Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad göra nu? För mkt skulder

Har ett tag varit medlem i forumet då jag ett längre tag har förstått att denna dagen skulle komma.

Har cirka 280t kronor i skulder till mina föräldrar pågrund utav tidigare spelmissbruk som dom tog ett lån för att hjälpa mig betala av. Betalar cirka 4000 kr i månaden till mina föräldrar för detta. Ångrar innerligt just nu att jag tog emot denna hjälpen istället för att låta det gå till kfm.

Efter ett längre tag av sjukdom vilket ledde till arbetslöshet och depression så har jag dragit på mig nya skulder, cirka 300t kronor.

Har nu ingen möjlighet som helst att betala på lånen, är även sen med en månadshyra pågrund utav låg inkomst.

Mina nya skulder är uppdelade i olika lån, 110t kr i privatlån, resten krediter/smslån.

Idag kom första brevet ifrån kfm, en liten skuld på cirka 2000 kr som gått vidare dit, men resten utav summan på cirka 300t kr är nog inte många dagar ifrån att också gå vidare till kfm.

Tankarna om att inte fortsätta leva är starkare än någonsin.

Det jag vill fråga är följande.
Vad ska jag göra nu? Har inte någon som helst möjlighet att betala en enda krona på något utav lånen just nu, så att låta dom gå till kfm känns givet.

Bör jag kontakta kfm redan nu för att se över möjligheter om löneutmätning? (har dock ingen lön just nu) alternativt skuldsanering? Flera utav krediterna är dock ganska nya (1-2 månader gamla).

Bör jag kontakta de som jag har lån hos eller bara låta allt gå till kfm? Har som sagt ingen möjlighet att betala på lånen, även om månadskostnaden hade sänkts.

Och vad skulle hända med lånet till mina föräldrar vid eventuell löneutmätning/skuldsanering? Detta har jag mest ångest över, jag kan acceptera att jag själv satt mig i denna situationen, det är verkligen helt och hållet mitt egna fel. Men att låta dom betala av en skuld som uppkommit pågrund utav mig ger mig sådan otrolig ångest att jag varje dag funderar på att inte långre leva. Går det att t.ex få med den summan genom kfm?

Min sambo har koll på lånet ifrån mina föräldrar för spelmissbruket men vet inte om dessa nya lån. Hur tar man upp det på bästa sätt?

Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, känns som att vara i någon slags dimma just nu, en mardröm som jag hela tiden hoppas på att vakna ifrån.

Är otroligt tacksam för svar och tacksam över er alla på forumet.

Det låter som en riktigt tuff tid du går igenom, och det är beundransvärt att du tar modiga steg för att söka hjälp. Här är några steg att överväga:
  1. Kontakta skuldrådgivare och se över vilka möjligheter du har. Skuldsanering, vilka skulder som ingår och vilka som inte kan regleras via sanering. Vad som händer under utmätning. Rådgivaren hjälper även med att skriva ansökan om skuldsanering och kan bistå i samtal till borgenärer.
  2. Kontakta Kronofogden och överväg skuldsanering: Det är bra att du har insett att du inte kan betala tillbaka dina skulder för tillfället. Att prata med Kronofogden så snart som möjligt kan hjälpa dig att utforska möjligheten till skuldsanering, vilket kan ge dig en ny början utan skulder.
  3. Utredning av skuldsanering och löneutmätning: Eftersom du för närvarande inte har någon inkomst är det viktigt att diskutera möjligheten till skuldsanering med Kronofogden. Det är också bra att vara medveten om att om du får en inkomst i framtiden kan det leda till löneutmätning för att betala av skulderna.
  4. Kontakt med dina långivare: Trots att du inte kan betala tillbaka dina skulder just nu kan det vara värt att informera dina långivare om din situation. De kanske är villiga att diskutera betalningsplaner eller andra lösningar som kan underlätta situationen.
  5. Hantera ångesten kring lånet till dina föräldrar: Det är helt normalt att du känner ångest över att dina föräldrar har hjälpt dig med lånet för ditt spelmissbruk. Att prata öppet med dem om din situation och hur ni kan gå vidare kan vara ett viktigt steg för att hitta en lösning som fungerar för alla inblandade.
  6. Samtala med din sambo: Det är viktigt att vara öppen och ärlig med din sambo om den nya situationen med skulderna. Tillsammans kan ni stödja varandra och arbeta för att hitta lösningar genom denna utmanande tid. Be hen att följa med till rådgivaren. ni kommer båda två vara involverade på något sätt. låt din sambo vara med att påverka er gemensam framtid med dig!
Kom ihåg att det finns människor och organisationer som finns där för att hjälpa dig genom detta. Du är inte ensam, och det finns alltid hopp om en bättre framtid. Ta hand om dig själv.

Har dina föräldrar lånat till lånet till dig eller har de tagit besparingar?

Enklast om de inte lånat till lånet är att de skickar den skulden till fogden. Så får de en del av eventuell framtida utmätning. Så länge du inte har några prioriterade skulder som skall bort först. (Skatteskulder mm.)

Tack för svaren, uppskattas otroligt mycket.

Dessvärre så tog mina föräldrar lån som dom sedan lånade till mig. Går det då inte för dom att skicka även den skulden till fogden?

Tack för svaren, uppskattas otroligt mycket.

Dessvärre så tog mina föräldrar lån som dom sedan lånade till mig. Går det då inte för dom att skicka även den skulden till fogden?
De kommer behöva fortsätta betala på lånet som står i deras namn men kan ju i sin tur kräva dig på ditt lån av dem. Skrev ni något skuldebrev?

De kommer behöva fortsätta betala på lånet som står i deras namn men kan ju i sin tur kräva dig på ditt lån av dem. Skrev ni något skuldebrev?
Förstår, nej vi skrev aldrig något skuldebrev tyvärr. Tack för svaret

Prioritera kostnader så som boende, mat och transport, oavsett vad som händer så är det din prioritering.

Det kan vara klokt att söka skuldsanering i samband med att du släpper till kfm och betalar så mycket du kan fram tills ett eventuellt inledande (då får man inte gynna borgenär).

Prata med föräldrarna om lånet du har till dem. Hur det skulle kunna lösas? Går det att skriva ett skuldebrev i efterhand?

Prioritera kostnader så som boende, mat och transport, oavsett vad som händer så är det din prioritering.

Det kan vara klokt att söka skuldsanering i samband med att du släpper till kfm och betalar så mycket du kan fram tills ett eventuellt inledande (då får man inte gynna borgenär).

Prata med föräldrarna om lånet du har till dem. Hur det skulle kunna lösas? Går det att skriva ett skuldebrev i efterhand?
Det går att skriva ett skuldebrev i efterhand så vill man upprätta ett sånt så är det inget problem.

Inte säkert nåt skuldbrev behövs alls?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp