Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad händer om jag inte tar ut semesterdagarna?

Hej hej...
Finns det någon som jobbar med löner här eller har kunskap om regler kring semesterdagar?

Jag ser nu att jag har 25 semesterdagar kvar att ta ut innan årsskiftet, sen kommer det 31 nya i januari! Vad händer med dessa 25 om jag inte kan/hinner ta ut dom? Vet att man får spara 5, men då är det ff 20 kvar. Har för mig att jag hört att arbrtsgivaren måste betala ut dessa i pengar, stämmer det? Jag jobbar inom kommunal, om det har betydelse?

Det kommer inte gå att ta ut så många dagar innan 31 dec. Får jag ut dagarna i pengar så går de direkt till avbetalning av lån såklart... det vore ju inte helt fel. :)

Hej hej...
Finns det någon som jobbar med löner här eller har kunskap om regler kring semesterdagar?

Jag ser nu att jag har 25 semesterdagar kvar att ta ut innan årsskiftet, sen kommer det 31 nya i januari! Vad händer med dessa 25 om jag inte kan/hinner ta ut dom? Vet att man får spara 5, men då är det ff 20 kvar. Har för mig att jag hört att arbrtsgivaren måste betala ut dessa i pengar, stämmer det? Jag jobbar inom kommunal, om det har betydelse?

Det kommer inte gå att ta ut så många dagar innan 31 dec. Får jag ut dagarna i pengar så går de direkt till avbetalning av lån såklart... det vore ju inte helt fel. :)
Så fungerar det, hos min arbetsgivare i varje fall.
Har dock för mig att skatten äter upp mycket.

Hej hej...

Du får de på lönen om inte arbetsgivaren kan ge dig semestern. Har för mig att de flesta har 1 april - 31 mars som semesterår, men kanske är olika :)

Du får de på lönen om inte arbetsgivaren kan ge dig semestern. Har för mig att de flesta har 1 april - 31 mars som semesterår, men kanske är olika :)

Japp, det är olika. Inom staten löper semesteråret från 1 januari till 31 december. Inom mitt gebit kan vi ha semesterdagarna, som räknas i timmar, sparade i all framtid. Vi kan i och för sig omvandla de sparade timmarna till avsättning i pensionssystemet om vi vill, men vi får dem inte utbetalade så det skiljer sig en del.

Japp, det är olika. Inom staten löper semesteråret från 1 januari till 31 december. Inom mitt gebit kan vi ha semesterdagarna, som räknas i timmar, sparade i all framtid. Vi kan i och för sig omvandla de sparade timmarna till avsättning i pensionssystemet om vi vill, men vi får dem inte utbetalade så det skiljer sig en del.

Semesterdagar som räknas i timmar? Vad är det för avtal, låter oerhört märkligt?

Så fungerar det, hos min arbetsgivare i varje fall.
Har dock för mig att skatten äter upp mycket.
Det är engångsskatt som gäller när semesterdagar betalas ut i pengar, och vilken engångsskatt det blir räknas på din beräknade årsinkomst

Har 63 dagar kvar jobbar inom kommunen får behålla dom till nästa år plus dom nya. Får inte dom i pengar om jag inte slutar

Vet du vad som händer om man ex säger upp sig ,typ på hösten ..
Har man några innestående dagar för detta år då?

har ni semesterår första april till sista mars?
Isåfall tjänar du in dagar från första april till din sista anställningsdag som du får utbetalt på en eventuell slutlön om du skulle sluta.
Du kan räkna fram hur många dagar du tjänat in genom att kolla hur många dagar det är från första april t.om sista anställningsdag, sen tar du dessa dagar /365*25. Om din semesterrätt är 25 dagar alltså, annars tar du det du har, 28, 30 osv. Om de skulle bli säg 14,12 dagar så avrundar man alltid uppåt, så alltså 15.

Nu skriver jag utifrån det statliga avtalet. Där får du alltid årets nya dagar 1 januari och får i och med det årets semester i ”förskott”. Skulle du ha tagit ut fler semesterdagar än du tjänat in när du säger upp dig blir du återbetalningsskyldig vilket justeras på slutlönen. Skulle du ha sparad semester eller dagar du inte tagit ut under året så betalas de ut i pengar, alternativt får du ta ut dem i ledighet innan din anställning upphör.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp