Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad händer efter påskrivet delgivningskvitto?

Du får pappret delgivning med tillhörande kvitto att skicka in på varje skuld som skickas in till Kronofogden. Sedan kommer pappret utslag på varje skuld. Sedan pappret skuld att betala på varje skuld som skickas till skuldsaldo, vilket inte alls är säker att det sker med alla om du har ett antal skulder. Ofta är det bara enstaka skulder eller en per inkassobolag och liknande som skickas hela vägen till skuldsaldo, det beror också på dina möjligheter att betala om man tror att det går att få ut pengar eller om det är stopp där pga ingen eller låg inkomst.

Sedan kommer en utredning göras, dom kollar dina konton, skatteverket, bilregistret osv och du får fylla i pappret utredning av ekonomiska förhållanden där du skriver i inkomst och utgifter. Sedan skickar du in den och några dagar senare får du beslut om det blir löneutmätning eller om inget kan dras, då händer vanligtvis ingenting utan skulderna blir då liggande som ofta är fallet för många.

Jag tyckte själv mängden brev skulle bli jobbig när jag släppte allt, så jag skaffade en postbox i sex månader. Det var inte alltid roligt när det var 5-6 brev från Kronofogden i facket. Hade inte känts bra om det kom hem om andra påverkas som familj, föräldrar och vad det kan vara. Det handlade inte om att dölja något utan om att slippa den delen av processen som kändes särskilt jobbig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp