Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad göra i väntan på Skuldsanering

Tack för snabbt svar :)
Vad händer om hyran är ex 400 över Max?

Om du får anta, vad tror du händer?

Om Kalle har en lägenhet och betalar 7500 kr och får en lägenhet som kostar 7900 kr. Vad händer då? Han får ta pengar helt enkelt från beloppet han har kvar efter att han har betalat sin skuldsanering.

Min fru och jag tittade på en större lägenhet förra året. Jag har skuldsanering, har 1,5 år kvar på den. Vi betalar 7300 för våran tvåa nu på 58 kvm. Vi tittade på en trea på strax över 90 kvm. Den skulle kosta oss 10.000 i månaden plus ström. Det var inte aktuellt kan jag tala om. Då hade vi varit tvungna att ta från beloppet som är över efter att jag betalat på min skuldsanering.

Jag kunde ha skickat in och gjort omprövning och fått betala mindre i månaden. Däremot tror jag KF hade skrattat mig rätt i ansiktet och sagt att "hörrudu, du får allt vänta med att skaffa större bostad till din skuldsanering är klar om du inte tar från beloppet som blir över när du har betalat oss".

Däremot vet jag inte vad som händer om man, låt oss säga får betalplan på fem år. Man är två personer. År ett får man tvillingar och man bor i en etta. Då måste man byta upp sig till större lägenhet = begära omprövning.

Men antal barn och räntor etc borde ju kunna finnas med i den automatiserade uträkningen.
Det gör i det testet man får fylla i.
Det testet borde ju kunna utgöra en grund för alla som lämnas in digitalt och kunna ge autoavslag om den anser att du inte uppfyller kraven.

Om du får anta, vad tror du händer?

Om Kalle har en lägenhet och betalar 7500 kr och får en lägenhet som kostar 7900 kr. Vad händer då? Han får ta pengar helt enkelt från beloppet han har kvar efter att han har betalat sin skuldsanering.

Min fru och jag tittade på en större lägenhet förra året. Jag har skuldsanering, har 1,5 år kvar på den. Vi betalar 7300 för våran tvåa nu på 58 kvm. Vi tittade på en trea på strax över 90 kvm. Den skulle kosta oss 10.000 i månaden plus ström. Det var inte aktuellt kan jag tala om. Då hade vi varit tvungna att ta från beloppet som är över efter att jag betalat på min skuldsanering.

Jag kunde ha skickat in och gjort omprövning och fått betala mindre i månaden. Däremot tror jag KF hade skrattat mig rätt i ansiktet och sagt att "hörrudu, du får allt vänta med att skaffa större bostad till din skuldsanering är klar om du inte tar från beloppet som blir över när du har betalat oss".

Däremot vet jag inte vad som händer om man, låt oss säga får betalplan på fem år. Man är två personer. År ett får man tvillingar och man bor i en etta. Då måste man byta upp sig till större lägenhet = begära omprövning.
Jag tror frågan utgår från ansökan om skusan. Har du redan skusan så är det inte samma scenario.

En fråga ang delgivningar hos KFM.
Har fått delgivning på samtliga av mina skulder, dock har jag endast fått en påminnelse på den skuld som först inkom till KFM och även meddelat att jag mottagit denna och fått betalkrav som utgår nu i slutet av oktober.
de övriga delgivningarna har jag ej fått påminnelse på och heller inte meddelat att jag mottagit.
kommer alltid påminnelse på delgivningar? (Vill ju tex inte ha delgivningsman till jobbet).
Tjänar jag något på att dra ut på att vänta på diverse påminnelser om dessa nu kommer? (Löneutmätning lär ju starta nästa månad ändå pga betalkravet sol finns just nu).

En fråga ang delgivningar hos KFM.
Har fått delgivning på samtliga av mina skulder, dock har jag endast fått en påminnelse på den skuld som först inkom till KFM och även meddelat att jag mottagit denna och fått betalkrav som utgår nu i slutet av oktober.
de övriga delgivningarna har jag ej fått påminnelse på och heller inte meddelat att jag mottagit.
kommer alltid påminnelse på delgivningar? (Vill ju tex inte ha delgivningsman till jobbet).
Tjänar jag något på att dra ut på att vänta på diverse påminnelser om dessa nu kommer? (Löneutmätning lär ju starta nästa månad ändå pga betalkravet sol finns just nu).
Du tjänar ingenting på att inte svara på delgivningarna, om det alltid kommer påminnelser vet jag inte men skulle gissa det. Jag svarade alltid samma dag på delgivningarna jag fick, har man insett att det blir löneutmätning oavsett så är det lika bra att få igång den.
Nu vet jag inte om skuldsanering är något du tänker söka men då är det nog en fördel om man visat KFM att man är samarbetsvillig..

Jag har nu pratat med kommunens budget och skuldrådgivare som rekommenderar att jag väntar med att söka igen till nästa år då det rent psykiskt sett ser bättre ut att det står 2025 på ansökan än att det står 2024 igen.

Jag har nu pratat med kommunens budget och skuldrådgivare som rekommenderar att jag väntar med att söka igen till nästa år då det rent psykiskt sett ser bättre ut att det står 2025 på ansökan än att det står 2024 igen.

Ja det låter vettigt.
Enligt mig hade det sett dåligt ut om man tar nya lån samt spelar bort pengarna 2024, och sen belastar kronofogden med 2 ansökningar om skuldsanering under samma år.

Vänta du till minst ett år efter senaste spelet, då tror jag dina chanser är mycket större på att få igenom ansökan.

Lycka till!

Så kom beslut om löneutmätning och antar att det hinns med redan nu med novemberlönen… synd, hade hoppas få behålla även den. Men men. Nu till en fråga:

”Beslut om löneutmätning
Kronofogden beslutar om löneutmätning för XX.
XX har alltid rätt att behålla 18 870 kr per månad
(förbehållsbelopp).
Arbetsgivaren ska göra avdrag med 11 913 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.”

Är detta ett maxbeslut?
Har 39000kr i lön innan skatt, men har möjlighet att tjäna mera med övertid etc. Får jag i så fall behålla mer om jag tjänar mer?

Så kom beslut om löneutmätning och antar att det hinns med redan nu med novemberlönen… synd, hade hoppas få behålla även den. Men men. Nu till en fråga:

”Beslut om löneutmätning
Kronofogden beslutar om löneutmätning för XX.
XX har alltid rätt att behålla 18 870 kr per månad
(förbehållsbelopp).
Arbetsgivaren ska göra avdrag med 11 913 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.”

Är detta ett maxbeslut?
Har 39000kr i lön innan skatt, men har möjlighet att tjäna mera med övertid etc. Får jag i så fall behålla mer om jag tjänar mer?
Det är inte maxbeslut, du får behålla allt över 11913 kr.

Det är inte maxbeslut, du får behålla allt över 11913 kr.
Han får behålla minst 18870. Skulle han vara sjuk eller tjäna mindre pga någon orsak så minskas det utmätta beloppet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp