillgång (som handläggaren menade att jag hade gjort för att slippa sälja den och betala på mina skulder)
Grejen är bara att jag gav bort denna gåva 2015 (för att betala en skuld), och mina första skulder hos Kronofogden uppkom i januari 2017. Tycker knappast att dom kan ge mig avslag för det.
Kan du svara på mina frågor @Lasseman ? :)
Ja så var det, sorry.
Vet inte hur ofta det händer att överklagan går emot kf:s beslut men håller tummarna! Du få säkert anstånd under överklagandeprocessen.

Det stämmer vad jag vet att man då slipper betala under den perioden.

Verkar inte jättekonstigt med avslag med den grunden.

Det stämmer vad jag vet att man då slipper betala under den perioden.

Verkar inte jättekonstigt med avslag med den grunden.

Jag tycker att det är konstigt att det ska vara så extremt svårt att bli beviljad skuldsanering. Det är väl meningen att det ska vara ett skyddsnät i samhället? Om man visar att man gjort vad man kan för att betala under många år, och har tagit tag i eventuella psykologiska problem som gjort att man hamnat i skuldträsket, etc, så borde man få sin skuldsanering tycker jag. Det borde ju sannerligen finnas någon skyldighet för borgenärerna att se till att de lånar ut sina pengar ansvarsfullt.
Men ja, hur som helst så ser verkligheten ut som den gör. Jag är bara så jävla trött på att sitta fast i dessa ekonomiska fängslen..

Ja så var det, sorry.
Vet inte hur ofta det händer att överklagan går emot kf:s beslut men håller tummarna! Du få säkert anstånd under överklagandeprocessen.

Det är inte jätteofta domstolar ändrar vad jag förstått.

Jag skulle lägga motsvarande Löneutmätningssumman på hög medans det processas, om det ska göras en ny ansökan kan man ju då ha betalat in det frivilligt, vilket jag antar är på pluskontot snarare än om man förbrukat alla pengar under det halvår-år man processat. Det i sig skulle kunna få borgenärer att invända, att man inte gjort vad man kunnat för att få ner skulden.

Jag tycker att det är konstigt att det ska vara så extremt svårt att bli beviljad skuldsanering. Det är väl meningen att det ska vara ett skyddsnät i samhället? Om man visar att man gjort vad man kan för att betala under många år, och har tagit tag i eventuella psykologiska problem som gjort att man hamnat i skuldträsket, etc, så borde man få sin skuldsanering tycker jag. Det borde ju sannerligen finnas någon skyldighet för borgenärerna att se till att de lånar ut sina pengar ansvarsfullt.
Men ja, hur som helst så ser verkligheten ut som den gör. Jag är bara så jävla trött på att sitta fast i dessa ekonomiska fängslen..

Extremt svårt? Nja, det är ganska lätt med nuvarande lagstiftning.

Extremt svårt? Nja, det är ganska lätt med nuvarande lagstiftning.
Ganska lätt?
Jag har skulder på över miljonen, löneutmätning på 12.000/mån och skulderna bara växer, jag har gått i behandling för mitt spelberoende, går på möten, har kämpat med lånbetalningar i flera flera år, tagit samlingslån, etc etc.
Är jag värd att få skuldsanering? Tydligen inte.
Det är inte ganska lätt. Du förstår uppenbarligen inte hur det är att vara i den sits som de flesta av oss på detta forum är.

Det är inte jätteofta domstolar ändrar vad jag förstått.

Jag skulle lägga motsvarande Löneutmätningssumman på hög medans det processas, om det ska göras en ny ansökan kan man ju då ha betalat in det frivilligt, vilket jag antar är på pluskontot snarare än om man förbrukat alla pengar under det halvår-år man processat. Det i sig skulle kunna få borgenärer att invända, att man inte gjort vad man kunnat för att få ner skulden.
Låter klokt, målet är ju att bli skuldfri och att visa vilja måste bara vara positivt!
Kan man använda dessa pengar till att betala bort mindre skulder då eller räknas det i så fall att man favoriserar enskilda borgenärer?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp