Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad gäller vid slut av skuldsanering?

Min skuldsanering är slut i december i år med sista betalning november.
Men har fått förfrågan att jobba lite övertid nu på jobbet och undrar då hur det blir med allt sen.
Kan jag få problem efter min avslutade sanering i december? Kan dom yttra sig efter avslut?
Vill verkligen inte ha några problem när allt är klart.

Det handlar om ca 6 lördagar så totala ökningen på årslönen blir kanske 25000kr ca 2000kr/ mån.
Hur räknar man, behöver jag ompröva nu innan för att slippa att få problem sen?
Vad är gränsen för omprövning, har hört något om 4-5000kr/mån men är det även om det är en månad eller är det hela året varje månad man räknar.
Är det brutto eller netto?

Finns en hel drös trådar på det här ämnet om du söker i forumet.

Precis som du är inne på ska man endast göra en omprövning vid större inkomstskillnader, riktmärket är 4-5000 kr brutto. Detta gäller vid en reell inkomstökning över tid och inte om man får ut lite mer en månad.

I ditt fall är det väl bara cirka 7 månader kvar, vilket gör att du kommer tjäna runt 14 000 kr mer i år – alltså inte anledning nog att ansöka om omprövning. Dessutom kommer det du tjänar mer i år synas först nästa år, efter att din skuldsanering är över.

En omprövning av borgenärerna måste göras medans din skuldsanering är aktiv, men alldeles oavsett så skulle en omprövning avslås till 99%.

Du kan sitta lugnt i båten.

Senast ändrad:
Har nu fått högre lön också med 2500kr per månad med start i juni vilket nu gör att jag ligger 4000kr över vad min lön är i beslutet av saneringen.
Har nu 5 betalningar kvar att göra innan min sanering är slut, bör jag göra en omprövning och skicka in bara för att?

När kan man pusta ut och känna att allt är över, sista betalningen är i november och december är ju betalfri. Kan det fortfarande bli problem i januari eller är man helt säker då?

Man blir ju nojjig när det är så nära slut att något ska skita sig eller att man ska få problem.

Finns en hel drös trådar på det här ämnet om du söker i forumet.

Precis som du är inne på ska man endast göra en omprövning vid större inkomstskillnader, riktmärket är 4-5000 kr brutto. Detta gäller vid en reell inkomstökning över tid och inte om man får ut lite mer en månad.

I ditt fall är det väl bara cirka 7 månader kvar, vilket gör att du kommer tjäna runt 14 000 kr mer i år – alltså inte anledning nog att ansöka om omprövning. Dessutom kommer det du tjänar mer i år synas först nästa år, efter att din skuldsanering är över.

En omprövning av borgenärerna måste göras medans din skuldsanering är aktiv, men alldeles oavsett så skulle en omprövning avslås till 99%.

Du kan sitta lugnt i båten.
Det är dock inte 4-5000 sek brutto, utan betalningsförmågan ska ha ökat med 4-5000 SEK, vilket innebär netto då du inte kan betala med oskattade pengar.

Det är dock inte 4-5000 sek brutto, utan betalningsförmågan ska ha ökat med 4-5000 SEK, vilket innebär netto då du inte kan betala med oskattade pengar.
Alltså borde jag inte behöva ompröva nu för att va säker på att inget skiter sig i det sista?

Enligt reglerna som ovan säger ska man göra omprövning om inkomsten stigit med 4000-5000kr.

Men samtidigt i praktiken: Din inkomst för detta år är ju inget som syns i deklarationer eller förfrågningarn förrän flera månader efter avslutad sanering. Då är det försent att ompröva inkomst.
Så egentligen man ska ompröva, men det är också extremt liten chans att det blir något av det om man inte omprövar högre inkomst specifikt sista året (förutsatt du inte har din bank där du har lönekonto eller skatteverket som borgenär).

Men rätt juridiskt svar är förståss: Gör omprövning

Enligt reglerna som ovan säger ska man göra omprövning om inkomsten stigit med 4000-5000kr.

Men samtidigt i praktiken: Din inkomst för detta år är ju inget som syns i deklarationer eller förfrågningarn förrän flera månader efter avslutad sanering. Då är det försent att ompröva inkomst.
Så egentligen man ska ompröva, men det är också extremt liten chans att det blir något av det om man inte omprövar högre inkomst specifikt sista året (förutsatt du inte har din bank där du har lönekonto eller skatteverket som borgenär).

Men rätt juridiskt svar är förståss: Gör omprövning
Dock kan man få ut inkomst månadsvis från skatteverket numera, vad jag vet.

Ag rapporterar in månadsvis i alla fall.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp