Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad gäller vid omprövning om man är i fas vid omprövningen?

Hej,
Jag har en fråga.

Väntetiden på en omprövning idag är cirka 6-7 månader Denna vecka börjar dom arbeta med ärenden som kom in den 3 mars.

Vad hade hänt om X struntar i att betala sin Skuldsanering på 6 månader och sedan en månad innan omprövningen ska hanteras betalar han ikapp allting. Kan detta fortfarande vara grund för upphävning utav en sanering eller kollar man bara huruvida man är helt i fas och ikapp när en ompröva de facto hanteras och då avslår borgenärers yrkande?

Detta är ingenting jag har som tanke att göra eller som jag hade vågat göra. Men jag är nyfiken på allt och så även detta.

Någon som törs ge sig på en kvalificerad gissning? Någon som varit i situationen?

Veckorna är inte uppdaterade. Jag skickade in min 23 mars och den blev behandlad förra veckan.

Vad gäller omprövningar så verkar det vara runt 4 månaders väntetider (som ovan skickat in 23 Mars som blev behandlad förra veckan, ca 4 månader). Inte 6-7 månaders väntetid.

I övrigt tror jag man kollar mycket på anledningar (ibland gissar jag att man får styrka anledningarna med ex transaktioner och dokument, men har ingen aning)

Detta ovan är vad som står här - Brukar vara dokumentet som vägleder hur omprövningar bedöms.

1. Exempel 1

1753986613242.png

2. (Försummelsen ska ha pågått fem månader eller mer. Det verkar ha underordnad betydelse hur stort beloppet är som ska ha betalats.)
Underordnad betydelse tolkar jag att beloppet är av mindre vikt. Anledningen väger tyngre än beloppet typ, när man ser på helheten.

1753986422578.png

3. Exempel 2 (Om Gäldenär som inte skött sina betalningar på 7 månader. Gäldenär flyttade utomlands hade fått högre utgifter pga sjukdom och trodde att månatliga överföringar hade fungerat, vilket det inte hade.)
1753986486058.png

I övrigt har inte jag mycket info på ämnet.

Men detta är ju ärenden som hamnat i domstol, jag tänkte mer på om det är reglerat redan när själva omprövan når KFM?

Vågar inte gissa. Men jag hade inte velat sitta i den situationen att man missat 6 betalningar på rad och ska förklara sig vid borgenärs omprövning även om man är ikapp när den hanteras. Vet jag att det skulle bli så av någon anledning att det absolut inte går att betala en krona på 6 månader så hade jag omprövat att jag inte kan betala på 6 månader men vill ha 6 eller 12 månader förlängd skuldsanering och lägga dom pengarna på slutet. Hellre det än att borgenär omprövar efter man missat 6 betalningar på rad.

En tydlighet från kfm behövs kring detta så folk slipper gissa eller känna sig osäkra men om man inte kan betala på 6 mån så bör man själv göra en omprövning och förklara varför.

En tydlighet från kfm behövs kring detta så folk slipper gissa eller känna sig osäkra men om man inte kan betala på 6 mån så bör man själv göra en omprövning och förklara varför.
Vad är otydligt?
Du har ett beslut du ska betala efter.

Betalar du inte så betalar du inte och det kommer startas processer för att hantera det. En av konsekvenserna kan vara avslutad sanering.

Vad är otydligt?
Du har ett beslut du ska betala efter.

Betalar du inte så betalar du inte och det kommer startas processer för att hantera det. En av konsekvenserna kan vara avslutad sanering.
Ja det förstår jag men om man hamnar i en situation där man inte kan betala handlade detta om. Och mer tydlighet kring detta vad som händer med saneringen om man inte kan betala gör omprövning men när väntetiden är lång så kanske mer tydlighet kring omprövning borde finnas.
Din attityd på svaren här borde också vara trevligare
Vet att man ska följa betalplanen men om du blir sjukskriven och omprövar och inte kan betala på ett halvår ? Trist att klimatet på detta forum blivit så hårt

Ja det förstår jag men om man hamnar i en situation där man inte kan betala handlade detta om. Och mer tydlighet kring detta vad som händer med saneringen om man inte kan betala gör omprövning men när väntetiden är lång så kanske mer tydlighet kring omprövning borde finnas.
Din attityd på svaren här borde också vara trevligare
Vet att man ska följa betalplanen men om du blir sjukskriven och omprövar och inte kan betala på ett halvår ? Trist att klimatet på detta forum blivit så hårt
Om du hamnar i en situation där du inte kan betala ska du ompröva. Detta är inte iheller något som är otydligt.

Man tar hänsyn till långa handläggningstider och tittar på när du lämnade in din omprövning och vid behov så är beslutet retroaktivt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp