Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad händer med mina skulder när jag dör?

Finns det minsta möjlighet för skuldsanering så sök!

Även om inga skulder ärvs så om du kan bli skuldfri innan 62 så är det värt mycket. Då kanske ni har 20-30 år+ som skuldfria och mycket tid att göra annat med.

Det är gratis att söka och har inga konsekvenser om du blir nekad (förutsatt du inte slutat betala)

Min förälder dog i år med skulder långt över tillgångarna. Alla dina tillgångar och skulder hamnar i dödsboet så inga skulder kommer ärvas. Men är du och din man gifta? Du säger att ni inte äger något tillsammans men äger han något som inte är enskild egendom så kan det ses som gemensam egendom.
Tex om han äger en bostadsrätt som ni bor i, så delas den upp och hälften av den ingår i dödsboet.

Det andra man kan behöva tänka på är att om det inte finns pengar i dödsboet som kan betala för begravningen så ska dödsbodelägare ansöka om hjälp hos kommunen. Lägger någon ut för det ur egen ficka kan det bli svårt att få tillbaka pengarna. I min förälders fall så fick vi hjälp till begravning via försäkring som hen hade.
Det andra är att man ansöker om konkurs av dödsboet, och då går en konkursförvaltare in och tar över dödsboet.

Godmorgon! Det stämmer, vi är gifta. Han äger en bil som i dagsläget är värd över 500 000. Inte speciellt mycket kanske och värden på en bil sjunker. Vet att han har sparade pengar i aktier m m. Vi bor i hyreslägenhet. Jag vill inte att det ska drabba honom då mina skulder uppkom efter/ i samband med en skilsmässa för många år sedan.

Du bör skaffa en försäkring. Finns hos vissa lånegivare eller försäkringsbolag

Godmorgon! Det stämmer, vi är gifta. Han äger en bil som i dagsläget är värd över 500 000. Inte speciellt mycket kanske och värden på en bil sjunker. Vet att han har sparade pengar i aktier m m. Vi bor i hyreslägenhet. Jag vill inte att det ska drabba honom då mina skulder uppkom efter/ i samband med en skilsmässa för många år sedan.
Grundregeln är att allt som finns inom ett äktenskap delas lika. Men går att skriva äktenskapsförord om man vill att något blir ens enskila egendom, då ingår det inte i bodelningen.

Ett ev. råd är att anlita en jurist inom ämnesområdet. Det är ju tyvärr alltför lätt att gå vilse i alla olika lagparagrafer om vad som gäller. Och ni verkar ju faktiskt som hushåll inte barskrapade så ett visst handlingsutrymme finns ju.
Och att ständigt oroa sig tär bara på krafterna och hälsan så juridisk hjälp att räta ut frågetecknen kan ofta vara guld värt.

Ett ev. råd är att anlita en jurist inom ämnesområdet. Det är ju tyvärr alltför lätt att gå vilse i alla olika lagparagrafer om vad som gäller. Och ni verkar ju faktiskt som hushåll inte barskrapade så ett visst handlingsutrymme finns ju.
Och att ständigt oroa sig tär bara på krafterna och hälsan så juridisk hjälp att räta ut frågetecknen kan ofta vara guld värt.
Precis det jag tänkte också. Lättast är att få råd från jurist för att verkligen få bra råd.
Och prova att söka skuldsanering, skulderna verkar vara gamla och det kanske finns möjlighet att få hjälp innan.

Precis det jag tänkte också. Lättast är att få råd från jurist för att verkligen få bra råd.
Och prova att söka skuldsanering, skulderna verkar vara gamla och det kanske finns möjlighet att få hjälp innan.
Skuldsanering är inte aktuellt. Tack för svar i alla fall!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp