Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad händer med skulden om den som är skuldsatt avlider?

Hej,
Någon som vet om vad som händer med skulden om den som är skuldsatt avlider?Är inte gift, äger ingen bil, bor i hyresrätt och har en 18åring hemma. Drabbas 18åringen på något sätt?

Du ärver aldrig andras skulder…

Skulden ärvs inte men barnet får inte ärva något annat heller innan skulderna är betalda typ.

Skulden ärvs inte men barnet får inte ärva något annat heller innan skulderna är betalda typ.

A fan, det visste jag inte.

Ponera att jag har 1.000.000 kronor i ett Blancolån (alltså inte något som är hos KF utan vanlig skuld).

Samtidigt har jag 1.000.000 kronor på mitt konto.

Om jag då dör så "tas" det av pengarna ifrån mitt konto och placeras till Remember (tex?)

Skuldsatta borde ju då ge sina barn arv i förtid kan man tycka.

A fan, det visste jag inte.

Ponera att jag har 1.000.000 kronor i ett Blancolån (alltså inte något som är hos KF utan vanlig skuld).

Samtidigt har jag 1.000.000 kronor på mitt konto.

Om jag då dör så "tas" det av pengarna ifrån mitt konto och placeras till Remember (tex?)

Det görs en bouppteckning och sedan ska boet skiftas, skulder betalas av/betalas så långt det går.
Skulle det inte funka så skulle inte en käft över 40 få låna många kronor då risken att man springer och dör börjar eskalera därefter och man vill ja betalt för hela lånet innan det avlids

Så kan man göra, det finns dock såklart skyddsregler där, att sätta dödsboet i konkurs och återvinna gåvan är nog det enklaste

Viktigt att nämna! Många lån har också ett låneskydd/försäkring som går in och täcker skulden om någon avlider så att skulden avskrivs helt

Viktigt att nämna! Många lån har också ett låneskydd/försäkring som går in och täcker skulden om någon avlider så att skulden avskrivs helt
Det stämmer, många har nog valt bort dessa då de är ganska dyra

Som alltid ska man undvika spårbara transaktioner av det slaget. Jag hade föreslagit att dra ner till Afrika och köpa rent guld kontant och ge barnen ett par guldtackor var.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp