Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad händer om man drar ett ärende till tinget?

Ja, vad händer om man överklagar hela vägen till tinget bara för att man inte har råd och vill slippa anmärkning.

Blir man dömd till bedrägeri då?
När får man anmärkningen? Om man förlorar rättegången?

Bedrägeri? Är du seriös? Inte blir man dömd för att man överklagar. Det som händer är att du får en anmärkning om utfallet blir negativt för din del.

plus att det blir mycket dyrare för dig och ingen annan kreditgivare ens vill ta i dig med tång i fortsättningen. gör upp om en avbetalningsplan istället

När du fått handlingarna från Tingsrätten så anses du ha mottagit handlingarna när 14 dagar har gått från det att du fick dom. Därefter har du oftast 14 dagar på dig att komma in med bevis på (ex kvitto) på att du har betalat. Så från att du fått handlingarna så har du ju 14+14 dagar på dig att betala och gör du det så händer inget vad gäller anmärkning eller så. Jag vet, jag har varit där flera ggr. Man kan i slutet (ex dag 26/27) maila in ett kvitto om man har betalat. Hinner du inte få loss pengar inom 14+14 dagar så ring handläggaren på TIngsrätten och fråga om du kan få anstånd en vecka eller vad du nu önskar. Dom brukar vara tillmötesgående.

Hur kommer handlingarna från Tingsrätten? Som ett vanligt brev? Rekomenderat brev som man får hämta ut på posten? Om ärendet går till Tingsrätten får man betala mycket extra när man sedan betalar sin skuld?

Bedrägeri? Är du seriös? Inte blir man dömd för att man överklagar. Det som händer är att du får en anmärkning om utfallet blir negativt för din del.

Nej, Man får en anmärkning om efter förlorad förhandling fortsätter vägra att betala. Domstolens utslag ger ingen anmärkning.

Det kommer ej med rekommenderat brev. Ja, det kan hända att dom tar ut en avgift på 1200 kronor, det beror på det företag som söker och målets storlek. På småmål (vet ej var gränsen går) så brukar dom oftast inte ta ut den avgiften. Men jag har varit med om både det ena och det andra. Jag hade en skuld till Svensk Adressändring via PBK Inkasso och skulden var på ca 300 kronor men där tog PBK inkasso ut handläggningsavgiften på 1200 kronor plus det övriga som man får betala till Kronofogden (ca 690 kr) så den läxan blev för mig en dyr läxa. Jag var med om att mitt smslån på 2000 kr hos Loanit gick till Tingsrätten och i brevet från tingsrätten så stod det att Loanit även yrkade på handläggningsavgift på 1200 kr, men jag chansade och betalade enbart skulden 2000 kr plus ränta, påminn.avgift plus 690 kr (KF) och mailade kvitto till Tingsrätten som då i sin tur tog kontakt med Loanit och Loanit yrkade inte på dessa 1200 kr utan drog tillbaka sin ansökan i Tingsrätten så det var ju skönt. Ibland måste man chansa lite när man har det svårt.

Det finns mängder med trådar hur du med lagens i ryggen löser din situation.

Läs dessa då många inlägg tyvärr är mer tyckande än vetande!

NEJ du får varken en anmärkning eller åtalas för bedrägeri för att du låter det gå till tinget.

Det blir inte heller någon större ränta utan denna räknas från de att de låter gå till tinget. Du kan skicka in kvitto på betalning till tinget samma dag som du skulle inkomma med motivering. Din motivering blir då att ärendet är betalt.

Senast ändrad:
plus att det blir mycket dyrare för dig och ingen annan kreditgivare ens vill ta i dig med tång i fortsättningen. gör upp om en avbetalningsplan istället

Lägg ner! INGEN ser att man dragit ärenden till Tinget! Eller menar du att handläggarna ringer runt till alla ting och begär ut gamla mål innan de beviljar ett lån på 2000 kr? Är du sms-lån aktör?

Senast ändrad:
När du fått handlingarna från Tingsrätten så anses du ha mottagit handlingarna när 14 dagar har gått från det att du fick dom. Därefter har du oftast 14 dagar på dig att komma in med bevis på (ex kvitto) på att du har betalat. Så från att du fått handlingarna så har du ju 14+14 dagar på dig att betala och gör du det så händer inget vad gäller anmärkning eller så. Jag vet, jag har varit där flera ggr. Man kan i slutet (ex dag 26/27) maila in ett kvitto om man har betalat. Hinner du inte få loss pengar inom 14+14 dagar så ring handläggaren på TIngsrätten och fråga om du kan få anstånd en vecka eller vad du nu önskar. Dom brukar vara tillmötesgående.

En fråga :)

När du mejlar in kvitto på att skulden är reglerad. Medgav eller eller inte eller skrev du bara - Skulden är betald se bifogat kvitto?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp